Går for det største alternativet i Aslakveien

Går for det største alternativet i Aslakveien

BYGGEOMRÅDE: Her kommer de nye blokkene. Foto: Fra Plan- og bygningsetatens detaljregulering til politisk behandling

390 eller 310 leiligheter? 10 etasjers blokker eller nedskalering? Avgjørelsen faller i bystyret onsdag 22. juni. Motstanden vokser i nærmiljøet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.06.2016 kl 12:46

RØA: Boligutbyggingen som skal erstatte industriområdet i Aslakveien ved Mærradalen, avgjøres i bystyret. Etter flertallsvedtaket i byutviklingskomiteen er det liten grunn til å tro annet enn at det mest omfattende alternativet med 390 leiligheter og 15 boligblokker inkludert fire 10 etasjers blokker (alternativ 1) vil bli vedtatt.

Ap, MDG og FrP gikk inn for alternativ 1 i komiteen, mens Venstre og Høyre gikk inn for en nedskalert versjon (alternativ 2), som er Plan- og bygningsetatens forslag. Høyres Pia Farstad von Hall og Victoria Marie Evensen fra Arbeiderpartiet begrunner sine ulike oppfatninger av reguleringsforslagene. Frps Camilla Wilhelmsen kommenterer vedtaket.

Mange henvendelser

– Aldri har vi mottatt så mange henvendelser fra et nærmiljø når det dreier seg om en byggesak. 55 beboere har henvendt seg til oss og protestert mot alternativ 1. Forslaget fra Arbeiderpartiet og MDG er for massivt og innebærer en svært høy blokkbebyggelse med bokvaliteter som ikke er basert på kvalitet. I byrådets forslag er det kun kvantitet som teller, sier Pia Farstad von Hall (H) i byutviklingskomiteen, som mener høydene i prosjektet kan sammenlignes med byggehøydene i sentrum av Oslo og avviker fra kommuneplanens bestemmelser

For høy utnyttelse

– For Høyre er det viktig å utvikle boligprosjekter i Oslo som skaper gode bomiljøer. Det er viktig at nye boligprosjekter har gode arkitektoniske kvaliteter og utemiljø med gode lys- og solforhold. Høyre mener utnyttelsen av tomten i Aslakveien er for høy og at prosjektet strider mot bestemmelsene i kommuneplanen, sier Farstad von Hall og peker på at dette vedtaket åpner for liknende utnyttelse av andre tomter i området.

– Høyre har i tillegg foreslått en leilighetsfordeling som åpner for flere mindre leiligheter siden det er denne typen av leiligheter som trengs i boligmarkedet. Flere mindre leiligheter vil også redusere trykket på skolene i området, som er fulle, i følge bydelen.

Høyre og Venstre foreslått en trafikkanalyse av Aslakveien, Ostdalsveien, Porfyrveien og lokalveiene i nærområdet.

– Dette mener vi bør gjøres i samarbeid med FAU-representanter fra tilknyttede skoler og velforeninger. Vi mener også det skal vurderes om det skal etableres miljøgater eller fartsreduserende tiltak i disse gatene, for å sikre skolebarna best mulig. sier Farstad von Hall.

Rådet for byarkitektur anbefaler ikke utbyggers alternativ. De peker på at planområdet ikke inngår i knutepunktutbygging og prosjektet er ikke stasjonsnært. De anbefaler i tillegg at bygningsvolumene reduseres sammenlignet med utbyggers alternativ.

Spørsmål til leder av byutviklingskomiteen

Victoria Marie Evensen (Ap) er leder av byutviklingskomiteen og stemte for utbyggers alternativ 1. Med bakgrunn i Plan- og bygningsetatens begrunnelse for sitt forslag, stilte vi følgende spørsmål i mail, hvor vi åpnet med sitat fra Plan- og bygningsetaten:

"Utnyttelsen i altemativ 1 vurderes imidlertid som for høy. Dette er ikke et stasjonsnært område og det grenser inntil et viktig natur- og landskapsornråde som krever spesielle hensyn. Det ligger derfor ikke føringer i ny kommuneplan om en spesielt høy utnyttelse av planområdet. Utnyttelsen må derfor primært avveies mellom et ønske om transforrnasjon fra industri til bolig og en utforming og tetthet som gir en akseptabel tilpasning til skalaen i området og tar hensyn til fjemvirkning og Mærradalen.

Forutsetningen for å anbefale hovedgrepet er en nedskalering av hele prosjektet og god terrengtilpasning, både når det gjelder utearealer og bebyggelse samt god variasjon i høyder og rause åpninger både mellom byggene og i hvert bygg. Det siste er viktig for å unngå et "borgpreg". Foreslått bebyggelse må følgelig bearbeides vesentlig både med hensyn til høyde og utforming for å bryte ned volumene."

Rådet for byarkitektur er også kritisk til alternativ og mener utnyttelsen er for høy og volumene bør reduseres.

Et tiltrengt løft

Vi spurte derfor Victoria Marie Evensen:

– Hva er grunnen til at de momentene som Plan- og bygningsetaten peker på, ikke blir vurdert eller imøtegått i komiteens flertallsvedtak? Er du uenig i fagetatens vurderinger, som gjør at etaten går inn for et redusert alternativ?

– Komiteens flertall (A, MDG og Frp) slutter seg til byrådets innstilling til vedtak og har dermed ikke nødvendigvis behov for å kommentere det samme som byrådet har kommentert i byrådssaken. Byrådet uttrykker i byrådssaken at høy grad av positivitet til planforslaget som vil gi i underkant av 400 nye boliger til byens raskt voksende befolkning, i tillegg til at planforslaget gir området et tiltrengt løft, svarer Evensen og fortsetter:

– I byrådssaken pekes det på at området transformeres fra et stort, grått, asfaltert, lukket næringsområde til et stort boligområde som åpner opp for store grønne uteområder mellom blokkene og gjør dette området mot Mærradalen langt mer tilgjengelig for allmennheten, og at planforslaget gir mye tilbake til nærområdet og fellesskapet ved at allmennheten sikres rett til å benytte seg av nye gangstier som skal gå fra Aslakveien og ned til den grønne Mærradalen med rikt biologisk mangfold.

– Det er verdt å bemerke at alle her er enig om at det er et godt grep å transformere området til bolig. Byrådet har innstilt på et justert alternativ 1. Det er det alternativet som fikk flertall i komiteen, skriver Evensen.

Nok skolekapasitet

– Flere beboere i området har stilt spørsmål ved skolekapasiteten i området. Hvordan skal det løses med 390 nye boenheter, når skolen i nærområdet er fulle?

– Jeg vil her vise til notat fra byråd Hanna Marcussen av 15.06.16. Her fremkommer det at Aslakveien ligger innenfor inntaksområde til Huseby skole på barnetrinnet og Hovseter skole på ungdomstrinnet, at kapasiteten på Huseby skole er godt tilpasset antallet elever innenfor inntaksområdet og at ny barneskole i Bjørnveien er under bygging for å kunne møte forventet elevvekst i området. Det er også planlagt en utvidelse av Slemdal skole, og med etablering av ny skole i Bjørnveien og utvidelse av Slemdal er det vurdert å være tilstrekkelig kapasitet.

Skal ferdes trygt

– Vil det bli gjort spesielle tiltak for å sikre skoleveien/Ostedalsveien?

– Trygg skolevei og at barna i området kan ferdes trygt, er svært viktig. En samlet komité sier derfor følgende i saken: «Komiteen viser til at utbyggingen i Aslakveien vil føre til mer trafikk også i Ostadalsveien og at det har kommet flere lokale innspill om behovet for å bedre trafikksikkerheten i Ostadalsveien. Komiteen vil også peke på behovet for å tilrettelegge for trygg skolevei for alle barna som ferdes langs Aslakveien og naboveier. Komiteen mener det bør vurderes kompenserende tiltak i Ostadalsveien som opphøyd gangfelt ved inngangen til Aslakveien, sykkelfelt i gaten samt oppføring av gjerde mot Vækerøveien i svingen før gangbroen. Opptegning av sykkelfelt i Ostadalsveien vil føre til at gaten blir smalere og at farten til biler og busser går ned.» I tillegg fikk følgende to forslag flertall: 1. Bystyret ber byrådet vurdere kompenserende trafikksikkerhetstiltak i Ostadalsveien. 2. Bystyret ber byrådet vurdere å tegne opp sykkelfelt på en av sidene i Ostadalsveien, svarer Evensen.

Flott boligområde

Frp støtter utbyggers forslag.

- Dette er et spennende prosjekt hvor et ikke pent industriområde skal bli et flott boligområde. Jeg mener at Obos har løst oppgaven på en god måte. Så har vi hatt møter med beboere som er bekymret for barnas skolevei i Ostadalsveien fordi det vil bli noe trafikkøkning. Derfor har vi lagt inn en forutsetning om kompenserende trafikksikkerhetstiltak her. Dette er egentlig uavhengig av utbyggingen i Aslakveien, fordi det allerede i dag er behov for å sikre skoleveien bedre. Vi har pekt på muligheten for å tegne opp sykkelfelt i gaten, opphøyd gangfelt og gjerde nederst i veien mot Sørkedalsveien opp mot gangbroen, sier Camilla Wilhelmsen, som er nestleder i byutviklingskomiteen.

Les også:

Høyblokker langs Mærradalen

MDG-byråd svarer med "blåkopi" om Mærradalen-blokker

DEBATT: "Hva mener byrådet med sin argumentasjon for blokker ved Mærradalen?"

Gigantutbygging på Montebello


Her kommer nye Huseby

Flere nyheter på Akersposten.no:

Mysteriet om Trines bil løst etter 36 år!

Politiet fikk bilhjul skåret opp

Ønsker du å motta Akerspostens ukentlige nyhetsbrev på epost? Meld deg på her!

Du følger vel Akersposten.no på Facebook? Hvis ikke, gjør det her!

Annonse
Se bildet større

UTBYGGERS FORSLAG: Skisse fra politisk behandling i byutviklingskomiteen

Se bildet større

Plan- og bygningsetatens forslag: Skisse fra politisk behandling i byutviklingskomiteen

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!