Drømmeturen er blitt et påskemareritt

Tålmodighet og usikkerhet har preget det siste halvannet døgnet for 38 reisende, som skulle fra Dubai, via Moskva, til Oslo. Mandag ettermiddag har paret fra Ullern og Røa endelig fått plass på et fly til Moskva. Foto: Privat

Avslutningen av påskeferieturen er blitt til et mareritt for Tobias og kjæresten – som skulle vært hjemme igjen fra Dubai tidlig søndag. Mer enn to og et halvt døgn senere er de i Moskva og venter stadig på å komme seg hjem til Oslo.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 03.04.2018 kl 18:27

DUBAI/RØA/ULLERN: Klokken 02.25 natt til søndag, første påskedag, skulle Tobias Lystad fra Ullern og kjæresten hans, som er fra Røa, tatt av fra flyplassen i Dubai – på vei hjem etter en påsketur til De Forente Arabiske Emirater. Mandag ettermiddag, halvannet døgn senere, er paret fremdeles på flyplassen i Dubai.

Problemer etter teknisk feil

Paret har nå vært på flyplassen i nærmere 40 timer, og i en epost til Akersposten mandag formiddag beskriver Tobias Lystad det slik:

– Vi skulle egentlig skulle ha fløyet med Aeroflot Airlines søndag 02.25. Flyet ble kansellert etter teknisk feil på rullebanen. Vi satt tre timer i et varmt fly, da det ikke var mulig å endre temperaturen på flyet. Etter tre timer ble vi satt i en buss tilbake til flyplassen uten noe informasjon om hvor vi skulle, sier han.

– Halvparten av de som ble kjørt med buss tilbake til flyplassen for å komme seg til hotellet ble nødt til å gå rundt i 3 timer før de fant hotellet på egenhånd.

Dette skulle vise seg bare å være starten på et mareritt som mandag ettermiddag altså har vart i nesten 40 timer.

– Vi har fortsatt ikke mottatt noe informasjon fra flyselskapet, Aeroflot, og vi får stadig nye beskjeder fra hotellet vi bor på om kanselleringer og forsinkelser. Det er ingen som jobber i flyselskapet det er mulig å snakke med her på flyplassen, sier han.

Han forteller at de har forsøkt å komme i kontakt med Aeroflot på telefon, gjennom Supersaver, som flere av de reisende skal ha kjøpt billetter gjennom, diverse forsikringsselskaper og Aeroflots representant i Dubai.

– Ingen har vært i stand til å hjelpe oss, fordi Aeroflot er et russisk selskap som opererer på egne premisser. Aeroflots representant her i Dubai har vi forsøkt å snakke med et titalls ganger, men han legger på så fort vi ber om å få ombooket vårt fly, sier Lystad.

Muligens til Moskva

Lystad forteller at det er flere norske passasjerer som skal hjem til jobb, skole og til familie.

– Det eneste vi har fått vite gang på gang, er at flyet er forsinket eller kansellert.

– Dette er en fryktelig lei situasjon for oss som er rammet, og vi vet ikke hva vi skal gjøre. Vi har forsøkt selv å se om vi kan få booket egne billetter hjem, men prisene ligger stort sett på i hvert fall kr 10.000,- pr person. Dette har vi fått beskjed fra Aeroflot at vi selv må betale, sier Ullern-mannen.

Klokken 14 mandag er Akersposten igjen i kontakt med Tobias Lystad, og da opplyser han at de stadig befinner seg på flyplassen i Dubai, men at de har fått beskjed om at de skal få plass på fly til Moskva i ettermiddag.

– Om vi får fly derfra til Oslo, er uvisst, sier han. – En del andre nordmenn er blitt nektet på grunn av mangel på visum. Det hele er bare styr.

Han opplyser at den opprinnelige flyturen også skulle gått om Moskva, men altså natt til i går, søndag.

Stadig på reisefot tirsdag

Siste nytt tirsdag morgen er at Tobias Lystad og kjæresten kom seg til Moskva sent mandag kveld, der det ble overnatting. Han opplyser at rundt en tredel av passasjerene fikk fly tirsdag formiddag, mens han og kjæresten har blitt lovet plass på et fly til Oslo tirsdag klokken 18.30.

– Det positive nå er at vi kommer oss til Oslo til slutt! sier Lystad til Akersposten. Når de lander tirsdag kveld, har de altså vært på reisefot i nesten tre døgn.

LES OGSÅ: Tror savnet Ullern-jente er i Sverige

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon