Uvisst hvor dyrt det blir å reise kollektivt - men dyrere blir det

Uvisst hvor dyrt det blir å reise kollektivt - men dyrere blir det

BLIR DYRERE: Kollektivreisende er med på spleiselaget i Oslopakke 3, men hvor dyrt det blir er fremdeles uvisst. Foto: Vidar Bakken

I forbindelse med Oslopakke 3, ble det i fjor oppnådd enighet mellom Oslo og Akershus om at billettprisene på kollektivreiser skulle økes vesentlig neste år. Nå blir disse halvert.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
31.10.2017 kl 13:49

OSLO: I følge avtalen i Oslopakke 3 skal de kollektivreisende ta sin del av kostnadene med blant annet finansieringen av ny sentrumstunnel for T-banen og ikke minst Fornebubanen.

Byrådet ville så gjøre en endring i avtalen gjennom sitt budsjettforslag, å fullt ut kompensere for hele den planlagte ekstraordinære prisøkningen med ekstra tilskudd fra Oslo og Akershus, og et bidrag fra Ruter. For at dette skulle la seg gjennomføre, måtte også Akershus fylkeskommune være med på en tilsvarende kompensasjon, hvor Akershus er 40 prosent eier av Ruter, mens Oslo er 60 prosent eier.

Les også: Her kommer Oslos 60 nye bomstasjoner

Kompromiss

Akershus fylkeskommune var ikke villig til å subsidiere billetter over budsjettet og viste til avtalen som var inngått i fjor, hvor cirka 150 millioner kroner skulle tas inn gjennom økte billettpriser. Nå er det inngått et kompromiss.

Byrådet i Oslo og Akershus fylkeskommune er enige om å redusere den allerede avtalte økningen i billettprisene for kollektivreiser i 2018. Halvparten av kollektivtrafikkens bidrag til Oslopakke 3 på 79 millioner kroner vil nå bli finansiert innenfor Ruters økonomiske handlingsrom i 2018.

Les også: BUDSJETT 2018: - Avgiftsregime for å få folk til å bruke kollektivt

- Vi har kommet til enighet om å halvere den planlagte økningen i billettprisene fra februar neste år. Det er bra både for de som reiser kollektivt og for miljøet. Dette bidrar til å sikre kollektivtrafikkens konkurranseevne mot privatbilen og gir rom for en fortsatt høy passasjervekst, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg og fylkesordfører Anette Solli i en felles uttalelse.

Les også: Oslo blir et fengsel

Ruter tar regningen

Halvparten av kollektivtrafikkens bidrag til Oslopakke 3 for 2018 vil nå bli finansiert innenfor Ruters økonomiske handlingsrom (79 millioner kroner). Den andre halvparten (79 millioner kroner) hentes inn gjennom en justering av billettprisene. Enigheten om alle kollektivprosjektene i Oslopakke 3 ligger fortsatt fast.

- Da vi forhandlet om Oslopakke 3 i 2016, var det enighet om at både bilister og kollektivreisende burde være med å bidra til finansieringen av samferdselsprosjekter i hovedstadsregionen. Nå blir prisøkningen bare halvparten så stor i 2018. Det er viktig for reisende både i Akershus og Oslo, sier Solli.

- Byrådet ønsker å sikre at kollektivtrafikken har billettpriser som er konkurransedyktig mot privatbilen. Derfor foreslo vi i vårt budsjett å kompensere hele den planlagte ekstraordinære prisøkningen med ekstra tilskudd fra Oslo og Akershus, og et bidrag fra Ruter. Dessverre fikk vi ikke på plass full kompensasjon nå i høst, men det er bra vi kom til enighet slik at vi reduserer prisøkningen neste år, sier Lan Marie Berg.

Kompromisset gjelder altså kun for 2018 og det er ikke klart hva kollektivprisene blir. Hva som blir resultatet for 2019 og årene etter er også uvisst.

Les også:

Ullerns hovedtrener om kreftdramaet:
– Det var jævlig tøft å se hva «gutten vår» ble utsatt for

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse