Her blir det for trangt

Her blir det for trangt

Fra v: Byggeleder Kamilla Malt Marøy og kommunikasjonsrådgiver i Sporveien, Emilie Mejlænder, forteller om de kommende månedenes sporflyttearbeider på Skøyen. Her passerer trikken som har gått lengst i Oslo. Foto: Fredrik Eckhoff

Sporene ligger for tett for fremtidens trikker. Derfor blir det arbeider i månedene fremover i trikketraseen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.10.2017 kl 09:53

Se bildet større

På høyde med det oransje, midlertidige gjerdet skal det legges inn et midlertidig sporveksel.

SKØYEN: Det kan forventes noe byggestøy i en periode i trikketraseen mellom holdeplassene Skøyen og Hoff.

– På Skøyen ligger trikkesporene for nær hverandre, ifølge kravene til det tekniske regelverket som Sporveien forholder seg til. Derfor skal trikkesporene i retning sentrum forskyves omtrent 25 centimeter for å oppnå tilstrekkelig sporavstand. Arbeidet starter i midten av oktober og er antatt ferdig første kvartal i 2018, sier kommunikasjonsrådgiver i Sporveien, Emilie Mejlænder, til Akersposten.no.

Dagens trikker har møtekonflikt noen steder i byen og oppfyller ikke de tekniske kravene i regelverket for sporavstand. Trikkesporene på Skøyen er en strekning der mellomrommet mellom sporene er smalere 3,15 meter, som er dagens krav.

Trikkenettet i Oslo er bygget over flere generasjoner med ulike tekniske løsninger og har derfor varierende kvalitet. Det utbedrer Sporveien nå, slik at hele trikkenettet skal ha en moderne og god standard før de nye trikkene kommer. Fra 2020 fases de første av i alt 87 nye trikker inn i Oslo.

(Saken fortsetter under bildet.)

Se bildet større

En SL-95-trikk på Skøyen. Neste generasjon blir litt bredere.

– Anleggsområdet vil strekke seg fra Skøyen holdeplass til vendesløyfen på Skøyen, som er omtrent 300 meter. Det vil også bli noen arbeider på Skøyen holdeplass i retning sentrum. Enkelte arbeider som er sesongavhengig, vil ferdigstilles våren 2018. Dette omhandler blant annet grøntanlegget og noe asfaltering, sier Mejlænder.

Legende passerte

De to trikketypene vi kjenner så godt i dag, kalles SL79 og SL95. Tallene henspeiler på når de første trikkene av disse typene ble satt i trafikk. De aller eldste trikkene er altså 38 år gamle. Når vi prater med Mejlænder og byggeleder Kamilla Malt Marøy på Skøyen fredag formiddag, passer trikk 108 forbi, og det er ikke hvilken som helst trikk.

– Det er den trikken som har kjørt lengst av alle trikkene våre, sier Mejlænder. Trikken passerte i februar i år den resptektable distansen to millioner kjørte kilometer, og den er altså still going strong. Trikk 108 ser faktisk uforskammet sprek ut for alderen. Den kjørte sin første tur i 1982.

Noe nattarbeid

Mejlænder og Malt Marøy forteller at naboer må påregne noe støy, men at det aller meste av arbeidet vil gjøres på dagtid. Noen få timer vil trikken bli erstattet av buss.

– Noe arbeid må også utføres om natten. Trikken vil gå som normalt på enkeltspor i anleggstiden, med unntak av 23. oktober fra klokken 20 og ut kvelden, da enkeltsporet skal etableres og klargjøres. I dette tidsrommet vil det kjøre buss for trikk, sier Mejlænder.

Hvis noen blir bekymret for gresset i trikketraseen når det asfalteres litt ved sporvekslene ved Skøyen holdeplass, kan de forsikre om at asfalten skal fjernes igjen, og gresset blir erstattet til våren.

Sporveien har informert beboere i området om arbeidene, blant annet gjennom brosjyrer i postkassene. Du kan finne også finne informasjon på fremtidensbyreise.no.

Les også: Gutt knivranet og slått på Vinderen

Landslagsalpinist på sykkel meid ned av lastebil

Heming-gutten som senket Tyskland

De lever et hundeliv – og digger det!

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse