Ny bomring gjennom Ullern og Vestre Aker

Ny bomring gjennom Ullern og Vestre Aker

NY BOMRING: De mørkeblå markeringene viser planlegging av grensene for nye bomstasjoner. Skisse: Statens vegvesen

Snart legger Oslopakke 3-sekretariatet frem et nytt forslag med 50 nye bomstasjoner. Det kan bli en ny bomring ved Ring 2 (Kirkeveien), og dagens bomring blir flyttet, slik at den går tvers igjennom bydelene i Oslo ytre vest.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.02.2017 kl 08:53

OSLO VEST: Det er Nrk som skriver at i Oslopakke 3-avtalen som Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten ble enige om i fjor, skal bompengeskruen strammes til i flere omganger. Innen 1. april skal Oslopakke 3-sekretariatet legge fram et konkret forslag til plassering og takster i hver bom.

Nrk har fått tak i en skisse som sekretariatet jobber med og som ble presentert for politikerne denne måneden.

Oppsiktsvekkende

Nå skal det legges en ny bomring rundt Ring 2. For dem som bor i bydelene Ullern og Vestre Aker får dette liten betydning, da bomringen i dag går ved Sjølyst, Thune, ovenfor Colosseum og i Slemdalsveien ved Frøen stasjon. Det som er oppsiktsvekkende er at det planlegges en helt ny bomring tvers igjennom bydelene.

Ut fra skissen ser det ut som at det kommer nye bommer på hovedveiene cirka ved Makrellbekken i Sørkedalsveien, i nærheten av miljøstasjonen før Smestadkrysset og ved Vækerø på E18. Bor du på for eksempel på Lilleaker eller Røa blir det altså enda en bompassering i retning sentrum.

Det blir også opprettet ny bomring i de andre ytre bydelene og det kommer en bomarm opp til Sinsenkrysset (se skisse). Dermed blir det mange bompasseringer tur/retur om man vil bevege seg over i andre deler av byen. Det innføres også nye bommer ved bygrensen mot Romerike og Follo.

Vil fordele bompengebyrdene

Det er usikkert hva prisen på passeringene av de ulike bomringene vil bli. Den indre ringen mot Ring2 vil få samme pris som indre ring i dag. Det planlegges rabattordninger blant annet basert på hvilket tidspunkt man passerer den nye bomringen.

– Hovedhensikten med arbeidet er bedre trafikkstyring, det vil si redusert biltrafikk i Oslo og derigjennom bedre luftkvalitet, sier sekretariatsleder Terje Rognlien til Nrk.

– I dag er det slik at cirka halvparten av bilturene i Oslo ikke bidrar med bompenger. Derfor ser vi på et system som i bedre grad fordeler bompengebyrdene på flere bilister, sier han.

LES OGSÅ:

Liverpool-legenden tilbake på Ullernbanen

Smestad: – Underlig at ingen har tenkt på konsekvensene

Følg oss på Facebook

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse