Ønsker å bygge 21 etasjer på Skøyen

Får Storebrand Eiendom det som de vil, blir disse byggene erstattet med nærigs- og boligbygg på opptil 21 etasjer.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.04.2017 kl 13:03

Se bildet større

Hoffsveien 1A-E slik vi kjenner det i dag, er snart en saga blott, hvis Storebrand Eiendom får gjennomslag får sine planer om å bygge. Foto: Fredrik Eckhoff

Se bildet større

ØNSKES REVET: Hoffsveien 1E.

Se bildet større

Hoffsveien 1D blir beholdt, men kan bli utbygd.

SKØYEN: De karakteristiske byggene vis à vis Skøyen stasjon i Hoffsveien kan snart være en saga blott. Storebrand Eiendom har store planer for tomten som består av fem kontorbygg. Tre av disse kan bli revet.

Se bildet større

Slik kan det bli i starten av Hoffsveien, ved Skøyen stasjon. På denne illustrasjonen er biltrafikken i denne delen av Hoffsveien byttet ut med trikketrasé, noe som er et av forslagene. Nybyggene er tegnet inn på tomten til Hoffsveien 1A-E. Til venstre ser vi Skøyen stasjon.

Hoffsveien 1C (10.900 kvm) og 1D (17.300 kvm) er oppført i 1999, og disse vil bli stående, men sistnevnte kan bli utbygd. Dette skriver nettstedet Næringseiendom.

Hoffsveien 1A, som ligger ut mot Hoffsveien bort mot Skøyen-rundkjøringen, står altså for fall. Dette bygget er på 11.000 kvadratmeter. Hoffsveien 1B (3000 kvm) kan lide samme skjebne, og det kan også 1E (1500 kvm).

Opprinnelig hadde Storebrand planer om et prosjekt på oppimot 100.000 kvadratmeter, ifølge Næringseiendom.

Krav om mer bolig

– Vi er ennå i en tidlig fase og ønsker oss mulighetsrom for ulike reguleringer. Dette må ses i en helhet og «times» blant annet med utbyggingen av Fornebubanen, sier prosjektleder Tore Ulvin i Storebrand Eiendom til NæringsEiendom.

Se bildet større

PLANOMRÅDET: Bildet viser hvilket område som skal bygges ut (uthevet). Bilde fra planprogrammet

– Vi må ha inn mer boliger, det er et krav fra Plan- og bygningsetaten, men vi er usikre på hvilken boligandel de er fornøyd med. Det blir en god miks av kontorer, næringsarealer og boliger med høy kvalitet og med bystruktur i første etasje, sier Ulvin.

Hoffsveien 1A-E ligger tett på Skøyen stasjon, og det er flere planer som skal legges, som kan påvirke utbyggingen av tomten. Storebrand Eiendom. I mange år har det vært diskutert å legge deler av trafikken i området i tunnel.

Se bildet større

Hoffsveien 1C beholdes.

Flytting av trikken, slik at traseen flyttes tilbake der den var på 1970-tallet, altså i Hoffsveien ved Skøyen stasjon, er også et av forslagene. I så fall vurderes det å ta noen meter av tomten der Hoffsveien 1A nå ligger til trikketrasé.

Fornebubanen er et annet prosjekt som Storebrand Eiendom må avvente.

– En samkjøring av byggestart med Fornebubanen er avgjørende for å spare penger. Vi må ha litt is i magen, men håper vi kan bygge én «grop» med den nye stasjonen, sier Ulvin til NæringsEiendom.

21 etasjer?

Nettstedet skriver at Storebrand i utgangspunktet ønsket å bygge opp mot 21 etasjer. Plan- og bygningsetaten foreslår imidlertid maksimalt 16 etasjer.

Se bildet større

Dengang da... Slik så det ut i mai 1954, da Eureka mekaniske verksted holdt til i Hoffsveien 1. Foto: Widerøes Flyveselskap / Otto Hansen. Bildet er lånt fra Oslo byarkiv.

– Etaten kom med en del innvendinger mot prosjektet, og innsigelsene går på både høyder og volumer, men etter vår oppfatning er de ennå ikke helt enig med seg selv. Vi får se om vi blir enige med Plan- og bygningsetaten eller om det blir to forslag til politisk behandling, sier Ulvin.

Uansett kan det se ut til at siste rest av de karakteristiske fasadene til Eureka mekaniske verksted, som først ble oppført i 1898, med store moderniseringer på 1980-tallet, kan bli borte. Ifølge Ulvin kan oppstart av første byggetrinn skje i 2019-2020.

Les hele saken på NæringsEiendom her

LES OGSÅ:

Hva gjør at du trives i ditt nabolag?


Brukte 270.000 kroner og mistet alt

Følg Akersposten.no på Facebook

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse