ANNONSE
Annonse

– Hvorfor kaste bort flere hundre millioner?

START: Knut Frederik Horn skal ta oss gjennom Hovseterdalen og opp til Peder Ankers plass. I bakgrunnen krysser T-banen. Alle foto: Vidar Bakken

MDGs Knut Frederik Horn spør sin egen byråd fra MDG om nødvendigheten av å bruke flere hundre millioner kroner og rasering av folks hager, når det er tilnærmet en fullverdig sykkelvei gjennom Hovseterdalen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 18.04.2016 kl 14:47

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

RØA: – Man må jo spørre om nytte og kost, når byrådet vil bygge en sykkelvei til flere hundre millioner kroner i Sørkedalsveien mellom Røa kirke og Peder Ankers plass. Dette er midler som byen trenger til helt andre formål, sier Miljøpartiet De Grønnes rapresentant i bydelsutvalget i Bydel Vestre Aker, Knut Frederik Horn.

To alternativer

Han er en ivrig syklist og kjenner alle sykkelmuligheter i nærområdet.

– Det er flere traseer man kan velge mot Peder Ankers plass, og noen er helt åpenbare. Blant annet parallelt med Sørkedalsveien går Hovseterdalen, hvor det allerede er tilrettelagt for gående og syklende i åpent og flatt terreng. I øvre delen har man to alternativer. Enten å bygge ut turstien som slutter ved Statoil-stasjonen på Bogstad eller ta den opparbeidede veien som slutter seg til Sørkedalsveiens øvre del, sier Horn.

Han har med seg Akersposten gjennom hele strekningen, fra der hvor ruten starter nederst i Hovseterdalen. Denne går direkte over i selve Mærradalen, under og på andre siden av T-banelinjen. Men vi skal oppover.
(Saken fortsetter under bildet)

ALTERNATIV: Denne turstien går opp til Bogstad Camping og kan eventuelt utvides med sykkeltrasé. Herfra skal Mærradalsbekken åpnes med fritt løp gjennom Hovseterdalen.

Store inngrep

Underveis peker Horn på hvilke utfordringer man står overfor ved byrådets forslag til løsning.

– For det første vil det ta veldig lang tid å komme til enighet med 38 berørte tomteeiere, som samlet protesterer mot å få store inngrep på eiendommene og fjerning av garasjer. Lange forhandlinger og ekspropriasjon av 3600 kvadratmeter vil koste dyrt, før man i det hele tatt kommer i gang med arbeidet.

– At det i tillegg blir 22 avkjørsler i en sykkelvei over en så kort strekning, er direkte uforsvarlig. Jeg spør som alle andre i bydelsutvalget, hvorfor blir ikke Hovseterdalen utredet som eget alternativ? Jeg forstår ikke Plan- og bygningsetatens begrunnelse og byrådets tilslutning til denne, sier Horn.

En befrielse

Etaten mener blant annet at stigningsforholdene ved å bruke dalen er for vanskelige, samt at noen krappe svinger ikke tilfredsstiller kravene til sykkelvei. I tilegg mener etaten at inngrepene vil bli for store i et område som er planlagt til naturområde.

– At litt oppoverbakke og en krapp sving skal ekskludere dette alternativet, er bare tull. Jeg har ingen problemer med den ene motbakken som det er snakk om opp til Sørkedalsveien. Og hva i all verden er galt med sykler i et naturområde? Syklistene må naturlig nok ta hensyn til turgåere. De er jo begge myke trafikanter, sier han.

– Tenk deg hvor flott det å sykle i dette naturområdet, hvor blant annet Mærradalsbekken skal åpnes hele veien. Her kunne man gjøre arbeidet med sykkelvei, samtidig som man er i gang med åpningen av bekken, sier Horn.

– I tillegg kommer en fin strekning med løvskog. Å sykle her er en befrielse, i motsetning til den sterkt trafikkerte og forurensede Sørkedalsveien. Langs hele dalen er det også tilførselsveier for sykler fra Røahagan, sier Horn.

Tolkes fleksibelt

– Kravene til sykkelvei bør tolkes fleksibelt og ikke minst tilpasses der det er gode alternative traseer som kan benyttes. Det vil spare samfunnet for mye penger. Det er jo de færreste syklister som forventer at man skal ha "perfekt sykkelvei" og kunne sykle i stor fart over alt. Den strekningen vi her snakker om er tross alt kun cirka 2,5 kilometer.

– Helt uforståelig

Horn tar bakken opp til Sørkedalsveien med letthet og peker ut den siste biten videre til Peders Ankers plass.

– Som du ser, her er det allerede opparbeidet bred og fin vei for gående og syklende. Det er bare en liten strekning litt lenger opp som eventuelt må opparbeides i bredden, før du når Peder Ankers plass. For meg er det som sagt helt uforståelig at dette alternativet ikke er med i vurderingen, sier Horn.

– Vi følger Horn hele veien frem, før han sier takk og farvel, på vei til sin vanlige sykkeltur inn i Sørkedalen.

Les også: Sykkelvei vil kutte i 38 eiendommer

Urmaker på Vinderen ranet – søk etter to gjerningsmenn på sykkel

Røa-jentas missedrøm

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.