– Har opplevd å bli forbikjørt i 30-sone

– Har opplevd å bli forbikjørt i 30-sone

VIL HA ENDRINGER: Her ved krysset Ostadalsveien/Røa skjedde en tragisk dødsulykke for mange år siden. Nå mener Stig Ø. Kvarsnes forholdene ligger til rette for at nye ulykker kan skje. Han har kommet med en rekke forslag til trafikksikkerhetstiltak. Foto: Fredrik Eckhoff

Tobarnsfaren Stig Øydna Kvarsnes har opplevd å bli forbikjørt fordi han holder fartsgrensen i Ostadalsveien. Han mener veien innbyr til fartsovertredelse og at Bymiljøetaten snarest bør innføre tiltak. Han får imidlertid ikke støtte fra etaten.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.04.2016 kl 10:53

RØA: Farten i Ostadalsveien har frustrert beboere og myke trafikanter i mange år. De siste års endringer til nye fartshumper som er tilpasset busstrafikken, og et lengre stykke med parkering forbudt i veien, har skapt enda større fart, mener beboere i veien.

Mye brukt skolevei

Ostadalsveien er skolevei for mange barn som skal til og fra Huseby skole, fra veier som Ostadalsveien, Porfyrveien, Aslakveien, Røaveien, Moserabben, Mosekollen og Øvre Myrhaugen. Særlig i 8-tiden om morgenen er fortauene fulle av skolebarn og følgegrupper, og det er også da det er mest trafikk i Ostadalsveien.

En av beboerne som har engasjert seg i kampen mot fartsovertredelsene, er beboer i Ostadalsveien, Stig Kvarsnes. Han har kommet med flere forslag til tiltak overfor Bymiljøetaten, men foreløpig uten å møte særlig gehør.

Se bildet større

SKILT: Flere bilister Akersposten.no har snakket med, mener disse skiltene synes for dårlig, der de står rett etter at man har svingt inn Ostadalsveien.

En telling har vist at over 4.000 biler i døgnet trafikkerer veien, som er den eneste inn- og utkjøringen mot Sørkedalsveien for flere tusen beobere i dette området – som strekker seg fra Sørkedalsveien i nord til Ullerntoppen i sør, og fra Mærradalen i øst til Myrhaugen i vest. Om få år, når OBOS har mer enn 400 nye leiligheter innflyttingsklare i Aslakveien, ser Kvarsnes for seg et enda mer hektisk trafikkbilde.

– Har ingen funksjon

Da Ostadalsveien i 2014 fikk ny asfalt, var det mange som jublet i området. Men jubelen stilnet da de nye fartshumpene var anlagt. De viste seg nemlig å være mer tilrettelagt for fart enn for humping.

Når vi står på fortauet og snakker, passerer den ene bilen oss etter den andre, og det er knapt så man kan se at bilene påvirkes av humpene, også de som ligger tydelig over 30 kilometer i timen.

"Disse fartsdumpene har ingen funksjon, og vi ser daglig at bilene kjører alt for fort og fint flyter i god hastighet over fartsdumpene. Jeg har ikke utstyr for å måle hastighetene til bilene, men når jeg selv kjører i 30 km/t, så ligger bilene bak og presser på og vil forbi, skrev Kvarsnes i en henvendelse til Bymiljøetaten. Han skrev også:

"Jeg har også blitt forbikjørt av biler når jeg holder skiltet hastighet på 30 km/t. Når man vet at fartsdumpene i sin tid ble anlagt fordi ei jente ble påkjørt og døde rett utenfor vårt hus, så blir vi betenkt når vi daglig har en trafikkmengde forbi vårt hus på 4.500 biler, samtidig som man har fjernet gateparkering og anlagt nye fartsdumper som ikke har noen hastighetsbegrensende effekt."

Lagd for 40 km/t

I et svar til Kvarsnes forklarer Bymiljøetaten hvorfor fartshumpene er blitt langt mer behagelige å kjøre over:

"Når det gjelder ønske om å endre utforming av humpene, har BYM følgende kommentarer: I veier med bussrute er nå vanlig praksis at det etableres humper dimensjonert for 40 km/t. Humper dimensjonert for 30 km/t har en del negative konsekvenser for busstrafikken. Bussene må bl.a. redusere farten langt under den tillatte fartsgrensen. Dette kan føre til at øvrige bilister blir utålmodige og foretar forbikjøringer av buss. Noe som ikke er heldig i en boligvei.»

Kvarsnes, som selv har bodd i Ostadalsveien siden 2009, sier han stadig hører folk si at de ikke vet at det er 30-sone i hele området, også fra folk som bor i området selv.

– Jeg har også spurt besøkende, bare for å sjekke, men det er nesten ingen som har oppdaget at de har kjørt inn i en 30-sone. De sier at veien er jo så bred og fin at de tror det er 40 eller 50, sier han til Akersposten.no.

– For bred

Kvarsnes peker på at det av en eller annen grunn virker som om det er svært få som legger merke til skiltingen nederst i Ostadalsveien. Han mener at det at veien er både bred og rett i mange hundre meter, er med på å gi folk feil inntrykk og at det bør settes i verk flere tiltak enn fartshumper som er tilpasset 40-sone for å få folk til å respektere 30-grensen.

Se bildet større

HVORFOR? Kvarsnes lurer fælt på hvorfor hele den nederste delen er blitt "parkering forbudt". Han mener det bare gjør det enda mer fristende å gasse på. Han ønsker seg parkerte biler langs veien.

Et forslag han har fremlagt for etaten, er å tillate parkering langs hele Ostadalsveien, noe han mener vil redusere farten. Han foreslår dessuten å sette av eget felt til sykkeltrasé, og på den måten også gjøre kjørefeltet smalere.

Ettersom Kvarsnes mener at hele 30-sonen er for stor, har han også foreslått at hele Ostadalsveien skiltes med vanlige 30-skilt, mens det lages 30-soner inn i småveiene i området. På den måte ville folk oftere blitt minnet på fartsgrensen både i Ostadalsveien og de andre veiene. Dette forslaget falt også på stengrunn hos Bymiljøetaten.

Kvarsnes gir seg imidlertid ikke der og mener at innsnevring også kan være en mulighet, slik man ser en del andre steder i byen, også der det er bussruter. Det vil bidra til at farten presses ned.

Et annet forslag til tiltak for å gjøre det sikrere for folk å krysse veien, er trafikklys ved et av fotgjengerfeltene, for eksempel det som er midt i bakken mellom Sørkedalsveien og Røaveien. Dermed vil for eksempel skolebarn kunne krysse veien mye tryggere, og bilister vil være mer observante på at det er et fotgjengerfelt der.

– Lysregulering vil være med på å bremse farten, sier Kvarsnes, som selv har en førsteklassing som daglig går til og fra Huseby skole. De voksne får studere trafikken på nært hold når de deltar i følgegruppe.

– Vi ser voksne mennesker som speeder opp for å rekke før ungene våre går over veien. Det skjer jevnlig. Det kommer det til og med foreldre med barn i baksetet som durer nedover langt over fartsgrensen, sier Kvarsnes.

Oppfyller ikke kriteriene

Som svar til forslaget om lysregulering, skriver Bente Flesvig, seksjonssjef i Bymiljøetaten til Kvarsnes:

"I Ostadalsveien oppfylles ikke kriteriene for oppsett av signalanlegg. For at et signalanlegg skal fungere må både fotgjengere og kjørende respektere signalene (ikke gå og kjøre mot rødt). I veier med en trafikkmengde som Ostadalsveien er det vanskelig å oppnå tilstrekkelig respekt for rødt lys. Et signalanlegg som i liten grad respekteres kan ha en negativ trafikksikkerhetsmessig betydning. Signalregulering av gangfeltet er derfor ikke aktuelt i dette tilfellet.»

Når det gjelder Kvarsnes forslag om hyppigere påminnelse om at man er inne i en stor 30-sone, svarer Flesvig:

"Når det gjelder ønske om skiltet hastighet 30 km/t etter hvert kryss kan BYM informere om at skiltnormalene har regler for skilting av ”30-sone”. Disse reglene sier at skilt 366 ”Fartsgrensesone” kun skal settes opp i begynnelsen av veier som fører inn til det området som er fartssonen. Når et ”30-sone” skilt er passert, gjelder fartsgrensen på 30 km/t helt til man passerer skilt 368 ”Slutt på fartsgrensesone”. Det er ikke tillatt å supplere med flere fartsskilt inne i en fartsgrensesone.»

Sikre krysset?

I selve krysset Sørkedalsveien/Ostadalsveien har Stig Ø. Kvarsnes også noen forslag om tiltak for å sikre skoleveien for barna, blant annet dette:

Se bildet større

FARLIG? Dette er skoleveien til mange Huseby skole-barn, krysset Ostadalsveien/Sørkedalsveien. Kvarsnes mener det er viktigere å få satt opp et gjerde ut mot veien nedenfor gangbroen, der barn, ungdommer, syklister og foreldre med barnevogn kommer ned mot den trafikkerte Sørkedalsveien.

– Når man går vestover og over gangbruen og ned mot krysset, heller fortauet ut mot Sørkedalsveien. Vi er bekymret for at barna skal skli ut i veien om vinteren, det er ikke alltid det er strødd. Om sommeren ser vi at barn sykler og går på sparkesykkel ned fra gangbroen, og vi er bekymret for at de skal miste kontrollen og kjøre ut i Sørkedalsveien, sier Kvarsnes.

Fra Bymiljøetaten fikk han dette svaret på forslaget om å sette opp gjerde ut mot Sørkedalsveien:

"Bymiljøetaten (BYM) har ikke planer om å bygge om gjerdene. Vår driftsavdeling er imidlertid informert om at det kan være glatt på de angitt punktene vinterstid, og er bedt om å holde fokus på vinterdrift her.»

Kvarsnes presiserer imidlertid at det ikke er glatt føre som er hovedutfordringen her, men at det er bratt ned fra gangbruen og at barn skal miste kontrollen og velte eller kjøre ut i Sørkedalsveien.

– Her hjelper det ikke om driftsavdelingen strør hele året, hvis man kjører rett ut i veien, kommenterer den engasjerte faren og beboeren i Ostadalsveien.

Nå håper han Bymiljøetaten vil se en gang til på hans forslag til trafikksikkerhetstiltak i Ostadalsveien.



PS! Akersposten gjør for ordens skyld oppmerksom på at undertegnede, Fredrik Eckhoff, selv bor innenfor dette området, men har ikke barn som har sin skolevei i Ostadalsveien.


Ønsker du å motta Akerspostens ukentlige nyhetsbrev på epost? Meld deg på her!

Du følger vel Akersposten.no på Facebook? Hvis ikke, gjør det her!

Flere nyheter på Akersposten.no:

Med hjertet i halsen på skolevei på Vinderen

Gir blanke i russeknuter – ruller heller med foreldrene

Foreldrenes gave til vennskap på Bestum skole
Ullerntunet: – Hva var det vi sa?

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!