Røatunnel-start i 2020

Røatunnel-start i 2020

REALISTISK: I motsetning til feiringen av Røatunnel inn i Oslopakke 3 i forrige runde som ikke ble noe av, kan hornmusikken settes i gang på nytt etter ferdige forhandlinger. Arkivfoto.

Vi har hørt det før, men denne gangen ser det ut til at Røatunnel blir realisert og at arbeidet starter i 2020.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.06.2016 kl 12:28

RØA: – Det er virkelig en gledens dag. For Høyre har Røatunnel stått fast som et eget punkt under forhandlingene. Dette er en ting jeg har kjempet for. Nå har vi også fått tidfestet at Røatunnel skal påbegynnes i 2020, sier Høyres forhandlingsleder i Oslopakke 3-utvalget, Eirik Lae Solberg.

Lesogså: Røatunnel har hovedprioritet

Kommet lengre

I forrige forhandlingsrunde skulle Røatunnel påbegynnes i 2016.

- Det er riktig, men nå har prosjektet kommet mye lengre. Konseptvalgutredningen fra Statens vegvesen er ferdig , riktignok noe forsinket, men det betyr likevel at arbeidet med tunnelen er godt i gang.

Fornebubane og sentrumstunnel

Se bildet større

FERDIG: Eirik Lae Solberg holdt fast ved Røatunnel i forhandlingene om Oslopakke 3.

To andre prosjekter som har betydning for Oslo vest er Fornebubanen og ny sentrumstunnel. Fornebubanen skal stå ferdig i 2024 og ny T-banetunnel skal stå ferdig i 2028.

– Dette er store løft for kollektivtrafikken. I tillegg kommer et nytt signalsystem i T-banenettet under Oslo. Det vil styrke kapasiteten på de gjennomgående linjene, slik at vognene kan kjøre tettere, sier Lae Solberg.

Bomtakstene

– Hva har vært vanskeligst under forhandlingene?

– Det har vært mye, men bomtakstene har vært et spesielt vanskelig tema. Høyre har vært opptatt av å holde de nede og resultatet er at satsene ikke er blitt så høye som antydet i media.

I bomringen vil taksten øke fra 32 til 34 kroner i år. Fra 2017 vil taksten bli 43 kroner for bensinbiler og 48 for dieseldrevne utenom rushtiden. I rushtiden økes satsene til henholdsvis 53 og 58 kroner.
Fra 2018 må El-biler betale 20 kroner for å passere bomringen i rushtiden og 10 kroner utenom rushtiden. Fra 2020 vil det bli økende takst for elbiler til 30 kroner i rushtiden og 20 kroner ellers.

En fenomenal dag

Kampen for Røatunnel har i alle år vært sentral for politikerne i Bydel Vestre Aker.

Se bildet større

ENDELIG: Lars Asbjørn Hanssen er glad i dag. Foto: Vidar Bakken

– Hurra. Endelig er Røatunnellen på plass i Oslopakke 3. En fenomenal dag for Vestre Aker og ikke minst for Røa sine innbyggere som nå kan se frem til å få et miljøvennlig, godt,trygt og trivelig sentrum i bydelen. Dette må være en gledens dag for alle som har kjempet i så mange år for dette, sier leder av bydelsutvalget i Bydel Vester Aker, Lars Asbjørn Hanssen.

Se bildet større

JUBLER: Karoline G. Herlofsen, mangeårig leder av tunnelkomiteen på Røa, kan slippe jubelen løs. Foto: Privat

Karoline G. Herlofsen har i årevis kjempet og kjempet som leder av tunnelkomiteen på Røa. Hun var overbevist om at Røafolket måtte grave ut tunnelen selv til slutt.

– Endelig får vi på Røa som fortjent. Hurra og gratulerer med dagen, jubler Herlofsen.


LES OGSÅ:
– Røatunnel har hovedprioritet



Ønsker du å motta Akerspostens ukentlige nyhetsbrev på epost? Meld deg på her!

Du følger vel Akersposten.no på Facebook? Hvis ikke, gjør det her!

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!