– Lysaker blir et skikkelig trafikk-knutepunkt

– Lysaker blir et skikkelig trafikk-knutepunkt

Arne Sunde utenfor bygget, som en gang var endeholdeplassen for Lilleakerbanen. Nå er det Ullern kultursenter og Stoppestedet som holder hus her. Onsdag 1. mars klokken 12 tar han for seg vei- og baneløsninger i området på Ullern kultursenter. Foto: Bjørg Duve

– Lysaker blir et skikkelig trafikk-knutepunkt, sier Arne Sunde. Onsdag kommer han til Ullern kultursenter.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.02.2017 kl 10:45

Annonse
 

LILLEAKER: Det planlegges en stor utbygging i området Skøyen – Lysaker – Fornebu, som Akersposten har skrevet om tidligere. Det er snakk om et helt nytt byområde, noe som betinger et samarbeid mellom Oslo og Bærum kommuner. Onsdag 1. mars klokken 12 skal arkitekt Arne Sunde fortelle om planene for Lysakerbyen på Ullern kultursenter.

– Lysaker blir et skikkelig trafikk-knutepunkt, sier Arne Sunde. Han kommer i første rekke til å konsentrere seg om vei- og baneløsninger i området. Han vil gi et lite historisk tilbakeblikk over utviklingen.

– Det er Lysakerelven, som var utgangspunktet for kommunikasjon og arbeidsplasser i dette området. Industriarbeidsplassene ble avviklet i 1995. Antall arbeidsplasser har vokst kraftig siden dette, til 25.000 i Lysakerbyen og rundt 75.000 for hele byområdet Skøyen-Lysaker-Fornebu. Og veksten fortsetter.

Den første broen over Lysakerelva lå ved Faabro, opprinnelig vadested. Lysakerelva het i gamle dager Faad. Frem til i dag er det – inkludert E 18 – bygget minst 8 broer over elven.

– Norges første kjørevei gikk fra sølvgruvene i Kongsberg til Kristiania – altså over dette området.

Den forestående utbyggingen fører til at kommunikasjon vil bli helt avgjørende for utviklingen.

– Det bygget hvor Ullern kultursenter og Stoppestedet holder hus, var en gang endeholdeplassen til Lilleakerbanen.

Bremsekloss

– Hva skjer nå?

– Foreløpig lite. For øyeblikket står det litt stille i Lysakerbyen.

– Hvorfor?

– Veiplanene og løsningene for det offentlige rom må først komme på plass. Her skal Oslo og Bærum bli enige. Bremseklossen er uenighet om E 18-løsningen inn til Oslo.

Kommunene er foreløpig ikke enige. Oslo har sagt nei. Der ønsker en å dempe biltrafikken inn til hovedstaden. I tillegg må en også regne med at når detaljene kommer på bordet, blir det protester av berørte innbyggere.

– Foreløpig vet vi for lite om innholdet.

T-banestasjon på Vækerø

– Lysaker kommer til å bli et enda større trafikk-knutepunkt. Den nye Fornebubanen legger opp til en T-banestasjon på Vækerø, sier Sunde. Han legger til at de første planene om en Fornebubane ble lagt allerede i 1919 av Kristiania og Aker sporveiskomité.

– Når kommer Fornebubanen?

– Vanskelig å si, men neppe før 2024, sier Sunde. Han legger til at det gjenstår å se om en klarer det så snart. Fornebubanen og E18 er begge en del av Oslo-pakke 3-avtalen, sier Arne Sunde.

Det foreligger byutviklingsskisser for 5000 nye boliger langs Bestumkilen, og på Mustads eiendommer, som Ullern kultursenter ligger i, kan det i de kommende årene komme opp mot 1000 boliger.

Nøkkelord

Annonse
Annonse