Lanserer idé om pil til høyre i Smestadkrysset

Lanserer idé om pil til høyre i Smestadkrysset

PROBLEMET: Bil venter i høyre felt. Bør den få eget lys? Bente Christensen får spørsmål om dette fra Per Trygve Hoff, Peter Graff, Lars Asbjørn Hanssen (ryggen til) og Yngvar A. Husebye. Foto: Vidar Bakken

Kan en "genial" idé løse de verste problemene i det svært trafikkbelastede Smestadkrysset? To Høyre-politikere mener man bør vurdere å endre lysreguleringen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.03.2016 kl 09:00

SMESTAD: – Vi vil vite om det lar seg gjøre å etablere et eget trafikklys for bilister som kommer ned Sørkedalsveien og som skal til høyre på selve lokket, sier Per Trygve Hoff, som sitter for Høyre i bystyret og er medlem av Samferdsels- og miljøkomiteen i rådhuset.

Det er for øvrig ikke bare Hoff som lurer på dette. Akersposten.no har tidligere fått innspill om akkurat det samme.

Hoper seg opp i Holmenkollveien

Bilister som kommer ned Holmenkollveien, opplever store problemer med å komme inn i Sørkedalsveien i rushet, noe som forårsaker lange køer oppover Holmenkollveien. Opphopning i det høyre feltet i Sørkedalsveien gjør at få eller ingen når over på grønt lys i krysset Holmenkollveien/Sørkedalsveien.

- Dette gjelder særlig dem som skal over i høyre felt i Sørkedalsveien for deretter å ta til høyre i krysset på selve lokket. Disse må forholde seg til lyset i krysset som gir signal for alle som skal rett over krysset. Det vi gjerne vil vite er om det ville være mulig å etablere et lys som gir grønt lys til høyre, i den tiden det er grønt lys for bilistene som kommer opp på lokket sørfra og skal svinge opp Sørkedalsveien, sier Hoff.

Problemet forflytter seg

– Vi har observert at veldig mange som kommer ned Holmenkollveien, skal til høyre på lokket, og vi vil da som sagt vite om vi kan løse opp køen med en annen lysregulering, sier Hoff.

Onsdag morgen fikk Hoff møte Bente Christensen fra seksjon for trafikk Oslo i Statens vegvesen, nettopp i Smestadkrysset. Her møtte også leder av bydelsutvalget i Bydel Vestre Aker, Lars Asbjørn Hansen og medlem av bydelens byutvikling-, miljø- og samferdselskomité, Yngvar A. Husebye samt beboer Peter Graff, som lenge har gjort oppmerksom på problematikken.

Dessverre kunne ikke Christensen love noen endring av lyssignalene i denne omgang. Hun viser til at etter å ha tatt til høyre i krysset, går et felt over til to felt som er lysregulert lenger nede.

- Hvis vi slipper frem flere biler til høyre i dette krysset, så vil problemet bare forskyve seg videre lenger ned. Da vil det venstre feltet lenger ned fylles opp i rushet, slik at biler som skal rett frem må stoppe opp på grunn av biler som venter på å slippe inn i det venstre feltet. Det vil da føre til ny kødannelse opp mot lokket, forklarer Christensen.

At det medførte riktighet kunne de fremmøtte se ved at til og med med dagens regulering tenderte det til kødannelser på grunn av venting av biler som skulle inn i venstre felt. (saken fortsetter under bildet)

Se bildet større

FORSKYVER SEG: Med større tilførsel fra Sørkedalsveien, vil enda flere som skal over i venstre felt føre til kødannelser opp mot selve lokket. Foto: Vidar Bakken

De fremmøtte forsto situasjonen og at en løsning kunne være å etablere en utvidelse av filene fra lokket og nedover for å få mer flyt i trafikken. Det kunne ikke Christensen kommentere. Det er et annet fagområde.

– Misforstår med vilje

Et annet problem er at noen misforstår eller misforstår med vilje lyset som regulerer trafikken når de skal til høyre. Det er kun lysmast på venstre side av den filen som svinger til høyre. Da mener noen bestemt at i og med at det ikke er lysregulering som vises gjennom grønn pil eller befinner seg på høyre side av avkjøringen, så er det lov å kjøre om det er klar ban. Samtidig er det vanskelig å se trafikklyset når man står fremme ved sperrelinjen i høyre svingfelt.
(Saken fortsetter under bildet)

Se bildet større

KJØRER PÅ RØDT: Den sorte bilen passerer den som venter på få grønt og mener åpenbart at han har rett til å kjøre når det er klart i krysset. Foto: Vidar Bakken

Dette temaet ble diskutert med ulike forslag til annen lysregulering. Christensen sa at dette skulle de se nærmere på, men at lysreguleringen slik den er uansett gjelder for avkjøringen til høyre.

Per Trygve Hoff var fornøyd med avklaringen, selv om han mener at det fremdeles er rom for endringer.
– Christensen sa i hvert fall at de skulle se på muligheten for å forkorte tidsrommet for lysreguleringen som gjelder for rushtrafikken. I dag gjelder den fra klokken 05.30 til 10.30. Jeg mener det rom for å forkorte dette, slik at man får bedre flyt utenom selve rushtiden, sier Hoff.

Se bildet større

HVA MED LYS HER?: Per Trygve Hoff og Lars Asbjørn Hanssen vil overbevise Bente Christensen om at de som skal til høyre må få egen lysregulering. Foto: Vidar Bakken


Flere nyheter på Akersposten.no:
Huset med Kirkenær ballettskole skal selges

– Jeg ble overrasket da det dukket opp et mord

KOMMENTAR: "Blokker for enhver pris?"

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!