Økte prisen på Gulleråsen stasjon fra 8 til 18 millioner

Økte prisen på Gulleråsen stasjon fra 8 til 18 millioner

PÅ VENT: Lars Asbjørn Hanssen og Mathilde Fasting står på den nedlagte plattformen. Posisjonen til T-banevognene i bakgrunnen viser omtrent hvor den midlertidige plattformen skal plasseres. Foto: Vidar Bakken

Bystyret bevilget 8 millioner kroner i 2014 til bygging av midlertidig plattform på Gulleråsen stasjon på Holmenkollbanen. I juli i fjor informerte Sporveien om at arbeidet skulle starte i november og at stasjonen skulle stå ferdig ved årskiftet. Da trodde alle at beslutningen var endelig.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.03.2016 kl 23:25

GULLERÅSEN/HOLMENKOLLBANEN: – Vi ble naturligvis glade for at vi etter fem års kamp endelig skulle få stasjonen på plass etter at Sporveien hadde feilberegnet avstanden mellom t-banevognene og plattformen i forbindelse med opprusting av Holmenkollbanen til Ski-VM, sier Mathilde Fasting i aksjonsgruppen Bevar Gulleråsen stasjon til Akersposten.no.

Naboene sa nei

Etter at en rekke alternativer ble vurdert, ble det vedtatt at den nye plattformen for nedadgående trafikk skal legges på en rett strekning, noen meter nord for den opprinnelige plattformen. Det berører tre naboeiendommer. Naboene ønsket ikke denne plattformen og var ikke villig til i første omgang å tillate bruk av eiendommene til tilførsel og avstå grunn i byggeperioden. Bydelsutvalget i Bydel Vestre Aker ville fremme et forslag om ekspropriasjon om ikke naboene ville inngå en frivillig løsning.

Skulle stå ferdig ved årskiftet

Leder av bydelsutvalget, Lars Asbjørn Hanssen (H), bidro til at samtaler kom i gang, hvor naboene sa de var villige til å forhandle frem en løsning. Siden har Ikke Sporveien klart å oppnå enighet med naboene, men i stedet funnet en løsning hvor plattformen kan bygges fra egen grunn, uten å involvere naboene. Dette skulle altså gjennomføres ved årskiftet, men protestene mot å stenge banen i to måneder med busserstatning ble så sterke at planen ble skrinlagt.

– Så kom Sporveien opp med en løsning med å legge på plass prefabrikkerte elementer til en midlertidig plattform. Det er en god løsning som vil medføre at naboenes eiendommer ikke blir direkte berørt, i tillegg til at byggeperioden bare blir på noen dager etter skisesongen, sier Fasting.

Økte med 10 millioner

I de åtte millionene som bystyret har bevilget, budsjetterte Sporveiene med cirka 6,5 millioner til bygging av plattformen og en sum på 1,5 millioner til blant annet å kompensere for bruk av naboeiendommer i byggeperioden. Flere trodde da at man sparte inn en god del av summen gjennom å bygge plattformen fra egen grunn. I stedet har Sporveien nå informert det nye byrådet om at det må bevilges 18 millioner kroner med den nye løsningen, hvor det inngår en buffer på 4 millioner kroner til uforutsette utgifter.

Full stopp

Etter henvendelse fra nestleder i bydelsutvalget, Terje Bjøro (V), som har bedt om status i saken, konkluderer byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG):

«Jeg har derfor besluttet at videre fremdrift avventer sak om stasjonsstruktur på Holmenkollbanen som skal legges frem for bystyret våren 2016. Dersom Gulleråsen er med i det valgte alternativet, vil jeg gå inn for å regulere en permanent stasjon. Jeg mener at det er betydelig økonomisk risiko forbundet med å gå videre med den midlertidige stasjonen nå.»

– Er det politisk vilje?

Lars Asbjørn Hanssen har i bydelsutvalget gjennom alle disse årene jobbet for å finne en løsning. Byrådens beslutning har vakt harme både blant de lokale politikerne og aksjonsgruppen.

– Nå spør jeg om det i det hele tatt er politisk vilje til å gjennomføre tidligere vedtak. Og jeg må også på nytt spørre om det er vilje i Sporveien og Ruter til å gjennomføre de tiltak som politikerne vedtar. Jeg stiller virkelig spørsmål ved Sporveiens budsjettering og anslag av kostnader som løper fra 8 millioner til 18 millioner i løpet av kort tid. Noen må kvalitetssikre tallene til Sporveien, som til alt overmål må ha 4 millioner i buffer for å gjennomføre denne midlertidige plattformen, sier Hanssen til Akersposten.no.

– Sporveien snakker også om at man ikke har en godkjent reguleringsplan for prosjektet. Den skulle vært på plass for lenge siden. Nå vil vi be bystyret om at denne saken blir fulgt opp. Det er fortsatt flertall i bystyret for gjenåpning av stasjonen, fortsetter Hanssen.

Skuffet

Fasting viser til historikken og at SV er eneste parti som har gått imot gjenåpning av stasjonen.

– Hvis Bergs konklusjon blir stående, så er de fleste av oss på sykehjem før beboerne i dette området for tilgang til en stasjonen. Man glemmer også at det i disse fem årene har kommet flere boliger med økt behov for kollektivtransport og at Gulleråsveien er like bratt, trang og vanskelig som før for barn og uføre. Jeg så det som positivt for saken at Miljøpartiet De Grønne fikk byrådsposten, i og med partiets vektlegging på blant annet kollektiv transport. Nå er jeg skuffet. Ingen påstår at dette er en lønnsom stasjon, men det er det eneste kollektivtilbudet vi har, som ble tatt fra oss gjennom en tabbe, sier Fasting.

Hun viser til at hun har en positiv dialog med MDGs representant i bydelsutvalget, Knut Frederik Horn, som hun håper vil bidra til å skape forståelse for saken i byrådet.

– Lite handlekraft

– Etter min mening viser denne saken et prinsipielt viktig poeng, hvor lite handlekraft det er i et politisk vedtak! Jeg vet det slår tilbake på mitt eget byråd som satt i forrige periode., Horn fra MDG sa i forrige bydelsutvalg, dere har hatt fem år på dere uten å få til en skitt, så kom ikke å klage på oss. Til det svarte jeg at da får dere vise at dere er bedre. Alt ligger klart til å starte opp. Det mangler bare en beslutning, sier Hanssen, som forteller at det aller første anslaget på plattformen var 3,5 millioner kroner.

– Vi snakker altså om en midlertidig plattform der noen skal gå av og på en T-bane der toppfarten er 30 km i timen. Det er ikke snakk om en stasjon som er et trafikknutepunkt på en ekspress jernbane, avslutter Hanssen.

Sporveien opplyser om at følgende må på plass med utgangspunkt i et budsjett på 18 millioner kroner:

Eventuell ferdigstillelse av en plattform i 2016 er avhengig av:
• tidspunkt for når vi får bekreftet at vi har et tilstrekkelig budsjett å arbeide innenfor
• rammetillatelse fra PBE
• tilbud fra entreprenør
• eventuelle innspill fra naboene

Les mer om Gulleråsen stasjon her: Holmenkollbanen stopper i vinter

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!