- Mener MDG at folk over 70 år skal sette seg på sykkelen i bratt terreng vinterstid?

- Mener MDG at folk over 70 år skal sette seg på sykkelen i bratt terreng vinterstid?

HOLMEN STASJON: Arbeiderpartiet har sammen med Høyre i bydelsutvalget i Bydel Vestre Aker, foreslått innfartsparkering ved Holmen stasjon. Foto: Vidar Bakken

Per Trygve Hoff (H) mener det er oppsiktsvekkende at byråd Lan Marie Berg (MDG) går imot et forslag som skal redusere bilbruken.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.03.2017 kl 09:40

YTRE BY: -– Det er mildt sagt oppsiktsvekkende det svaret vi fikk fra byrådet i forbindelse med forslag om tilrettelegging av stasjonsnær parkering for innbyggere i områder i ytre by, med dårlig kollektivdekning. Det dreier seg altså om opparbeiding av P-plasser reservert lokale innbyggere med for eksempel mer enn 400 m til nærmeste T-bane eller bussholdeplass inn mot sentrum. Hensikten med forslaget er naturligvis å minske bilbruken mot sentrum, sier Per Trygve Hoff (H) i Samferdsels- og miljøkomiteen i rådhuset.

Forslaget

Sammen med leder av Samferdsels- og miljøkomiteen, Eirik Lae Solberg (H), la Hoff frem følgende forslag:

1. Byrådet bes komme tilbake med en sak med forslag til etablering av nye stasjonsnære parkeringsplasser for beboere i ytre by.
2. I arbeidet med saken bes byrådet gi en oversikt over områder med særskilte
utfordringer (avstand til kollektivnettet, høydeforskjeller, klimatiske utfordringer, mv),
og en oversikt over tilgangen på stasjonsnær parkering utenfor Ring 3.
3. I arbeidet med saken bes byrådet gjøre rede for mulige nye stasjonsnære parkeringsplasser og forutsetninger for at disses kal kunne etableres. Bydelene involveres i arbeidet.
4. Byrådet bes tilrettelegge for at de stasjonsnære parkeringsplassene utstyres med tilstrekkelig antall ladeplasser for el-biler.

Hun har beveget seg lite i ytre by

– Byråd Lan Marie Berg (MDG) avviser forslaget med begrunnelsen at biltrafikken er den største kilden til klimagassutslipp og helseskadelig luftforurensning i Oslo. Vi fremmet jo forslaget nettopp for å begrense bilbruken og få folk over på kollektivnettet. Hun viser igjen til at det legges opp til at beboerne i ytre by skal kunne gå og sykle til stasjoner og holdeplasser. Da påstår jeg at hun har beveget seg lite i ytre by, hvor det kan være store boligområder med to kilometer eller mer til nærmeste holdeplass. Hun kan da ikke i fullt alvor mene at for eksempel folk på mer enn 70 år skal sette seg på sykkelen i bratt terreng vinterstid. Heller ingen andre vil gjøre det, sier Hoff.

Arbeiderpartiet foreslo innfartsparkering

Han viser til at det på grunn av avstandene er mye bruk av bil mot sentrumsområdene.

– Det gjelder ikke bare i forbindelse med jobb eller utdanning. De som skal mot sentrum om det gjelder handling, restaurantbesøk, kino eller annen underholdning, bruker bil eller drosje når det ikke finnes kollektivtilbud i nærheten. Mange foreldre må kjøre de minste over store avstander til barnehage eller barn til ulike aktiviteter. Det kan vi kan forhindre i noen grad med stasjonsnære parkeringsplasser. Arbeiderpartiet i Vestre Aker har for eksempel sett nytten av dette, da de fremmet et forslag ifjor om stasjonsnær parkering ved Holmen stasjon, sier Hoff.

Les også: Planlegger innfartsparkering ved Holmen stasjon

Et skritt i feil retning

Byråd Lan skriver i sitt svar:

«I tråd med vedtatt samlet plan for areal og transport for Oslo og Akershus vil Oslo prioritere tilgjengelig areal til å fortette langs banelinjene og kollektivknutepunkt.
Byrådet ønsker en fremtidsrettet byutvikling. Å legge til rette for bilparkering ved T-banestasjoner i stort omfang, vil være et skritt i feil retning i forhold til å redusere bilbruken.
Vi vil fokusere på å legge til rette for at byens innbyggere kan foreta sine daglige gjøremål uten bruk av bil. Kollektivtilbudet skal forbedres med økt flatedekning («fra nav til nettverk»). I den anledning legges det opp til at beboerne også i ytre by skal kunne gå og sykle til stasjoner og holdeplasser. Det skal skapes bedre/kortere gangforbindelser fra boligområder til holdeplasser og stasjoner og trygg sykkelparkering ved stasjoner.»

Visjoner langt frem i tid

- Dette er jo snakk om visjoner langt frem i tid, mens vi foreslår et rettet tiltak som kan iverksettes i løpet av kort tid og som vil redusere bilbruken mens vi venter på noe bedre. Vi vil at innbyggerne skal kunne foreta sine daglige gjøremål ved å sette seg på t-banen eller en buss, selv om de bor langt unna. Disse P-plassene kan forbeholdes beboere i de aktuelle områdene. Det finnes områder der dette lett kan tilrettelegges i dag og byrådet bør også sørge for at det settes av tilstrekkelig med P-plasser under den planlagte fortettingen rundt større knutepunkter.

– Jeg merker meg også at byrådet bekrefter tidligere signaler om at de ønsker sterk fortetting ikke bare rundt de større trafikknutepunktene, men langs hele T-banenettet gjennom småhusområdene i ytre by. Vi har tidligere sett på hva dette i praksis betyr for småhusområdene, nesten total rasering frem til Holmen/Slemdal og voldsomme inngrep videre, sier Hoff.

Les også:

Høyre, Frp, MDG og Venstre "dropper" Kommuneplanen

DEBATT: «Jeg kan ikke øke mine inntekter i takt med utgifter dette parti påfører meg»

- Det er ingen skam å snu. Her er men dømt til å tape.

Byantikvaren om Smestad: Høy arkitektonisk verdi og viktig kulturhistorie

Stor boligutvikler kjøper opp ved Røakrysset

- Hovseter må prioriteres

Følg Akersposten på Facebook her

Annonse
Annonse