Endring av kretser medførte feilene

Endring av kretser medførte feilene

DETTE ER FEIL: Selv om selve valgresultatet er riktig, så er "endring siste stortingsvalg" feil. Riktige tall står nederst i denne saken.

Stortingsvalget 2017: Valgdirektoratet forklarer hvorfor det ble feil, når man skulle vise endring i prosentpoeng for de enkelte partiene i Vestre Aker.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.09.2017 kl 13:08

VESTRE AKER: Akersposten fant ut at det måtte ligge en feil i Valgdirektoratets valgresultat.no, hvor det blant annet kom frem at Høyre i Vestre Aker hadde gått tilbake 8,4 prosentpoeng sammenliknet med Stortingsvalget 2013. I flere medier ble Høyre i Vestre Aker trukket frem som «taper» i denne sammenheng. Akersposten kunne påvise at de oppgitte prosentpoengene var feil for Vestre Aker sin del.

Se de riktige variasjonene i prosentpoeng i bunnen av saken

Les også: Gedigen feil i valgresultatet

Har med dataprogrammet å gjøre

Valgdirektoratet, ved rådgiver Bård Solvik, kan fortelle til Akersposten at feil oppgitt prosentpoeng har med dataprogrammet å gjøre, hvor det ikke var lagt inn endring av valgkretser i Vestre Aker. Han understreker at selve valgresultatet på valgdagen, altså hvilken prosentandel partiene har fått, er riktig.

Som Akersposten tidligere har påpekt er ikke 16.480 forhåndsstemmene med i valgresultatet. Resultatet er basert på 13 772 stemmer avgitt på valgdagen.

Problemet oppsto da mediene kun refererte oppgitt opp- eller nedgang i prosentpoeng og ikke kontrollsjekket hva partiene oppnådde ved Stortingsvalget 2013. Det gjorde Akersposten.

Les også: Lettet bydelsleder etter kriseoppslag

Forklaringen

Valgdirektoratet skriver følgende i en mail til Akersposten:

"Valgresultatet 2017 er korrekt

Alle valgdagsstemmer er korrekt opptalt og med i resultatene for bydel Vestre Aker på valgresultat.no, men en endring kretsene i bydelen fra forrige valg gir en misvisende fremstilling av historiske data.

I bydel Vestre Aker har to kretser blitt lagt ned siden forrige valg uten at historiske data har blitt korrigert for av Valgdirektoratet. Det er kretsene Slemdal og Huseby skole som ikke lenger eksisterer, men som har blitt inkludert i andre kretser i bydelen. Dette gir ikke utslag for hvordan hverken antall stemmer eller den prosentvise oppslutningen til partiene fremkommer på valgresultat.no. Disse tallene er korrekte.

Valgresultat.no regner historiske data basert på krets, ikke på bydelsnivå. Når valgresultat.no ikke har informasjon om bortfall av kretser blir derfor historisk fremstilling av endring i prosentvis oppslutning sammenlignet med foregående valg ikke korrekt. Det er viktig å presisere at resultatene for bydelene som viser prosentvis oppslutning og antall stemmer fordelt på parti i 2013 og 2017 er helt korrekte hver for seg.

Valgdirektoratet ser på måter for hvordan den historiske beregningen og fremstillingen av prosentvis endring kan utbedres.

Det er fortsatt mulig å se en korrekt fremstilling av endring i prosentvis oppslutning ved å sammenligne informasjon på valgresultat.no sine sider for Vestre Aker fra 2013 og tilsvarende side for 2017."

Og det var nettopp det Akersposten gjorde.

Riktige prosentpoeng

Her kommer valgresultat og de rette prosentpoengene for Bydel Vestre Aker beregnet av Akersposten. De viser partienes frem- eller tilbakegang ved Stortingsvalget 2017, sammenliknet med Stortingsvalget 2013. Bare partier representert på Stortinget er tatt med.

Feil oppgitt prosentpoeng i valgresultat.no står i parantes.

Høyre: 42,4%, -5,3 (-8,4)
Ap: 17,6%, -0,6 (1,4)
Venstre: 14,1%, 3,6 (3,8)
Frp: 8,8%, -1,3 (-1,8)
SV: 5,4%, 1,6 (2,3)
MDG: 4,8%, 0,2 (0,6)
Rødt: 2,4%, 1,3 (1,5)
KrF: 1,9%, -0,7 (-0,6)
Sp: 1,7%, 1,0 (1,0)

Les også:

Stortingsresultatet for Oslos bydeler gir ingen mening

Skynd deg - nå slukkes FM-nettet også her!

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse