Millioner ble brukt på gangvei, men ingen tar ansvar for den

Millioner ble brukt på gangvei, men ingen tar ansvar for den

GANGVEIEN: Lysarmatur er på plass, men ingen slår på lyset. Hvem skal dessuten holde den oppe i vinter og sikre gangveien? Foto; Vidar Bakken

Utbygger av prosjektet Røa Bad opparbeidet gangveien i tråd med reguleringsbestemmelsene, men ingen vil ta det etterfølgende ansvar for sikkerhet, belysning og vedlikehold.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.10.2016 kl 16:16

RØA: - Vi har brukt flere millioner på å opparbeide gangveien langs T-banelinjen. Lysarmatur er på plass og ferdigattest fra kommunen er på plass, men vi vet ikke hvem som har ansvar for drift av denne gangveien, sier Hans Øyvind Nordvik i Røa Utvikling.

Det er litt trist

Han understreker at det er ikke er utbyggers ansvar eller mandat til å forvalte gangveien, som går mellom Røa Bad og T-bane-linjen og munner ut i trappen ned til Ostadalsveien.

- Jeg synes det er litt trist at gangveien ikke blir tatt hånd om og vedlikeholdt på en bedre måte. Så vidt jeg vet et det ført strøm frem til lysarmaturen langs gangveien, så det er bare å slå det på. Noen må jo betale for det og jeg synes det er litt underlig at man ikke har kommet frem til en praktisk løsning. Noen må jo også ta ansvar for løpende drift som strøing og brøyting slik andre veier i Oslo blir fulgt opp. Det skulle også være relativt enkelt å lage en sikring slik at en tilsvarende sykkelulykke som jeg leste om i Akersposten ikke skjer igjen, sier Nordvik.

Les også: - Den trappen skulle aldri vært sånn

Ingen vet om ansvar

Etter en sykkelulykke i enden av gangveien i sommer, etterlyste Akersposten sikringstiltak og ville vite hvem som hadde ansvaret for gangveien. Bymiljøetaten svarte i august at det var Sporveien som var grunneier og rette adressat. Siden har Akersposten stilt spørsmålet videre til Sporveien, som tross flere purringer ikke svarte på henvendelsen.

Til slutt sendte vi en klage på manglende svar direkte til blant andre byrådsleder i rådhuset, i og med at Oslo kommune er eier av selskapet. Noen timer senere svarte Sporveien gjennom Kommunikasjonssjef Cato Asperud: «Etter det jeg er opplyst om er det ikke Sporveien som har ansvar for denne gang- og sykkelveien. Selv om den kan være anlagt over deler av en eiendom vi eier er den ikke er en del av tilkomstvei til stasjon.»

Det brakte ikke oss særlig videre etter mer enn to måneders venting på dette svaret. I skrivende stund er det høyst usikkert på når det kommer eventuell sikring, om det blir lys i gangveien og hvem som skal vedlikeholde og holde den oppe om vinteren. På Plan- og bygningsetatens reguleringskart er den regulert som gang- og sykkelvei, selv om den altså ender i en trapp.

Bydelsutvalget følger opp saken

Røa vel foretok i forbindelse med flommen i august oppryddingsarbeider på gangveien. Velet vil også vite hvem som har ansvaret for gangveien og skal forvalte denne i fremtiden. Bydelsutvalget i Bydel Vestre Aker skal behandle saken under møtet i morgen, torsdag 13. oktober.

I et forslag fra Høyre som blir fremmet med Bymiljøetaten som adressat, blir det etterlyst hvem som har det forvaltningsmessige ansvaret for gangveien, herunder få på lyset samt strøing og brøyting. I tillegg blir det bedt om konkrete sikringstiltak med hensyn til trappen i enden av gangveien, hvor syklisten som Akersposten skrev om i sommer, pådro seg omfattende skader.

Flere nyheter på Akersposten.no:

Tok smuglere i "Scarfaces" nettverk på Ris

Bydelen krever 10 prosent av utbyggere

– Jeg drømmer om å lage ungdomsklubb på Røa



Du følger vel Akersposten.no på Facebook? Hvis ikke, gjør det her!

Tilbake til forsiden på Akersposten.no

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!