Her kommer listen over Bymiljøetatens forslag til nye fartsgrenser i Bydel Vestre Aker. Samtidig kommer det et utall nye farthumper i bydelen. Om det kommer i din gate kan du lese i Bymiljøetatens dokument her.
Forslag til ny fartssoningsplan er på høring i Bydel Vestre Aker.
Se kartene over nye fartsgrenser og nye fartshumper lenger ned i saken. Tegnforklaring står på første kartblad. Trykk på kart for større bilde.
Les også: Pøbelstreker på Slemdal skole
Forslag om endring av fartsgrense fra 80 km/t til 50 km/t:
Voksenkollveien fra Holmenkollveien til eksisterende 30-sone
Øvreseterveien
Forslag om endring av fartsgrense fra 80 km/t til 40 km/t:
Øvreseterveien forbi parkeringsplass ved Øvresetertjern
Forslag om endring av fartsgrense fra 80 km/t til 30 km/t:
Zinoberveien forbi Brenna gård og Pinsli gård
Forslag om endring av fartsgrense fra 60 km/t til 50 km/t:
Sørkedalsveien fra Diakonveien til Smestad-krysset
Holmenkollveien fra nord for Holmenkollanlegget til Voksenkollveien
Forslag om endring av fartsgrense fra 50 km/t til 40 km/t:
Slemdalsveien fra Apalveien til eksisterende 40-sone sør for Ring 3
Holmenkollveien fra Sørkedalsveien til start eksisterende 60-sone nord for Holmenkollanlegget
Vækerøveien fra Bærumsveien til Sørkedalsveien
Sørkedalsveien fra Vækerøveien til Ankerveien
Sørkedalsveien forbi to gangfelt sør for Øvre Smestad vei
Forslag om endring av fartsgrense fra 50 km/t til 30 km/t:
Voksenkollveien mellom eksisterende 30-soner
Holmenveien fra Ring 3 til Slemdalsveien
Bymiljøetaten skriver: Fartshumper er foreslått med bakgrunn i fartsnivå i forhold til fartsgrense, skoleveier, kryssingssteder for gående og syklende osv. Dette tiltaket vil være et naturlig førstevalg dersom ikke spesielle forhold taler imot. Fartshumper har vist seg å være et effektivt tiltak samtidig som det er relativt billig å anlegge. Fartshumper er også mest effektivt for å fjerne de største fartsgrenseoverskridelsene og er den type fartsdemper som er best egnet til å redusere fartsnivået uten å skape trafikkfarlige situasjoner.
Forslagene til endring av fartsgrenser er utarbeidet med bakgrunn i Statens vegvesens fartsgrensekriterier for byer og tettsteder. Til grunn for vurderinger av fartsgrenser ligger veiens funksjon, trafikkmengde, områdetype, bebyggelse, aktivitet (spesielt gående og syklende) og separering.
Følg Akersposten.no på Facebook