Ullern-gründere har funnet sin eldre-nisje

Ullern-gründere har funnet sin eldre-nisje

HomeRunUB satser på eldre: Ullern-elevene (fra v) Ole Lasson, Caroline Kofoed, Ida Madshus og Joachim Bergseng. Foto: Fixe Photography

– Det er mye snakk om at det er mange eldre mennesker som er ensomme. Hvis vi hjelper dem med å handle, tar en prat med dem og blir kjent, tror vi mange setter pris på det, sier Maren Skeie.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.12.2016 kl 11:58

ULLERN: Maren er en av fem elever i andre klasse på Ullern videregående skole som har startet opp firmaet HomeRunUB. I januar går de ut i markedet med tilbudet sitt, som er rettet mot eldre mennesker i Bydel Ullern.

Vi møter Maren og hennes kolleger i elevbedriften HomeRunUB, Caroline Kofoed, Ole Lasson, Joachim Bergseng og Ida Madshus på siste skoledag før jul. De forteller om faget entreprenørskap og bedriftsutvikling, hvor de lærer mye om hvordan bedrifter bygges opp.

– Vi lærer veldig mye teori, blant annet om budsjetter, etikk og om marked. Det er en kjempefordel å få prøve dette i praksis, sier Ida.

Gode ideer

Da de fem skulle finne ut hva slags type elevbedrift de skulle satse på, var forslagene mange.

Se bildet større

Og slik tar de seg ut bakfra.

– Ideen har vi brukt ganske lang tid på. Vi var innom på mange andre ting, og vi snakket om det skulle være en tjeneste eller et produkt, sier Ida. – Vi tenkte på holdere for ørepropper, vi snakket om å hjelpe eldre med pc og teknologi, eller hjelpe firmaer med å nå ut gjennom sosiale medier. Men vi landet til slutt på en handletjeneste for eldre.

HomeRunUB er i ferd med å bli en skikkelig bedrift, registrert som elevbedrift i Brønnøysund, med organisasjonsnummer og bankkontoer. Elevbedriften er et samarbeid med Ungt Entreprenørskap, som er en landsomfattende, ideell organisasjon som arbeider med entreprenørskap i skolen og som stimulerer til samarbeid mellom skole og næringsliv.

De fem 17-åringene er klar over at det allerede fins handletjenester på markedet, men de mener at du har funnet frem til et forretningskonsept som skiller seg ut fra de andre – og som vil gjøre at kundene gladelig vil betale litt mer for deres tjeneste.

– Vi skal vise hvordan vi skal gjøre det litt annerledes. Vår tjeneste skal bli mer personlig enn både hjemmetjenestene og andre handletjenester, som egentlig bare setter en pose på døren til folk, sier Ida.

– Vi håper noen eldre både syns det er spennende å få besøk og få handlet for seg, sier Maren. Det er nettopp denne miksen mellom handlehjelp, og samtidig ha tid til å slå av en prat og være sosiale, elevene tror er et konsept som eldre mennesker vil sette pris på.

Nyttig research

I arbeidet med firmaet, har elevene funnet ut en hel del, blant annet at rundt 60 prosent av de eldste i bydelen bor alene. De fem ungdommene har også vært rundt og snakket med eldre mennesker i bydelen om hva de syns om ideen.

– Vi har vært på Skøyen aktivitetssenter, og der hørte vi hva de syntes om ideen. Der var det mange som mente det var veldig interessant og noe de kunne tenke seg bruke, sier Caroline, som legger til at det vil også være fullt mulig for kunden å være med på turen til butikken selv, hvis de ønsker det.

– Så får de seg en tur ut også, sier Caroline. De fem gründerne har registrert at det er forskjellig behov der ute. Noen eldre liker for eksempel å handle, men trenger hjelp i butikken, og ikke minst på vei hjem.

– Vi har alle opplevd at en del eldre syns det er strevsomt å handle. Noen har noen som handler for en, mens noen syns det er tungt å bære. Vi ser også eldre som tar taxi hjem fra butikken for å slippe å bære matvarene, sier Ola, som understreker at da kan det være nyttigere ting å bruke de ekstra pengene på, for eksempel å få en hyggelig ungdom til å hjelpe seg. Da får man det sosiale i tillegg.

Ser frem til å sette i gang

Når virksomheten kommer i gang på nyåret, skal alle fem jobbe aktivt i bedriften. Både skoletimer på dagtid og fritid på ettermiddags- og kveldstid skal brukes. De skal hjem og møte kundene, handle for dem, ta en prat, være sosiale. Og dette gleder de seg stort til å komme i gang med.

– Ja, vi gleder oss veldig, sier Caroline, og de andre nikker. De ser frem til nye bekjentskaper blant de eldre i bydelen, og håper mange er nysgjerrige og vil ta kontakt.

– Hva med prisen? Dette blir vel litt dyrere enn en vanlig handletjeneste?

– Ja, det kommer til å bli litt dyrere enn for eksempel Kolonial.no, fordi vi bruker mer tid på å være sosiale, bekrefter Joachim. De har satt prisen til 40 kroner, i tillegg til 10 prosent påslag på handlesummen. Hvis kundene skal ha matvarer for 300 kroner, blir prisen da 370 kroner, og da får man forhåpentligvis god kontakt med en ungdom på kjøpet.

De håper naturligvis at det skal bli langvarige kundeforhold, og da skal hver enkelt følge opp de samme kundene hver gang, slik at man blir godt kjent med hverandre.

– Vi skal gå til de samme kundene hver gang, det er en del av prinsippet, nikker Maren.

Ta kontakt!

Nå håper de fem Ullern-elevene i HomeRunUB at mange eldre i Bydel Ullern syns dette høres spennende ut, og de sier det bare er å ta kontakt, enten på telefon, 46 96 20 30, eller epost, post@homerun-ub.no.

Les også:

Planlegger 167 boliger her

– Tenk om jeg hadde fått hjerteinfarktet et annet sted

Gratis helsetilbud til ungdom i Bydel Ullern (ANNONSE)

Annonse
Annonse