ANNONSE
Annonse

Mustad vil redde Lilleaker-trafikken

Markedsdirektør Herman Dyrø (til v.) og adm. direktør Olav Line i Mustad Eiendom tar initiativ til å finne en løsning på trafikkproblemene i Lilleakerveien.

Å grave seg ned går ikke. Å kjøre over går heller ikke. Men Mustad Eiendom mener å kunne finne en løsning på konflikten mellom trikk, bom og biltrafikk på Lilleaker.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 26.01.2018 kl 09:49

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

LILLEAKER: Det bygges for harde livet over Granfosstunnelen på Lilleaker. Prosjektet Lilleaker Vest med syv boligblokker begynner å skyte i været, og i 2019 og 2020 flytter folk inn i 208 splitter nye leiligheter.

Men byggherre Mustad Eiendom nøyer seg ikke med det. Ytterligere fire blokker med cirka 80 leiligheter skal også bygges i dette området. Det vil fort kunne bety rundt 700 nye beboere på Lilleaker.

Søker løsninger

Folk på Lilleaker må venne seg til store endringer når blokkene står ferdig. Dette bydelssenteret i Oslo ytre vest får en helt ny karakter, og masse nye folk. Det som imidlertid engasjerer folk aller mest er de trafikale problemene. Allerede i dag er trafikken i Lilleakerveien stor, og trikkebommen skaper store hindringer der den fyker opp og ned sånn i snitt hvert femte minutt.

Mustad Eiendom har i løpet av kort tid gått fra en til dels avventende holdning til dette til å engasjere seg i problemet, og søke å finne løsninger. Akersposten har møtt adm. direktør Olav Line og markedsdirektør Herman Dyrø i Mustad Eiendom, og de forsikrer at selskapet vil være proaktive og finne løsninger.

– Det er ikke så bekvemt for oss å gå inn i akkurat dette, ettersom vi ikke eier grunnen det er snakk om. Men vi føler et ansvar for saken likevel ettersom vi står for utbyggingen av Lilleaker. Vi vil ta kontakt med både kommunen og Ruter, og vi vil også utarbeide forslag til en løsning, sier Olav Line som legger til at et planfritt kryss ikke er praktisk mulig da dette vil komme i konflikt med Granfosstunnelen.

Én ting er sikkert!

Hvordan det skal løses, har man ikke klart for seg, men én ting er sikkert, ifølge både Line og Dyrø: – Bommen må bort!

Herman Dyrø utdyper: – Det er ingen tvil om at det er bommen som skaper de lange køene. Det tar altfor lang tid å få trikken over veien. Du står jo en god stund før trikken i det hele tatt har vist seg. Og køene bygger seg opp både ned- og oppover Lilleakerveien, sier han.

LES OGSÅ: "Forargelsens bom på Lilleaker: Mens vi venter på en gammel danske"
Olav Line peker på løsninger inne i byen når han tegner muligheter for en løsning. – Både på Solli plass og i Henrik Ibsens gate krysser trikken gater med mye trafikk, men uten bom og lysregulering. Sannsynligvis må vi finne en slags rundkjøringsløsning, som gjør at oversikten blir bedre og bilistene får farten ned og forholder seg til normal vikeplikt i rundkjøring.

– Men er det plass til det?

– Vi tror og håper det, og har satt en arkitekt med trafikk som spesialitet å se på saken, sier Line som legger til: – Vi ønsker å skape et Lilleaker sentrum hvor det også er plass til folk og skal være trivelig å være – og et trafikkbilde som er tilpasset stedet. Vi jobber med en helhetlig plan for Lilleaker, sier Line.

Flere blokker

Mustad investerer 1,1 milliarder kroner i Lilleaker Vest-prosjektet, noe som er et stort løft for industribedriften som ble et eiendomsselskap på Lilleaker. Byggetrinn 3 er også på trappene, og skal altså omfatte 4 blokker med totalt ca. 80 leiligheter. Disse blir liggende i skråningen nedenfor Schlägergården.

– Planen er å legge disse leilighetene ut for salg til høsten, forutsatt at markedet på det tidspunktet er godt. Hvis ikke utsetter vi salgsstart, sier Line.

LES OGSÅ: "Forargelsens bom på Lilleaker: Mens vi venter på en gammel danske"

– Hele nærmiljøet vil nyte godt av litt mindre trafikk i Lilleakerveien

Følg Akersposten på Facebook

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse