– Røatunnel trolig ute av Oslopakke 3

– Røatunnel trolig ute av Oslopakke 3

GÅR I SPISS: Tommy Skjervold lover at FrP skal gå i spissen for at Røatunnel fortsatt prioriteres i Oslopakke 3. Foto: Vidar Bakken

Røatunnel kom endelig på prioritert plass i Oslopakke 3, og arbeidet med tunnel skulle starte i år. I stedet ser det ut til at Røatunnel er på full fart ut av Oslopakken for tredje gang.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.05.2016 kl 14:44

RØA: – På direkte spørsmål fra meg til representanten for Statens vegvesen om status i Oslopakke 3, opplyste representanten at når det gjaldt vei var det bare E18 og Manglerudtunnelen som var tema i reforhandlingene av Oslopakke 3, sier Tommy Skjervold (Frp), som sitter i Samferdsels- og miljøkomiteen i rådhuset.

- Selv om det ikke ble sagt direkte at Røatunnel er ute i perioden 2013 - 2032, så er det ingenting i det som er blitt løftet frem i media eller i referansegruppa som tyder på at Røatunnelen blir prioritert, sier Skjervold.

Kan ikke reforhandles bort

Høyre, Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne representerer Oslo i forhandlingsutvalget. De andre partiene i bystyret får informasjon om de pågående forhandlingene gjennom en politisk referansegruppe.

– MDG har tidligere sagt at ikke en meter vei skal bygges. I stedet for en miljøtunnel på Røa vil byrådet ha utskifting av buss med trikk på Ring 2. Røatunnelen er viktigere for FrP enn å bytte ut en velfungerende bussrute med trikk, som vil koste mange milliarder kroner. I hele min levetid har Røas befolkning ventet på tunnel og alle partier utenom SV og MDG har tidligere gått inn for Røatunnel i Oslopakke 3. Med de forpliktelser som ligger i dette, kan ikke denne viktige miljøtunnelen reforhandles bort, sier Skjervold.

Forutsatte bygging

Røatunnel var også med i Oslopakke 1 og 2 og så i Oslopakke 3. Etter at Røatunnel ble prioritert ble det I 2010 avsatt 10 millioner kroner til prosjektering. I den reviderte Oslopakke 3 fra 2012 står det klart: Det forutsettes at planleggingsarbeidet for Røa tunnel settes i gang slik at prosjektet igangsettes og finansieres med Oslopakke 3-midler fra 2016. Først i år, halvannet år senere enn planlagt, kom konseptutvalgutredningen (KVU) fra Statens vegvesen på bordet.

Må prioritere nå

Akersposten har gjennom utallige artikler fulgt saken med Røa-tunnel. Politikerne i byråd og bystyre som vedtok bymessig fortetting av Røa, har flere ganger pekt på at det var en tabbe at planene for en miljøtunnel gjennom et fortettet Røa ikke hadde kommet lenger. Røa har ett av Norges mest trafikkerte og forurensede kryss.

– Slik jeg oppfatter det, er Røatunnelen helt i det blå. Utredningen angir en pris på 900 millioner for miljøtunnelen, men detaljene er langt fra klare. KVU sier den kan stå klar i 2022, men da må bystyreflertallet evne til å prioritere nå, sier Skjervold.

Se bildet større

LIKSOMÅPNING: I 2007 ble Røatunnelen med sikker plass i Oslopakke 3, feiret med orkester og taler fra blant andre Rune Gerhardsen. Et stort banner viste hvor tunnelinnslaget i Griniveien skulle komme. Arkivfoto

Flere løfter

Høyres Eirik Lae Solberg sitter i forhandlingsutvalget i dag, som også signerte da den reviderte avtalen ble inngått i 2012. Det samme gjorde Arbeiderpartiets Rune Gerhardsen, som nå er erstattet av Andreas Halse. Gerhardsen sitter i samme komite som Skjervold, Samferdsels- og miljøkomiteen. Han har markert Aps standpunkt i tunnelsaken ved ulike anledninger. Han holdt tale ved en «liksomåpning» av Røatunnelen da den kom på «sikker» plass i Oslopakke 3, underskrev på aksjonslisten «Tunnel nå» samt løp stafett for saken i 2007.

Ikke nevnt

– Frp vil gå i spissen for å få realisert en Røatunnel. Det samme med Manglerud-tunnelen. Disse prosjektene skal prioriteres. Det kan ikke være slik at politikerne løper fra konkrete løfter. Det er å holde folk for narr. Det er tydelig at prosjektene det forhandles om fokuserer på trikk, T-bane og E18. Røatunnelen som er et viktig miljøprosjekt har ikke vært nevnt. Jeg frykter at det kan ende med at dette er et prosjekt som ofres for å oppnå enighet om andre, sier Skjervold.

Akersposten følger opp saken etter langhelgen.


LES OGSÅ: Slik slår du et slag for Røarevyen 2016

10-etasjers blokker langs Mærradalen

Ønsker du å motta Akerspostens ukentlige nyhetsbrev på epost? Meld deg på her!

Du følger vel Akersposten.no på Facebook? Hvis ikke, gjør det her!

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!