ANNONSE
Annonse

– Sporveien ønsker seg ikke konflikter mellom t-banereisende og syklister

Gang- og sykkelvei over perrong skaper engasjement, både hos Akerspostens redaktør og hos leserne. Nesten alle som har stemt på gallupen, mener at dette er problematisk. Sporveien melder at de vil jobbe videre med saken. Foto: Fredrik Eckhoff

Sporveien peker på at det ikke er registrert noen uønskede hendelser på t-bane-perrongen på Smestad, som både er gang- og sykkelvei og perrong for ventende på t-banen. Akerspostens lesere er imidlertid ikke i tvil om at denne delte løsningen er problematisk.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 08.05.2018 kl 10:20

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

SMESTAD: Mandag skrev undertegnede en kommentar-artikkel her på Akersposten.no, som tok opp problematikken rundt at vestgående plattform på Smestad t-banestasjon er gang- og sykkelvei i tillegg til perrong for reisende med t-banen.

«Jeg tenker ikke først og fremst på min egen sikkerhet der jeg står på perrongen. Hadde jeg fått et sykkelhjul i leggen, hadde jeg nok klart meg (ganske) fint. Jeg tenker aller mest på hvor elendig dette er lagt opp til for syklistene. Når Oslo nå skal bli stadig bedre tilrettelagt for sykling, er dette en svak og risikabel løsning.»

Hovedutfordringen på denne perrongen er at de reisende nesten utelukkende står med ryggen til den retningen hvor syklister kommer i fart ned bakken. Syklistene skal videre ut på fortauet eller ut i Sørkedalsveien. Særlig i ettermiddagsrushet kan det lett oppstå konflikter, noe Akersposten har fått flere tips om tidligere.

Også gang- og sykkelvei

Vi ba fredag i forrige uke Sporveien om en kommentar til hvordan de ser på denne delingen av perrongen, og mandag ettermiddag kom svaret. Da har en delegasjon fra Sporveien vært en tur på Smestad t-banestasjon for å se på forholdene.

– Sikkerhetsstaben har vært på befaring og sett på situasjonen. Akkurat denne strekningen er også regulert til gang- og sykkelvei. Det betyr at våre befordringsvedtekter ikke uten videre er anvendbare, og at veimyndighetene må inn i etableringen av eventuelle tiltak, skriver kommunikasjonsrådgiver Jan Rustad i en e-post til Akersposten.

Rustad skriver videre at «Sporveien ønsker seg ikke konflikter mellom t-banereisende og syklister – på den annen side er det siden vi startet registrering i 1994 ikke registrert uønskede hendelser mellom våre passasjerer og passerende syklister.»

Han understreker imidlertid at dette ikke betyr at Sporveien legger bort saken.

– Våre fagfolk vil følge opp forholdet videre, skriver Rustad.

Folket er ikke i tvil

At Sporveien ikke legger bort saken, er nok mange av Akersposten lesere – og mange av brukerne av nettopp denne perrongen, uansett om det er som syklister eller gående, fornøyde med. Responsen på Akerspostens kommentarsak har vært stor, og engasjementet i kommentarfeltet på vår Facebook-side viser at dette er et tema mange er opptatt av.

I vår uformelle gallup stilte vi spørsmålet: «Er det greit å blande syklister, gående og kollektivreisende på perrongen?»

I løpet av den første dagen har 362 lesere avgitt sin stemme, og nei-siden har fått hele 349 av disse stemmene. Kun 13 mener at dette er uproblematisk.

PS! Har du ikke avgitt din stemme, kan du gjøre det her:

Gallup

Er det greit å blande syklister, gående og kollektivreisende på perrongen?

Vis resultat

LES OGSÅ:
LES hele Akerspostens kommentar: "Slik skal ikke syklister behandles i sykkelbyen Oslo"

Terrasserte hagehus på Montebello

Her er planene for Smestadkvartalet

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse