Ding, ding, ding... på Abbediengen blir gransket eksternt

- men naboer er redd for bestillingsverk

Ding, ding, ding... på Abbediengen blir gransket eksternt

VENDING I SAKEN: Reidar Hauge og de andre naboene får en uavhengig vurdering av varslingsanlegget på Abbediengen. Foto: Vidar Bakken

Sporveien har bedt om ekstern vurdering av det naboene oppfatter som svært plagsom varslingslyd fra bomanlegget ved Abbediengen stasjon.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.10.2016 kl 08:21

ABBEDIENGEN: – Sporveien har bestilt en ekstern rapport fra Brekke og Strand for å få belyst alle sider rundt lydforholdene ved bomanlegget på Abbediengen, sier kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud.

Akersposten skrev om og intervjuet en av naboene til bomanlegget, som mener at lyden fra høyttaleranlegget som kommer på cirka hvert femte minutt er uutholdelig.

Les hele saken her

Grunnlag for videre arbeid

Brekke & Strand Akustikk AS er et frittstående spesialistfirma med akustikk, støy og vibrasjoner som kompetanseområder.

– Vi ønsker i denne sammenheng en uavhengig vurdering av støyforholdene i forhold til lover og regelverk som Sporveien må følge. Det vil danne grunnlaget for hva vi gjør videre. Herunder må blant annet sikkerhet til trafikanter og universell utforming vurderes opp mot det naboene oppfatter som for sterk støy fra anlegget, sier Asperud.

Bommen i hodet

Han viser blant annet til hvor forskjellig eldre opplever frekvenser.

– En del eldre oppfatter færre og færre frekvenser med alderen, uten at det nødvendigvis betyr at de hører dårlig. I følge Statens Jernbanetilsyn har blant annet feil frekvens på lydanlegg ved bomanlegg ført til at eldre har fått bommen i hodet, fordi de ikke har oppfattet lyden. Det betyr at varslingslyden må ligge på en viss frekvens. Et annet moment er at det på dagtid er målt en bakgrunnsstøy på 66 desibel i området, som gjør at lyden fra høyttaleranlegget må ligge 10 – 12 desibel over dette, sier Asperud.

Redusere om natten

Han mener Sporveien prøver å gjøre sitt beste for at lyden fra høyttalerne skal sjenere naboene minst mulig.

– Det er en av grunnene til at det nå er montert fire høyttalerpunkter, i stedet for ett punkt for høyttaler. Det er med på å redusere lyden i området. Med én høyttaler måtte vi hatt mye høyere lyd. Vi valgte altså fire for å redusere støybelastningen for naboene. En annen ting er at vi vet at bakgrunnsstøyen varierer gjennom døgnet og blir mindre fra rundt klokken 19.00 om kvelden. Da er det også færre trafikanter på veien. I den sammenheng ser vi på muligheten av å redusere lyden fra anlegget fra dette tidspunktet og frem til morgenen, sier Asperud, som peker på at det er flere hensyn å ta.

– Dette må være et anlegg som er tilstrekkelig for alle brukergrupper, tilpasset både naboer og alle som beveger seg i området. Nå venter vi på rapporten fra Brekke og Strand og vil tilpasse oss de råd som kommer frem i rapporten.

Et bestillingsverk?

– Hva hjelper det? Sporveien har jo brukt Brekke og Strand hele tiden. De har vært oppe ved stasjonen og foretatt målinger. Da spurte jeg om de ikke skulle måle støynivået hos oss og øvrige naboer. Da fikk jeg høre at det var ikke en del av oppgaven. Jeg er klar over at de legger såkalte objektive kriterier til grunn, men tar ikke med hva som oppleves som subjektiv støy. Nå håper jeg at Brekke og Strand foretar støymålinger hos alle naboer som er berørt av dette. Hvis ikke, ser jeg på dette som et rent bestillingsverk fra Sporveiens side, sier Reidar Hauge, som har stått frem i saken.

Vil ha Blindeforbundet

Han mener blant annet at Blindeforbundet må komme på banen.

– Jeg har sett at blant annet Blindeforbundet er brukt som referanse og begrunnelse for den høye lyden. Jeg har kontaktet Blindeforbundet, som ikke kjenner til saken. Vi vil at Blindeforbundet skal komme hit og vurdere hva slags lydbilde som er nødvendig for å tilfredsstille behovet. Man må ikke glemme at dette pilotanlegget blir retningsgivende for utplassering av nye anlegg, som berører naboer langs hele linjen. Det betyr at Sporveien må ta med naboer som blir berørt på råd, sier Hauge.


Flere nyheter på Akersposten.no:

Ikke et sete ledig da nye Røa torg ble presentert

Tok smuglere i "Scarfaces" nettverk på Ris

Bydelen krever 10 prosent av utbyggere

– Jeg drømmer om å lage ungdomsklubb på Røa

Du følger vel Akersposten.no på Facebook? Hvis ikke, gjør det her!

Tilbake til forsiden på Akersposten.no

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!