«Oslo-passasjerene er ikke verdt det samme som andre passasjerer»

«Oslo-passasjerene er ikke verdt det samme som andre passasjerer»

SIKKERHET ER VIKTIG, MEN: Helene Wesenberg (78) og Trond Jensvold (79) er i første rekke opptatte av å benytte setebelter så snart de setter seg på bussturer utenfor bygrensene. FOTO: Pål Magnus Tømmervold

Stappfulle busser, uten tilgjengelige setebelter langs ulykkesbelastede strekninger på E18, vekker harme. Og det på en tid det kan svi på pungen utenfor bygrensen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.09.2017 kl 12:15

Gallup

Bør det være setebelter på bybussene som kjører på motorvei?

Ja
Nei

Vis resultat

RØA: Denne uken blir tusenvis av busspassasjerer over hele landet kontrollerte for bruk av setebelte, men det finnes ett unntak: Reisende med rutebussene i Oslo «slipper unna».

Dette til stor fortvilelse blant mange i trafikken.

Ni personar ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2016. Ifølge Vegvesenet kunne flere av disse ha berget livet om beltet var på.

Inspektør Reidun Tryggestad sier det er sterke krefter i sving i en kollisjon eller velt.

– Det kan faktisk skje noe, og da må du være så godt sikret som mulig. Det kan være forskjellen mellom liv og død, sier Tryggestad til NRK.

Ingen setebelter til passasjerene

Tittelen i denne saken stammer fra én av Akerspostens lesere, som viser til flere dramatiske hendelser på E18 den senere tiden. Første uken i september smalt det tre ganger på 14 timer i det samme området på E18 ved Sjølyst.

Blant annet fikk en semitrailer sleng på hengeren, som førte til at denne krasjet i flere biler i motsatte kjørefelt.

I en fersk epost skriver vår tipser følgende: «Ruter inkludert samferdselsmyndighetene vil aldri si noe om de har konsekvensutredet hva som kan skje med en stappfull leddbuss i 70 km/t pluss på E18. En vei med mye ulykker. For eksempel ned mot Maritim eller under Bygdøylokket: En meget utsatt vei med mye trafikk av alle slag og trailere med cm klaring fra bussen».

Akersposten tar derfor turen ut og setter seg på 32-bussen som daglig ferdes mellom blant annet Lysaker og Aker Brygge på E18 – en distanse på om lag 8 kilometer.

Der møter vi Inger Helene Wesenberg fra Ullevål Hagebu (78) og Trond Jensvold (79) fra Sandvika, som begge synes det er greit å farte uten setebelter, innenfor bygrensene.

– Men det er noe vi synes er viktig å bruke på lengre reiser, sier duoen, som har registrert at det ikke er tilgjengelige sikkerhetsbelter om bord.

Avslappet sjåfør

Foran i leddbussen sitter en vennlig mann i førersetet. Vi legger raskt merke til at sjåføren har tilgang til setebelte, uten at det blir benyttet når Akersposten presenterer seg.

– Det er ikke påbudt med sikkerhetsbelte i rutebusser i byen. Hastigheten er som regel lav, forklarer han til en nysgjerrig journalist.

– Men dere kjører jo blant annet på E18?

– Ja, men det er bare på korte strekninger, svarer sjåføren.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

INGEN SETEBELTER: I Oslo eksisterer det ikke noe krav om sikkerhetsbelter om bord i de røde bybussene, klasse 1-busser. FOTO: Pål Magnus Tømmervold

Svarer på kritikken

Ruter opplyser at de ikke eier busser, fordi det er det selskapets operatører som gjør. Uten at det går på bekostning av sikkerheten, skal vi tro Ruters pressekontakt.

– For Ruter er det viktig at de som reiser med oss skal føle seg trygge, dette er en oppgave både vi og operatørene våre tar på alvor, sier Øystein Dahl Johansen, kommunikasjonsrådgiver i Ruter.

Han forteller at rundt 1 200 busser benyttes i rushtiden i Oslo og Akershus i dag. Bussene skal være i god stand og i tråd med de bestemmelser som finnes i regelverket som forvaltes av veimyndighetene. Dette omfatter også setebelter i buss.

– Vi forholder oss til det nasjonale lovverket. Enkelt fortalt kan vi dele bussene som benyttes i to ulike bussklasser: Klasse 1-busser har ikke krav om setebelter, nesten alle de røde bybussene er klasse 1-busser, disse har en hastighetsbegrensning på 70 km/t.

– Klasse 2-busser har krav om setebelter for alle seter, men det er også tillatt med et visst antall ståplasser. Disse bussene kjører i stor grad i Akershus, forklarer Dahl Johansen.

– Hvor forsvarlig er det med stappfulle busser, uten tilgjengelige belter, i trafikken?

– Det er ikke noe forbud mot å ha stående passasjerer i buss på motorveien, men det er noe vi ønsker å unngå. Dessverre er det ikke alltid mulig, særlig på perioder av dagen hvor mange ønsker å reise på samme tid. Alle bussene har spesifisert hvor mange sitteplasser og ståplasser de har. Er det montert setebelter i bussene skal disse benyttes, sier Dahl Johansen.

PS! Gi din stemme i gallupen!

LES OGSÅ: Ulykke igjen på E18

LES OGSÅ: Semitrailer og biler i krasj på E18

LES OGSÅ: «Hvorfor har de så mye mer hemmelig post på Røa, enn resten av landet?»

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse