ANNONSE
Annonse

– Vil at Oslo-folk skal bruke byen med alle dens tilbud

– Det er viktig å være sjef i eget liv! sier eldrebyråd Tone Tellevik Dahl til Akersposten. – Det å kunne komme seg fra et sted til et annet er en forutsetning for et aktivt liv. Derfor skal det være enkelt å komme seg rundt i byen. Arkivfoto

– Det er viktig å være sjef i eget liv! sier eldrebyråd Tone Tellevik Dahl til Akersposten. – Det å kunne komme seg fra et sted til et annet, er en forutsetning for et aktivt liv. Derfor skal det være enkelt å komme seg rundt i byen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 13.06.2018 kl 13:38

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

OSLO: Tone Tellevik Dahl, byråd for eldre, helse og arbeid, er opptatt av at den enkelte – uavhengig av funksjonsnivå – skal oppleve den frihetsfølelsen det er å kunne komme dit en ønsker når en ønsker det.

– Vi ønsker at folk skal bruke offentlig transport. Da må vi legge til rette for det er mulig og at de reisende skal oppleve at turen er trygg. Oslo skal være en aldersvennlig by, understreker byråden, som mandag denne uken innledet om «Transport for en aldrende befolkning» på Litteraturhuset.

Dør-til-dør-busser

– Derfor er det behov for nye reiseforbindelser. I Bydel Nordre Aker har kommunen et prøveprosjekt, som vi omtaler som «de rosa bussene». Det er en slags «bro» mellom TT-tilbudet og offentlig transport.

Dette er i samarbeid med Ruter. Er en over 67 år kan en ringe og bestille bussene hjem til seg. En betaler vanlig honnørbillett og så blir en kjørt dit en skal innen bydelen.

– Vi har så langt sett at vi treffer et behov!

– Hva med bydelene Ullern og Vestre Aker?

– Flere skal få kjøre rosa busser, det er helt sikkert. Hvor vi fortsetter, skal dere få vite til høsten. Uansett håper jeg dere vil bli med på en tur.

Nye trikker

– Byrådet vil at Oslo-folk skal bruke byen med alle dens tilbud, sier Tellevik Dahl. Hun vet at eldre i dag kan ha vanskeligheter med å komme seg til offentlig transport. Mandag i denne uken ble de 87 nye spanske trikkene presentert. De kommer til å koste vel fire milliarder kroner. De første test-trikkene skal prøves ut i 2020.

– Det er tidenes satsing på trikk i Oslo.

Før den tid skal infrastrukturen oppgraderes. Ruten har som mål å få til en universell utforming. Riktig høyde for av- og på-stigning er viktig

– Et velfungerende transporttilbud kan være med på å øke fysisk bevegelse i kombinasjon med det å gå eller det å bruke sykkel, sier Tellevik Dahl, som også har ansvar for vår helse.

– Flere må få muligheten til økt aktivitet. Det gir bedre helse og større livsglede. Transport er ofte hindringen.

Levedyktige byer

– Oslo sentrum skal bli bilfritt innen 2019, og Oslo er kåret til å være europeisk miljøhovedstad kommende år. Vi har påtatt oss lederskap i det grønne skiftet.

At Oslo gikk helt til topps i EU-kommisjonens kåring, er et resultat av et langsiktig arbeid og bred oppslutning om ambisiøse mål for byutviklingen.

– Vi skal løfte fram mennesker og miljøer, og vi vil gjøre sentrumsområdene mer levende og trygge, sier Tone Tellevik Dahl. Oslo skal bli rollemodell for andre byer.. Erfaringer skal deles, løsninger presenteres.

LES OGSÅ: "Værsågod, sitt!"

Her kan det bli ulovlig å parkere

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.