«Vet ikke om de har tenkt å ri den dagen de saler, jeg tror ikke de har salet engang»

«Vet ikke om de har tenkt å ri den dagen de saler, jeg tror ikke de har salet engang»

HÅPER KOMMUNEN TAR AFFÆRE: En av Akerspostens lesere har over tid engasjert seg for å få flyttet det utsatte trafikkskiltet i ulykkeskrysset. FOTO: Peter Graff

Engasjert 62-åring fra Voksenkollen etterlyser livreddende tiltak for sykkelentusiaster i et ulykkeskryss i Oslo vest. Nå ser han ut til å bli hørt, til tross for at et mye utskjelt skilt sannsynligvis blir stående ...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.05.2017 kl 21:35

HOLMENKOLLEN: Du har kanskje registrert syklisters høye hastighet ned Holmenkollveien?

Spesielt utsatt er i alle fall de myke trafikantene når de kommer til krysset ved Holmenkollen kapell.

For et par uker siden ble en 65 år gammel mann dømt til 60 dagers fengsel for uaktsomt drap, etter at han kjørte på en 36 årig mannlig syklist i krysset Holmenkollveien-Kongeveien i juli i fjor.

Trolig så ikke bilisten syklisten, eller forstod ikke hvor fort han kom. Uansett svingte bilisten over veien rett foran syklisten.

Nestenulykke

Det samme holdt på å skje igjen bare noen uker senere foran øynene på Peter Graff (62) fra Voksenkollen: En syklist rakk med liten margin å komme seg vekk da en bil svingte rett foran ham for å kjøre inn på parkeringsplassen.

- Jeg kjørte bak en nabo som syklet nedover der. Han slapp så vidt unna da han kastet seg inn på fortauet og fikk knust bakhjulet. Det er et farlig kryss. Spesielt fordi det står et trafikkskilt langt fremme slik at selv om du klarer å komme deg unna en bil, er det stor fare for å kjøre på skiltet, sier han – og legger til at han lenge har advart mot faremomentet på denne delen av Holmenkollveien.

- Jeg har snakket med kommunen flere ganger, som sier de har vært og sett på det et par ganger. De sa skiltet sto etter reglene, og slik måtte der være. Jeg tok kontakt allerede før ulykken i fjor sommer. Jeg vet ikke om de har tenkt å ri den dagen de saler, jeg tror ikke de har salet engang, fortsetter mannen fra Voksenkollen.

Han har derfor skriftlig bedt kommunen om å flytte vikepliktskiltet.

- Ulykker kommer til å skje igjen. Jeg er overbevist om at skiltet står farlig til. Jeg etterlyser umiddelbare tiltak. Etter dødsulykken sendte jeg for øvrig en epost til kommunen, og skrev at jeg håpet det ikke var skiltet som tok ham, forteller Graff.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

BAKKEDRAG: Veien til Tryvann er svært populær blant byens sprekinger på sykkel. FOTO: Pål Magnus Tømmervold

Vil ha fortgang i saken

Ifølge den engasjerte 62-åringen er ofte bilister, som kommer nedenfra og svinger til venstre i det aktuelle krysset, ikke observante på det som foregår i veibanen. Han mener derfor fri bane må til for å skåne trafikanter på to hjul, og vil ha flyttet det utsatte vikepliktskiltet så snart som mulig.

- Jeg har vært og målt der. Så vidt jeg husker har du fire meter fra skiltet til fotgjengerfeltet. Jeg mener at hvis skiltet flyttes 2-2,5 meter bakover, er denne problemstillingen borte. Da står skiltet et godt stykke unna. Det eneste problemet da er regelen som sier skiltet skal stå der avkjøringen er, sier Graff – og etterlyser med kritisk røst en mer konsekvent skilting.

- Hvis du kjører Bernard Herres vei til Holmenkollen finner du cirka 10-12 vikepliktskilt. Fire-fem av dem står som forskriftene sier de skal stå, så for meg synes dette å være en regel kommunen ikke følger med på, sier Graff.

Populær sykkelvei

Rye-syklisten Per Christian Dæhlin (56), som tråkker om lag 300 timer på to hjul i løpet av en sesong, forteller det er flere fra klubben som regelmessig trener bakkedrag i Holmenkollen.

I et innlegg på sykkelklubbens hjemmesider advarer også han mot ulykkeskrysset.

Han forteller imidlertid til Akersposten.no at det normalt ikke er noen spesielle konflikter med bilistene her, og at rutinene ikke er blitt endret etter fjorårets dødsulykke.

- Men når det går nedover blir farten ganske høy, og i krysset mellom Holmenkollveien-Kongeveien er ikke bilistene vant med at syklistene kommer så fort som de gjør her, sier Dæhlin.

56-åringen oppfordrer derfor trafikantene til å spille på lag.

- Syklister og bilister må ta hensyn til hverandre og dele veien. For oss syklister er det viktig at bilistene holder litt avstand når de kjører forbi, sier Rye-syklisten.

Skiltet flyttes ikke, men ...

Når Akersposten.no tar kontakt med Bymiljøetaten I Oslo kommune, blir det opplyst om at Trafikkplanleggingsseksjonen har forklart at det er lite sannsynlig at skiltet vil bli flyttet, fordi de følger normaler fra Statens vegvesen om hvor skiltene skal stå.

- Ideelt sett skal skiltet være plassert så tett opptil vikelinjene som mulig, slik at skilt og oppmerking samsvarer. Dersom skiltet flyttes kan det gjøre vikepliktforholdene utydelige på stedet, skriver Anne Marthe B.Barton, kommunikasjonrådsgiver i Bymiljøetaten i Oslo kommune, i en epost til Akersposten.no.

Hun forklarer videre at Bymiljøetaten jobber kontinuerlig for at sikkerheten til gående, syklende og kjørende skal være så god som mulig.

Derfor skal følgende tiltak iverksettes på den utsatte strekningen:

- Skilte krysset som et ulykkeskryss

- Fartsgrensen i Holmenkollveien nord for Holmenkollanlegget til Voksenkollveien endres fra 60 km/t til 50 km/t.

- Fartsgrensen i Holmenkollveien fra Sørkedalsveien til start eksisterende 60-sone nord for Holmenkollanlegget endres fra 50 km/t til 40 km/t.

- Etablere fartsdempende tiltak i Holmenkollveien, to fartsdumper i forbindelse med Holmenkollanlegget.

Byråden bestemmer

- Forslagene om endrede fartsgrenser og nye fartshumper er utarbeidet av Bymiljøetaten. Disse er nå sendt på høring til relevante aktører. Det er Byråden for miljø og samferdsel som er vedtaksmyndighet når det kommer til fartsgrense lavere enn den generelle fartsgrensen og fysiske fartsdempende tiltak, avslutter Barton.

LES OGSÅ: Toppbloggeren «Pilotfrue»: – Folk i Oslo vest heier på oss

LES OGSÅ: Vraket franske alper og finanslivet for et liv med hunder

LES OGSÅ: Iskalde russ lovpriser "den beste bussen"

LES OGSÅ: «Ganske vilt det de får til, vi befinner oss i Oslo»

LES OGSÅ: Hemings alpinprinsesse hyller klubb og foreldre

LES OGSÅ: «Pilotfrue»: – Jenter kan føle seg utenfor om de ikke har bunad 17. mai

Annonse
Annonse