– Reis før eller etter rushtiden

– Reis før eller etter rushtiden

En stor del av privatbilene i Oslo vest må stå igjen hjemme tirsdag morgen. Foto: Fredrik Eckhoff

Privatbilistene må finne på noe annet enn å kjøre dieselbil i Oslo fra tirsdag morgen. Fra Ruter oppfordres det til å reise litt tidligere eller litt senere enn vanlig.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.01.2017 kl 10:56

Gallup

Til dieselbileierne i Oslo vest: Hva gjør du tirsdag morgen?

Satser på hjemmekontor.
Sykler, går eller løper til jobb.
Sitter på med en som ikke har dieselbil.
Tar buss, trikk, tog eller bane.
Kjører dieselbilen og satser på at ingen sjekker hva slags bil jeg har.

Vis resultat

OSLO VEST: Når luftkvaliteten denne uken er varslet å bli så dårlig at det innføres forbud mot å kjøre dieselbil på kommunale veier fra tirsdag morgen klokken seks, kan vi regne med ekstra trykk på offentlig kommunikasjon. Fra Ruter meldes det at det ikke gjøres noe for å øke kapasiteten, men de har noen oppfordringer:

Forventer økt pågang

– Kollektivtrafikken kjører i utgangspunktet som normalt. Vi forventer økt pågang på våre kollektivtransportmidler, men vi har noe ledig kapasitet i systemet, sier Ruters kommunikasjonssjef Gro Fjeldberg Janborg til Akersposten.no.

– For å få utnyttet denne kapasiteten best mulig, oppfordrer vi alle som kan reise før eller etter rushtiden, til å gjøre det, eller å ta hjemmekontor. Husk å beregne ekstra god tid, og vær tålmodige. Vi skal gjøre vårt beste, og vi følger nøye med på trafikkavviklingen i tett dialog med våre operatører, og vi har noen busser i beredskap, sier hun.

Hun sier at erfaringene fra lignende situasjoner, som stengingen av Smestadtunnelen på Ring 3, viste at trafikkavviklingen gikk greit.
– Folk fulgte oppfordringen vi gikk ut med i forkant, slik at de valgte alternative reisemåter og at ikke alle reiste på samme tid. Denne oppfordringen håper vi at blir fulgt også de dagene som midlertidig dieselforbud gjelder, sier hun.

Hvor mange som i praksis berøres av forbudet tirsdag morgen, er vanskelig å fastslå for byrådet, ifølge Aftenposten. Til avisen skriver byrådssekretær Daniel Rees: — Da det er en rekke unntak fra forbudet, er det vanskelig å anslå hvor mange som vil være berørt. En nærmere vurdering av dette vil inngå i konsekvensvurderingen som gjennomføres som en del av arbeidet med den permanente forskriften for dieselforbud ved høy luftforurensning.

Tilsammen er det 127.000 dieselbiler registrert på privatpersoner i Oslo, og i Bærum er det 147.000. Hvor mange av disse bærumsbilistene som hver dag kjører inn i Oslo, fins det ikke tall på.

Her er Bymiljøetatens informasjon om dieselforbudet

Les også:

Derfor blir det ikke skolerevy på Persbråten

Ullern-elever fant eldre-nisje

Søppelkrise: Oslo vest på klagetoppen

Rekordjulehandel på CC Vest

Følg Akersposten på Facebook her

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse