Her er de nye bomprisene

Her er de nye bomprisene

Prisene i bomringen går opp fra 1. oktober. Foto: Fredrik Eckhoff

Da Oslos første bomring kom 1. februar 1990, kostet det 10 kroner å kjøre inn i sentrum med personbil. Nå er det dyrere – og regnestykket er langt mer komplisert.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.10.2017 kl 15:04

OSLO: Kjører du dieselbil og skal passere bomringen i rushtiden, må du fra 1. oktober ut med 59 kroner. For bensinbil og ladbar hybrid er prisen 54 kroner. Utenom rushtiden er tilsvarende priser henholdsvis 49 og 44 kroner.

For bilister som skal fra Bærum og inn til Oslo sentrum i rushtiden, kommer det til å koste 77 kroner for dieselbil i rushtiden og 72 kroner for bensinbil/ladbar hybrid. Uten rushtiden er tilsvarende priser henholdsvis 67 og 62 kroner.

Prisene i dag, før 1. oktober 2017, er 35 kroner for bomringen i Oslo, og 17,50 kroner mellom Bærum og Oslo, altså 52,50 kroner tilsammen.

For el- og hydrogenbiler er begge bomringene fremdeles gratis inntil videre.

Det må imidlertid tas med i regnestykket at bilister med fast avtale, altså bombrikke, får 10 prosent avslag.

Solid økning

En rask utregning viser altså at for en dieselbilist som skal fra Vestre Aker eller Ullern og inn til sentrum i rushtiden, har opplevd en prisøkning på 490 prosent fra den gang bomringen ble innført 1. februar 1990 (10 kroner for personbil), mens en tilsvarende bærumsbilist opplever en økning på 670 prosent.

Konsumprisindeksen har i samme periode økt med 79,1 prosent, ifølge Statistisk Sentralbyrå.

Her kan du se alle de nye prisene.

Vurderer ny dieselavgift

I tillegg til at bomringene økes fra 1. oktober, og det i tillegg at antall bomstasjoner skal økes til 60, er det nå en ny dieselavgift på trappene, melder NRK.

Strenge restriksjoner på biltrafikken er nødvendig for å gjøre helsefarlig Oslo-luft god å puste i innen 2020, viser en fersk utredning fra Oslo kommune og Statens vegvesen.
Den foreslår å gjøre hele Oslo til en såkalt lavutslippssone også for lettedieselbiler så fort som mulig. For å bevege seg inne i sonen, må dieselbilister betale en særskilt forurensningsavgift gjennom et oblatsystem, skriver NRK.

Foreløpig er en slik avgiftssone kun på trappene for tunge kjøretøyer, men utredningen anbefaler at dette utvides til å gjelde også dieseldrevne personbiler.

Les hele saken om dieselavgiften her.

Her kan du se alle de nye prisene.

PS! Hvorfor omtales ofte bommen mellom Bærum og Oslo som «Bærumsbommen»? Burde den ikke kalles «Oslo-bommen?» ettersom den er en bom som koster penger å passere på grensen inn til Oslo? Akersposten kommer aldri til å omtale denne bommen som «Bærumsbommen. (Red.anm).

LES OGSÅ: Her kommer 60 nye bomstasjoner i Oslo
Voksenkollveien: – Rot fra ende til annen

http://akersposten.no/nyheter/rot-fra-ende-til-annen/19.1463

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse