Sykkelentusiast (35) om veisikkerheten fra Tryvann: - Latterlig og flau!

Sykkelentusiast (35) om veisikkerheten fra Tryvann: - Latterlig og flau!

SLÅR ET SLAG FOR SYKLISTERS SIKKERHET: Vegard Kjølstad (innfelt) engasjerer seg sterkt for at treningsentusiaster på to hjul kan ferdes tryggere på veiene. FOTO: Pål Magnus Tømmervold og privat

Vegard Kjølstad (35) tordner mot veistandarden og klimaet mellom de på to og fire hjul i sykkelfolkets favorittbakker. Nå lover Oslo kommune at det iverksettes tiltak. Men er de mange og gode nok?

HOLMENKOLLEN: - Syklistenes sikkerhet blir ikke i ivaretatt, og veistandarden er dårlig. Jeg kan i hvert fall si at jeg irriterer meg maksimalt når jeg tråkker strekningen til og fra Tryvann, der det også er mange turister. Så gidder de (les: Oslo kommune) ikke engang å tette igjen hullene, sier Vegard Kjølstad (35) – og sammenligner området med stedet han vokste opp, for å sette problematikken i perspektiv.

- Det er latterlig! Jeg er opprinnelig fra bygda, men selv veistandarden i Modum er bedre. Og i Oslo er budsjettene vesentlig høyere. Jeg synes det er flaut for en kommune med mye ressurser og mange tusen syklister. Så gidder de ikke å foreta seg noe …, fortsetter treningsentusiasten som i dag bor i Lommedalen.

Rom for forbedringer

Strekningen 35-åringen sikter til er Tryvann-Holmenkollen, nærmere bestemt Øvreseterveien og deler av Holmenkollveien.

Når Akersposten.no drar ut for å sjekke tilstanden og forteller nysgjerrige hva vi knipser bilder av for å belyse, får vi tommel opp og et bredt smil fra en mamma som er ute på tur med sønnen langs den kritiserte veien.

Spesielt utsatt er syklistene i sin naturlige posisjon til høyre i veibanen, når de ferdes nedover langs den aktuelle strekningen.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

FORBEDRINGSPOTENSIAL: Veien til og fra Tryvann kritiseres for den manglende standarden. FOTO: Pål Magnus Tømmervold

For du trenger ikke all verdens fantasi for å forstå hva x antall hull og sprekker i verste fall kan forårsake for syklister her.

- Felgen ryker og du flyr over styret om du får hjulet i ett av hullene. Er du riktig uheldig kan du få en alvorlig skade. Og du kan også risikere å flakse over i motgående kjørefelt, der du kan krasje med en bil i høy hastighet, sier Kjølstad.

- Det vil skje ulykker

Treningsguruen forteller han har fjorårets dødsulykke på Holmenkollen friskt i minne, der en 36 årig mannlig syklist mistet livet i krysset Holmenkollveien-Kongeveien.

- Når bilister og syklister ferdes så tett på hverandre, som de gjør opp og ned fra Tryvann, blir det veldig komprimert. Dette sammen med farten til mange av bilistene, gjør at det vil skje ulykker, sier Kjølstad.

Nå etterlyser han derfor en fotoboks og bedre skilting langs den aktuelle strekningen.

- Bilister bør ha klare skilter å forholde seg til, som gjør de mer observante: For eksempel et skilt med bilde av en syklist, med en strek ved siden av og en regel om 1,5 meter avstand. Jeg har erfart at bilistene gjerne blir utålmodige og irriterte, når det ligger to og to syklister i bredden. Derfor er det ekstra viktig å få opp de aktuelle skiltene, sier Kjølstad.

Blir delvis hørt

Den engasjerte 35-åringen mener syklisters sikkerhet langt på vei bør være kommunens førsteprioritet, og etterlyser konkrete planer for å bedre forholdet mellom de på to hjul og bilister.

Saken fortsetter under bildet.

Treningsentusiasten har derfor en klokkeklar melding til Bymiljøetaten:

- Ta grep og gjør noe for de som ferdes på to hjul! Det er jo hva Oslo kommune ønsker også, at flere sykler til jobb, sier Kjølstad.

Når så Akersposten.no tar kontakt med Bymiljøetaten, blir vi fortalt at kommunen jobber kontinuerlig for at sikkerheten til gående, syklende og kjørende skal være så god som mulig. I tillegg blir alle trafikanter bedt om å vise ansvar for å utvise aktsomhet.

Ikke flere skilt, men …

Bymiljøetaten har imidlertid ikke myndighet til å utarbeide nye skilt, men må forholde seg til de som allerede eksisterer i skiltnormalen, som fastsettes av Vegdirektoratet.

- I Øvreseterveien er veien allerede utbedret med lapping. I Holmenkollveien, på strekningen Kongeveien – Kongeveien, skal det legges ny asfalt inneværende år, sier Monica Thorud Olsen, presseansvarlig for Bymiljøetaten i Oslo kommune.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

FARLIGE HULL: På flere steder fra Tryvann til Holmenkollen er det en rekke skumle sprekker i asfalten. FOTO: Pål Magnus Tømmervold

Disse tiltakene er på høring

Hun forteller at kommunen er kjent med at det ofte ferdes syklister i høyt tempo i Holmenkollveien, og skriver i en epost at det vil bli iverksatt følgende tiltak:

- Fartsgrensen i Holmenkollveien nord for Holmenkollanlegget til Voksenkollveien endres fra 60 km/t til 50 km/t.

- Fartsgrensen i Holmenkollveien fra Sørkedalsveien til start fra eksisterende 60-sone nord for Holmenkollanlegget endres fra 50 km/t til 40 km/t.

- Etablere fartsdempende tiltak i Holmenkollveien, to fartsdumper i forbindelse med Holmenkollanlegget.

Forslagene om endrede fartsgrenser og nye fartsdumper er nå på høring til relevante aktører.

Lunken mottakelse

Når Akersposten.no igjen tar kontakt med sykkelentusiast Kjølstad, for å høre hva han synes om kommunens tiltak, skinner det raskt gjennom at 35-åringen ikke er veldig begeistret.

- Vi har ikke tid til å sitte og vente på at det blir satt opp skilting, fordi de ikke har lov til det uten videre. Det må være mulig å få til på den trafikkerte strekningen vi snakker om her. Hva er viktigst? Å sørge for at noen ikke mister livet eller paragrafer?, spør syklisten.

Han er også kritisk til planene om fartsdumper, og tror ikke det aktuelle tiltaket vil utgjøre noen forskjell når det kommer til sikkerheten langs veien.

- Det vil ikke være noen god løsning. Da må de ha såpass mange fartsdumper at bilistene ikke vil være i stand til å gasse på etter å ha passert dem, kanskje et dusinvis. Syklisters sikkerhet ivaretas heller ikke ved bare å lappe hullene, sier Kjølstad.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

HVA NÅ?: Oslo kommune skriver i en epost til Akersposten.no at det er blitt lappet flere hull på den aktuelle strekningen. Men etter at å ha vært på befaring langs veien, kan det se ut som om det gjenstår noe arbeid for å bedre sikkerheten. FOTO: Pål Magnus Tømmervold

Lommedalen-mannen mener igjen at en fotoboks ville ha vært det beste tiltaket langs den utsatte strekningen på Holmenkollen. Han understreker samtidig at han setter pris på at fartsgrensene settes ned i området.

Kjølstad legger også til at han ikke ønsker å fremstå som sytete, men at han snakker på vegne av mange syklister når det gjelder utfordringene langs veien til og fra Tryvann.

- Jeg er faktisk en lojal syklist, men synes det er merkelig det ikke gjøres mer etter at en omkom der senest i fjor. Det skjer aldri noe, det blir bare snakket om paragrafer, avslutter Kjølstad.

LES OGSÅ: Hareide tryna på sykkel

LES OGSÅ: Innehaver av vill rekordfart NED FRA Tryvann: - Tiden gir få rettigheter til å skryte

LES OGSÅ: Wow, sjekk den spinnville rekorden til Tryvann på sykkel!

LES OGSÅ: Politiet ber syklistene om å avstå fra den ville rekordjakten nedover

LES OGSÅ: Vraket franske alper og finanslivet for et liv med hunder

LES OGSÅ: «Ganske vilt det de får til, vi befinner oss i Oslo»

LES OGSÅ: Hemings alpinprinsesse hyller klubb og foreldre
LES OGSÅ:
Fitnesskongen Joachim (31): Nei, det er ikke for sent å gjøre noe med sommerkroppen 2017!

LES OGSÅ: «Vet ikke om de har tenkt å ri den dagen de saler, jeg tror ikke de har salet engang»

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse