Snudde fullstendig i Ostadalsveien

Snudde fullstendig i Ostadalsveien

FOR FORT: Endelig fikk beboerne beviset. Det blir kjørt for fort i Ostadalsveien. Foto: Vidar Bakken

Etter at Bymiljøetaten i lang tid har vært avvisende til å gjøre fartsreduserende tiltak i Ostadalsveien, har etaten snudd helt om i løpet av fire dager. Nå erstattes gamle fartshumper med flere og nye fartshindrende humper.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.04.2017 kl 15:53

RØA: Beboere rundt Ostadalsveien har i lang tid vært bekymret for den høye hastigheten biler holder i det som er en 30-sone og mye brukt skolevei, uten at det har fått Bymiljøetaten til å reagere. Etaten har blant annet ment at fartshumpene som er anlagt er nok som fartsreduserende tiltak og at «skarpere» fartshumper ville være til hinder for blant annet bussen.

Støtter seg på Trafikkagenten

Nytt håp om at noe skulle skje, kom da Bystyret vedtok reguleringsplanen for et nytt stort byggefelt i Aslakveien. I vedtaket står det blant annet: «I sammenheng med dette skal tiltak som trygger skoleelevene vurderes. Byrådet bes involvere de berørte FAUene. Det skal også vurderes om det skal etableres miljøgater eller fartsreduserende tiltak i disse gatene.»

FAU ved Huseby skole reagerte kraftig på at de ikke fikk møte Bymiljøetaten da de ba om det, for å legge frem sitt syn på problemene i området og forslag til fartsreduserende tiltak. Politikere som hadde fattet vedtaket i bystyret reagerte også. Etaten mente dette møtet ikke var nødvendig og ville støtte seg på barnas Trafikkagenten.

Les også: - Det er sjokkerende

Etaten viste til at den ønsker at flest mulig Osloskoler med barne- og ungdomstrinn skal ta i bruk Trafikkagenten for å kartlegge skoleveiene. Når etaten får samlet inn resultater fra Huseby skole, kan dette bidra til å danne grunnlag for prioriteringer i arbeidet med videre sikring av skoleveiene i området, var Bymiljøetaten svar. FAU mente at de som voksne hadde et litt annet perspektiv og samlet syn på trafikksikkerhet enn det barna hadde.

10. mars: Ostadalsveien god nok

Bymiljøetaten konkluderer så i et brev til FAU 10. mars med blant annet: «Det er likevel vår vurdering at trafikksikkerheten langs Ostadalsveien er normalt god, og at forholdene langs veien ikke avviker særlig fra andre, tilsvarende veier.» Etaten viser til en fartssoningsplan som er under revisjon for Bydel Vestre Aker og at Ostadalsveien vil bli vurdert i denne sammenheng (se hele brevet lenger ned i saken).

Les også: Vil beskytte barna på skolevei

14. mars: Ostadalsveien ikke god nok

Men fire dager senere får Stig Øydna Kvarsnes som privatperson et helt annet svar. Kvarsnes har vært opptatt av trafikksikkerheten og har også møtt i Trafikkgruppen ved Huseby skole. Han har i flere omganger henvendt seg til Bymiljøetaten med forslag til fartsreduserende tiltak. I brev fra Bymiljøetaten står det at farten i Ostadalsveien er for høy og at dagens fartshumper vil bli erstattet av nye og flere humper, samt opphøyde gangfelt. Etaten har gjennom en uke brukt radar i Ostadalsveien og funnet ut at gjennomsnittshastigheten er for høy og noe må gjøres.

Se bildet større

NYE HUMPER KOMMER: Disse "flate" humpene i Ostadalsveien blir erstattet med humper av langt skarpere kaliber. Foto: Vidar Bakken

- Da hadde vi rett da. Målingen viser at 15 prosent av bilistene kjører i 43 kilometer i timen eller mer. Nå vil det i hvert fall bli gjort noe med farthumpene. For noen dager siden lå en dame på bakskjermen min og prøvde å kjøre forbi to ganger, mens jeg holdt fartsgrensen. Til slutt klarte hun det. Hun tutet og viste meg fingeren. Som tidligere sagt. Det er altfor liten respekt for fartsgrensen her, samtidig som flere ikke ser skiltingen ved innkjøringen til Ostadalsveien. Jeg er litt forundret over at FAU og jeg som privatperson får to så vidt forskjellige svar med fire dagers mellomrom, sier Kvarsnes (Se brev fra Bymiljøetaten nede i saken).

Les også: - Har opplevd å bli forbikjørt i 30-sone

22. mars: Svarer på generelt grunnlag

Akersposten henvendte seg 9. mars til byråden for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg, med følgende spørsmål vedrørende vedtaket i bystyret, hvor byrådet bes involvere de berørte FAUene. Dette gjaldt særlig FAU ved Huseby skole, som ikke fikk møte Bymiljøetaten: «Skulle ikke Bymiljøetaten ta kontakt med berørte FAUer for å innhente synspunkter og nødvendig informasjon i følge vedtaket i bystyret? Betyr dette at Bymiljøetaten har overprøvd et politisk vedtak? Vil byrådsavdelingen nå følge opp vedtaket?»

Byråden svarer 22. mars på generelt grunnlag hvor viktig Trafikkagenten og fartssoningsarbeidet i bydelen er og at hun har bedt Bymiljøetaten om å følge opp FAUer i bydelen på bakgrunn av dette. Ostadalsveien er for eksempel ikke nevnt i denne sammenheng. Hun sier riktignok at det har vært kontakt mellom etaten og FAU ved Huseby skole.

- Det er synd at FAUer opplever at de ikke blir inkludert, når jeg vet at det er nettopp det etaten ønsker. Jeg vil også be etaten om å ta et nytt initiativ ovenfor rektorer og FAUer ved skolene i Vestre Aker, og vurdere om de skal avholde et eget møte med FAU ved Huseby, da dette tydeligvis er engasjerte og bekymrede foreldre som bør oppleve å bli møtt av kommunen, sier Lan blant annet i sitt svar. (Se hele svaret fra byråden nederst i saken).

Huseby skole er aktivt med i Trafikkagenten, som inngår i trafikksikringarbeidet for hele området som inngår i skolekretsen. Bystyrets vedtak gjaldt altså spesifikt veiene knyttet til det nye boligfeltet planlagt i Aslakveien.

Brev fra Bymiljøetaten til FAU ved Huseby skole 10. mars:
Det vises til henvendelse vedrørende ovennevnte. Fartsgrensen i Ostadalsveien er 30 km/t og det er anlagt 7 humper langs veier. Ostadalsveien er en av de veiene i bydel Vestre Aker med høyest tetthet av humper. Det er anlagt fortau langs hele veien, stedvis tosidig og stedvis ensidig. Langs deler av strekningen har setninger medført at kantsteinshøyden er lavere enn ønskelig, og dette medfører at fotgjengere på fortau er mindre beskyttet enn ønskelig. Det er likevel vår vurdering at trafikksikkerheten langs Ostadalsveien er normalt god, og at forholdene langs veien ikke avviker særlig fra andre, tilsvarende veier.

Bymiljøetaten er i gang med å revidere eksisterende fartssoningsplan for bydel Vestre Aker. I den sammenheng vil det bli vurdert om det skal foreslås flere humper og/eller opphøyde gangfelt i Ostadalsveien. Vi planlegger også å erstatte noen av de eksisterende humpene med opphøyde gangfelt.

Brev fra Bymiljøetaten til Stig Øydna Kvarsnes 14. mars:

Bymiljøetaten har gjennomført trafikkregistreringer i Ostadalsveien. Registeringene ble gjennomført med bruk av radar i uke 10. Radaren var plassert i nærheten av gangfeltet ved Røaveien, hvor det ifølge mottatte registreringer via Trafikkagenten er flest skolebarn som krysser. Radaren stod ute én uke. Registrert gjennomsnittshastighet var 35 km/t. Fartsnivået,som er den hastigheten 15 % av trafikantene overskrider, var 43 km/t. Antall kjøretøy per døgnvarierte fra 3074 til 5066.

Etter vår vurdering er fartsnivået i Ostadalsveien for høyt. Vi vil derfor foreslå at 5 av de 7 eksisterende humpene (som er dimensjonert for 40 km/t), bygges om og i stedet dimensjoneres for fartsgrense 30 km/t. For å ivareta at Ostadalsveien er busstrasé, vil humpene bli utformet som såkalte minihumper. Dette er humper hvor busser kan passere relativt uhindret, mens personbiler må kjøre over humpen. De to øvrige humpene erstattes av opphøyde gangfelt. Dette gjelder gangfeltet ved Røaveien og gangfeltet mellom Røaveien og Sørkedalsveien som altså da vil bli opphøyde. I tillegg vil vi foreslå at det etableres en ny hump ved krysset med Moserabben.

Svar fra Lan Marie Berg til Akersposten 22. mars:
- Jeg har bedt Bymiljøetaten om å ta kontakt med FAU ved skolene i området, for bruk av Trafikkagenten og fartssoningsarbeidet i bydelen. Så registrerer jeg at det er uenighet mellom Bymiljøetaten og FAUene om de er involvert i trafikksikkerhetsarbeidet eller ikke. Bymiljøetaten forteller at de kontaktet FAU ved Huseby i desember, at de har mottat innspill og innarbeidet disse i arbeidet sitt. Etaten forteller også at de har prøvd å kontakte de øvrige FAUene uten å få svar.

- Jeg mener at det viktigste er at Bymiljøetaten innhenter innspill fra skoler og FAUer til trafikksikkerhetsarbeidet og vurderer disse grundig. Hvorvidt det skal avholdes møter i enkelttilfeller får være opp til etaten å bestemme, men generelt bør vi som kommune ha en imøtekommende og åpen holdning.

- Jeg vil ta initiativ ovenfor etaten for å gjennomgå rutinene for kontakt mellom etaten, skoler og FAUer hva gjelder trafikksikkerhetsarbeidet rundt skolene. Det er synd at FAUer opplever at de ikke blir inkludert, når jeg vet at det er nettopp det etaten ønsker. Jeg vil også be etaten om å ta et nytt initiativ ovenfor rektorer og FAUer ved skolene i Vestre Aker, og vurdere om de skal avholde et eget møte med FAU ved Huseby, da dette tydeligvis er engasjerte og bekymrede foreldre som bør oppleve å bli møtt av kommunen.

- Jeg vil understreke at Trafikkagenten er helt vesentlig i trafikksikkerhetsarbeidet til etaten, og et av de viktigste verktøyene vi har for å sørge for trygge skoleveier i Oslo. Trafikkagenten er sentralt for å kartlegge hvilke ruter elevene tar, og gir veldig konkret informasjon om hvilke risikomomenter de møter på veien. Derfor vil jeg sterkt oppfordre rektorer og FAUer ved skoler i Vestre Aker om å følge opp henvendelsen fra Bymiljøetaten om ta i bruk Trafikkagenten, så er jeg helt sikker på at etaten vil følge opp med opplæring og dialog.

Les også:

Plutselig sto Rocko der igjen – tynn, men i live!

Bevisførsel i tåkeheimen i ytre vest

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse