Kaja kuppet klasserommet

Kaja kuppet klasserommet

Elevene lever seg inn i Roald Dahls verden sammen med dramalærer Kaja Nordang, som fikk leke, spille og improvisere sammen med 5A på Huseby skole tirsdag. Foto: Fredrik Eckhoff

På Huseby skole overtok drama- og teaterlærer Kaja Nordang undervisningen for å aksjonere for drama og teater som en fast del av timeplanen. Det samme skjedde i 70 klasserom i hele landet tirsdag.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.09.2016 kl 10:44

HUSEBY: – Husk at frysen har mye kraft. Frysen er ikke slapp!

Kaja Nordang, til vanlig kontaktlærer på andre trinn på Huseby skole, gir engasjerte beskjeder til klasse 5A, som gjør sitt beste for å «fryse» i en posisjon som skal beskrive åpningsscenen i Roal Dahls «Store vennlige kjempe».

Akersposten.no har fått lov til å overvære timen til 5A, som for anledningen er «kuppet» av Kaja Nordang. Drama og teater står nemlig ikke på timeplanen, og det er nettopp det interesseorganisasjonen Drama- og teaterpedagogene ønsker å rette fokus på i forkant av at stortingsmeldingen om fornyelse av grunnskolen skal behandles på Stortinget 11. oktober.

Regjeringen foreslår å beholde dagens skolefag, altså at det blir ingen nye fag inn, ingen ut. Det betyr at satsingen på drama og teater i grunnskolen lar vente på seg.

«Det slås alarm om at det er for lite lek og for mye stillesitting for seksåringene i skolen i dag. Mange barn mister motivasjon for skole og lekser allerede på småskoletrinnet, og tallet på drop-outs i videregående skole er veldig høyt, skriver organisasjonen i sin pressemelding, som fortsetter slik:

"Mye tyder på at løsningen på disse utfordringene er at det innføres mer praktisk undervisning i skolen. Det drama- og teaterpedagogiske fagmiljøet mener det er på høy tid at grunnskolen fornyer fag- og timefordelingen og tar inn drama/teater som fag på noen trinn. Vi mener faget kan redusere drop-out ved å skape læringsmotivasjon og bryte opp den stillesittende skolehverdagen med en fysisk, meningsfull og handlingsbasert undervisning. Det er laget en ny læreplan som viser hvilken kompetanse drama-/teaterfaget vil kunne gi fremtidens elever.»

Positive elever

Aksjonen tirsdag gikk ut på at 70 klasserom over hele landet ble overtatt av drama- og teaterlærere. Fredrikke Høyem Øren (10) og Axel Friis Rølles (10) er to av elevene i klassen. De er samstemte om at drama og teater ville være et kjærkomment tilskudd på timeplanen.

Se bildet større

Fredrikke Høyem Øren (10) og Axel Friis Rølles (10) stemmer for at drama og teater skal inn i skolens timeplan fast, noe dramalærer Kaja Nordang (t.v) er naturligvis er enig i.

– Dette var veldig gøy, og jeg har lyst til at det skal bli fast på timeplanen, sier Fredrikke, som forteller at flere i klassen går på Art musikal- og balletskole på Røa, og at det er veldig artig.

– Vi har jo hatt Kaja før, i tredje klasse, og da hadde vi litt drama. Det var gøy, og det er gøy å bevege seg, også når andre ser på, sier Axel. – Vi savner dette her litt!

– På denne måten lærer vi mye om kropp og stemme, hvordan vi skal bruke den. Det gjør man ikke noen andre fag, unntatt i gym, sier Fredrikke.

– Drama er jo litt annet enn gym. Her får man lært hvordan man bruker fantasien og sånn, sier Axel.

– Gir sosial kompetanse

Etter å ha sett en hel time med drama og teater på nært hold, kan Akersposten konstatere at hver eneste elev i klasse 5A ble dratt med og deltok aktivt. Det var konsentrasjon, smil og latter, og gode tegn på både kreativitet og improvisasjon i gjengen. Læreren Kaja Nordang, som altså er kontaklærer på andre trinn til daglig, synes det er helt storveis å få lov til å ta med 5A på en times tur inn i improvisasjonens og dramaets verden.

Hun mener at dette bør komme inn fast på timeplanen, helt fra første trinn.

– Den sosiale kompetanse du får ved å jobbe gjennom dramafaget, den får du ikke så godt gjennom de andre fagene. Når du bruker drama og teater, da får du noe ekstra. Du får for eksempel erfare gjennom andre enn deg selv, gjennom å være i rolle og arbeid i fiksjon. Drama og teater handler om blant annet kommunikasjon, samarbeid og dannelse, sier Nordang.

– Drama og teater har noe ved seg som ikke blir dekket av andre fag, sier hun.

– Hvor viktig er det å få inn drama og teater fast på timeplanen?

– Hvor viktig? Jeg tenker at vi ikke har råd til å la være, sier Nordang.


Flere nyheter på Akersposten.no:

Inntaksområdet blir endret for fem skoler i vest

Nå gir nye Joker på Røa svaret på det "alle" lurer på

Flere overfall og voldtekt i området
Røa-dynamitt i en halvtime

– Geir er Norges fremste lagbygger og bør bli landslagssjef


Du følger vel Akersposten.no på Facebook? Hvis ikke, gjør det her!

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!