Interiørgigant åpner for å inspirere

Interiørgigant åpner for å inspirere

Hege Lunder mente lenge at den som kom til å bli sjef for Ikeas nye konsept på Skøyen, var heldig. Så viste det seg at det var hun som ble sjefen. Mandag åpnet butikken på Skøyen, nærmere bestemt på Thune. Foto: Fredrik Eckhoff

Når Ikea mandag åpner sin nye butikk i de gamle lokalene til Møller Bil Skøyen, er det uten en eneste parkeringsplass, men med håp om å inspirere kundene til å bestille.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.08.2016 kl 14:54

SKØYEN: Mens de to enorme varehusene til Ikea på hver side av Oslo har plass til tusener av biler, er det ikke en eneste parkeringsplass for kundene til dagens nyhet på Skøyen, Ikea service & pick up point. Så er da også dette et helt annet Ikea-konsept, ifølge sjefen, Hege Lunder.

Samme varer, ulikt konsept

Den største likheten er at butikken selger akkurat de samme 8.000 produktene som i varehusene og Ikea på nett. Tilnærmingen er imidlertid ulik.

– Først og fremst er dette bygget 1000 kvadratmeter med inspirasjon. Her kan du for eksempel se to ulike hjem, et på 100 kvadratmeter og et på 40, full møblert, sier Lunder.

På Skøyen skal man så bestille og velge om man vil få varene hjemkjørt, eller om man skal hente dem selv på pick up-punktet bak bygget. Hvis man velger å få varen hjemkjørt, kommer varen aldri innom butikken på Skøyen.

– Pick up-punktet er det eneste stedet vil har plass til noen biler, sier Lunder, som påpeker at handlemønsteret er i endring, og at Ikeas nye konsept følger denne utviklingen.

Eller, nytt og nytt… Både i utkanten av Ålesund og Tromsø fins liknende butikker, men ikke over så mange kvadratmeter. Forskjellen er at disse byene ikke har Ikea-varehus i tillegg.

– Stockholm åpnet en slik butikk for bare en uke siden, så dette er ganske nytt i storbyer, sier Lunder til Akersposten.no.

Hele 32 ansatte står klare til å hjelpe og inspirere i den nye butikken på Skøyen, som altså ligger der Møller Bil Skøyen holdt til i mange tiår, like ved Thune holdeplass. Lunder liker godt plasseringen like ved både tog, buss og trikk og har tro på at mange kunder vil komme til butikken ved hjelp av kollektivt, til sykkel eller til fots.

– Mest opplært

– Her vil kundene møte folk som kjenner bredden i sortimentet vårt. Her kan den samme personen sette sammen både et kjøkken og et bad for kunden, sier Lunder, som mener at Ikea aldri har satset så mye på opplæring noen gang før åpningen av en ny butikk.

– Vi vet at hit kommer folk og setter krav til oss, og vi skal levere fra start, sier hun.

Det er ingen tvil om urban livsstil er sentralt i Ikeas nye satsing på Skøyen. Hvordan utnytte plassen best mulig, mener Lunder er en stor og interessant utfordring for oss Oslo-folk både nå og i årene som kommer.

– Flere og flere bor på mindre plass i byen, og flerbruksrom er noe vi jobber mye med. Her kan man for eksempel kjøpe et møbel som er en puff om dagen og seng om natten. Det gjemmer seg løsninger her, som man ikke ser før man tar på det og prøver det ut, sier hun.

Veiledning, bestilling, henting og hjemkjøring er altså viktige stikkord for det Lunder mener er en miljøvennlig butikk.


Ønsker du å motta Akerspostens ukentlige nyhetsbrev på epost? Meld deg på her!

Du følger vel Akersposten.no på Facebook? Hvis ikke, gjør det her!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!