Snart ruller slike elbusser gjennom Oslo vest

Snart ruller slike elbusser gjennom Oslo vest

Slik vil elbussen på linje 31 se ut.

Snart ruller elektriske busser gjennom Oslo vest. – Vi rigger oss for kjøring med elektriske busser i fremtiden, og gjennomfører de neste årene et omfattende testprogram for elbuss, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.01.2017 kl 14:25

Fakta

Fakta om busstestingen:
*Unibuss: To batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter. Batterikapasitet på 74 kWh. Hurtiglading med pantograf fra Siemens på endestopp i Vika og på Mortensrud på linje 74 (Østensjøkontrakten).

  • Nobina: To batterielektriske leddbusser på 18 meter. Nattlading på bussanlegget på Jernkroken. Testes på linje 31 (Oslo vestkontrakten).
  • Norgesbuss: To batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter. Batterikapasitet på 125 kWh. Hurtiglading med pantograf fra Schunk på endeholdeplassen til linje 60 på Vippetangen (Oslo Nordøstkontrakten).
  • Oppstart test innen utgangen av november 2017, med to års varighet.

OSLO VEST: Testkjøring av seks batterielektriske elbusser vil ha oppstart i 2017. Da vil Oslos befolkning få mulighet til å kjøre med stillegående og utslippsfrie busser når Nobina, Norgesbuss og Unibuss skal teste kjøring med elbusser i Oslo, som del av Ruters testprogram for elbuss.

– Vi rigger oss for kjøring med elektriske busser i fremtiden, og gjennomfører de neste årene et omfattende testprogram for elbuss. Finansiering av første fase er på plass, operatørene er klare, og har bestilt de første seks elektriske bussene, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

31-bussen

Nobina skal teste to 18 meters batterielektriske leddbusser, med lading på bussanlegget på Jernkroken. Elbussene vil kjøres primært på linje 31, mellom Snarøya og Grorud, via Lysaker, Maritim, Skøyen og gjennom sentrum.

– Nobina ser frem til å teste Norges første el-leddbusser på linje 31, som er Norges tyngste busslinje, samt å være med på reisen mot «fossilfri 2020» sammen med Ruter, sier markedssjef i Nobina, Sjur Brenden.

60 prosent elektriske busser i Oslo

– De neste årene skal vi skaffe oss solid erfaring med elektrisk bussdrift, slik at vi kan gi kundene et best mulig tilbud med stillegående, utslippsfrie busser i hovedstaden når den store utrullingen av elbusser i Oslo sentrum starter i 2020. Vi forventer at minst 60 prosent av bussene i Oslo by skal være elektriske i 2025. Vi har jobbet grundig over flere år for å modne alle deler av verdikjeden, som kreves for at dette fremtidsbildet skal bli reelt, forteller Reitan Jenssen.

Se bildet større

F.v: Atle Rønning, Norgesbuss, Øystein Svensen, Unibuss, Sjur Brenden, Nobina, Raymond Johansen, byrådsleder, Bernt Reitan Jenssen, Ruter, og Lan Marie Berg, byråd. Foto: Øystein Dahl Johansen/Ruter

Bussene vil bli synlige i bybildet, med tydelig profilering som gjør folk oppmerksomme på at bussen de kjører med er helelektrisk. Bussene vil for øvrig være utstyrt på samme måte som øvrige bybusser.

– Det er gledelig at Oslos første batteridrevne busser er på vei, og viser at det ambisiøse målet vi har gitt Ruter om at hele kollektivtrafikken i Oslo og Akershus skal være fornybar i 2020, er realistisk. Dette bidrar til at flere av Oslos innbyggere kan ta gode miljøvennlige valg når de skal få hverdagen til å gå opp, sier byrådsleder Raymond Johansen.

– Jeg gleder meg stort til å få de første elektriske bussene til byen. Oslofolk er allerede svært fornøyde med kollektivtilbudet i hovedstaden, og med stillegående og utslippsfrie elbusser kommer kollektivtilbudet i Oslo til å bli enda mer attraktivt. Utslippsfri kollektivtransport er en viktig del av arbeidet for å sikre ren luft i byen og halvere Oslos klimagassutslipp innen 2020, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

Oppstart i 2017

Det er operatørene som kjøper elbussene, og som skal kjøre disse på linjer som er egnet med tanke på elbussenes rekkevidde. Operatørene jobber nå for fullt for å få elbussene i trafikk så raskt det lar seg gjøre i 2017.

Kostnadsrammen for denne toårige testen er 43 millioner kroner totalt. Elbusstesten finansieres primært gjennom budsjettmidler fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, samt med belønningsmidler og støtte fra Enova.

Les også:
Derfor blir det ikke skolerevy på Persbråten

Ullern-elever fant eldre-nisje

Søppelkrise: Oslo vest på klagetoppen

Rekordjulehandel på CC Vest

Følg Akersposten på Facebook her

Annonse
Annonse