Her er de nyeste sykkelveiene i Oslo

Til venstre: Slik så det ut før i Henrik Ibsens gate, ved Slottsparken. Til høyre: Slik er det blitt med nytt sykkelfelt.

For dem som jevnlig ferdes med sykkel til og fra Oslo sentrum, blir hverdagen gradvis enklere – og det blir stadig mer fremkommelig på to hjul.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.01.2018 kl 11:21

Akersposten
Akersposten Media

OSLO: – I år har vi derfor gjort mye i de sentrumsnære bydelene, og denne satsingen fortsetter vi også med neste år, forteller Rune Gjøs, direktør i Sykkelprosjektet i Bymiljøetaten. Det sa han til KlimaOslo.no i slutten av desember.
Blant gatene som har fått eget sykkelfelt i 2017, er Kongens gate og Henrik Ibsens gate i sentrum.

Å få på plass sykkelfelt på de manglende bitene av Ring 2 er også blant de større prosjektene i 2017, et arbeid som fortsetter inn i 2018. Ambisjonen er å få på plass minst 15 nye kilometer med sykkeltilrettelagte gater i Oslo i løpet av kommende år.

– Neste år kommer det flere sykkelfelt i ytre bydeler, men det betyr ikke at satsingen innenfor Ring 3 blir redusert, understreker Gjøs.

Små tiltak, stor effekt

I 2017 har en rekke kryss og blindveier blitt bedre tilrettelagt for sykkel. Sykkelbokser i lyskryss er et eksempel på noe som gjør syklistenes hverdag litt bedre.

Se bildet større

Nye sykkelveier i 2017. Klikk på bildet for å forstørre og se forklaring til venstre.

– Dårlig fremkommelighet på ett punkt kan ødelegge en ellers fin sykkeltrasé, så det som kan se ut som et lite tiltak kan ha kjempestor betydning for syklistene, sier han.

Økt drift og vedlikehold

I tillegg til å øke utbyggingstakten for nye sykkelveier, er det også bevilget mer penger til helårsdrift og -vedlikehold. 80 kilometer av Oslo kommunes sykkelveier og sykkelfelt skal derfor driftes med ekstra god standard, ifølge KlimaOslo.no.

– Det mest samfunnsøkonomisk lønnsomme man kan gjøre er å sørge for at den infrastrukturen man har er i god stand og kan brukes hele året. Syklistene er ekstra sårbare for ujevnheter i asfalten og dårlig brøyting. Derfor er bedre drift og vedlikehold er noe av det viktigste vi gjør for syklistenes sikkerhet og fremkommelighet, påpeker Gjøs.

80 km sykkelfelt og -vei skal holdes fri for snø og is i vinter.

En rapport om effekten av økt vinterdrift av sykkelveinettet fra 2016 viste en økning i sykkeltrafikken på 38 prosent vinteren 2015/2016 sammenlignet med vinteren før. Dette var cirka millioner flere sykkelreiser, noe som kunne omsettes til en helsegevinst på 350 millioner kroner. Samlet prislapp for den økte driften var rundt 13 millioner kroner.

Les hele saken på KlimaOslo.no her

Følg Akersposten.no på Facebook

ANNONSE
Annonse