Får kritikk for sen saksbehandling

Plan- og bygningsetaten og byrådsavdelingen får kritikk for sen byggesaksbehandling.

Kommunerevisjonen peker på at verken Plan- og bygningsetaten eller byrådet klarer å behandle reguleringssaker innen gitte frister. I tillegg får byrådet kritikk for å ha møter med interessenter uten at disse blir godt nok dokumentert

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 15.06.2018 kl 12:18

OSLO: Kommunerevisjonen i Oslo har undersøkt saksbehandlingstid med hensyn til reguleringsplaner/detaljregulering i Plan- og bygningsetaten og i byrådet før saken kommer til politisk behandling.

Kommunerevisjonen konkluderer:
Samlet sett lyktes kommunen ikke med å behandle innsendte forslag til detaljregulering innen gjeldende frister og mål for saksbehandlingstid. Det gjaldt spesielt oppstartsfasen, fasen der Plan- og bygningsetaten skulle ferdigbehandle saken for politisk behandling, og saksgangen i Byrådsavdeling for byutvikling og byrådet. Lang saksgang kan ha negative følger for ønsket områdetransformasjon og byutvikling.

Byrådens møter med interessenter

At utbyggere og andre interessenter har egne møter med byråden for byutvikling, som kan ha betydning for utfallet av saken, ikke blir godt nok dokumentert er også et ankepunkt.

På dette punktet konkluderer kommunerevisjonen:
Når det gjelder dokumentasjon av møter mellom byråden for byutvikling og interessenter, er Kommunerevisjonens vurdering at det er uheldig at møtene ikke ble dokumentert på en konsistent måte, med tanke på å forebygge usikkerhet om det i møtet er blitt gitt nye opplysninger eller anførsler av betydning for avgjørelsen av saken. En konsistent dokumentasjon av byrådens møter med interessenter synes særlig viktig innen et saksfelt med så vidt sterke økonomiske og andre interesser med tanke på å sikre gjennomsiktighet og etterprøvbarhet.

Byråd for byutvikling, Hanna E. Marcussen (MDG), har kommentert punktet om manglende dokumentasjon.

- Tidligere ble møter og eventuelle nye opplysninger fra interessenter beskrevet i saksframstillingen til saken. Dette er en praksis jeg har arvet av Bård Folke Fredriksen, som var byutviklingsbyråd før meg. Etter tilbakemeldingen fra Kommunerevisjonen, har jeg bedt avdelingen min lage kortfattede notat for å dokumentere møter med interessenter. Her skal det også beskrives om det kom fram nye opplysninger under møtet, sier Marcussen.

Byråden svarer

Etter at kommunerevisjonen har avgitt sin rapport har byrådsavdeling for byutvikling gitt ut en pressemelding som her gjengis i sin helhet:

Byutviklingsbyråden tar grep etter kritikk

Kommunerevisjonen har i rapporten «Saksbehandlingstid reguleringsplaner» undersøkt kommunens saksbehandlingstid i reguleringssaker. Undersøkelsen er basert på en gjennomgang av 483 reguleringssaker i perioden april 2013 til desember 2017. Kommunerevisjonen har gjort en nærmere analyse av 37 enkeltsaker.

Undersøkelsen viser at kommunen ikke har lykkes med å overholde lovpålagte frister i saksbehandlingen. Kommunerevisjonen har presentert funnene for byutviklingsbyråden.

– Jeg tar tilbakemeldingene fra Kommunerevisjonen alvorlig og har bedt om konkrete tiltak fra Plan- og bygningsetaten for å få ned saksbehandlingstiden. Jeg vil følge situasjonen tett for å se om tiltakene faktisk gir effekt, sier byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen.

– Jeg har også bedt Plan- og bygningsetaten om månedlig status på fremdrift i hver eneste reguleringssak for å kunne følge dette opp nøye, sier byråden.

Plan- og bygningsetaten har iverksatt flere tiltak for å standardisere og effektivisere saksbehandlingen de siste årene, men Kommunerevisjonen påpeker at de fortsatt ikke er i mål for å nå de lovpålagte fristene. Byrådet får også kritikk av Kommunerevisjonen for ikke å forberede sakene raskt nok til politisk behandling og endelig vedtak i bystyret.

– Jeg har satt ned en arbeidsgruppe i min egen avdeling for å se om vi kan spare tid på våre egne arbeidsprosesser, sier Marcussen. Behandlingen på byrådssiden innebærer ikke bare faglig saksbehandling men også tid til politiske avklaringer, minner byråden om.

– De lovpålagte tidsfristene er utfordrende for de demokratiske prosessene i reguleringsarbeidet, noe også byrådet Røsland påpekte da fristene kom i 2013. Jeg får til stadighet henvendelser fra ulike aktører som ønsker mer tid til å kunne vurdere og uttale seg om saker som berører dem. Jeg mener at det er viktig at vi i saksbehandlingsprosessene også sikrer god demokratisk medvirkning, sier byråden.

Lovpålagte saksbehandlingsfrister er like for alle kommuner. Oslo er som landets hovedstad den kommunen med flest pågående reguleringssaker. I en tett by er det særlig mange hensyn som skal belyses og ivaretas, noe som ofte gjør reguleringssaker i Oslo kompliserte. Oslo er en av få kommuner med et parlamentarisk styringssystem, noe som gir et ekstra ledd i behandlingen før saker legges frem for vedtak i bystyret.

Les også:


– Kan gi Oslo en attraksjon i verdensklasse

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...