Derfor forblir Bygdøylokket en trafikkfelle

I desember ble det kaos da en trailer klarte å stoppe like før det smalt – fordi lokket er for lavt for de høyeste bilene. Foto: Magnus Moe på motorsykkel

Det er slett ikke enkelt å senke veibanen under Bygdøylokket for å unngå lastebil- og trailerulykkene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.01.2018 kl 21:49

Akersposten
Akersposten Media

SJØLYST: «Kan det være så vanskelig å fikse denne trafikkfellen?» spurte undertegnede i en kommentar her på Akersposten.no tidlig i januar. I flere tiår har Bygdøylokket vært et av de mest ulykkesbelastede trafikknutepunktene i Oslo. Lastebil- og trailersjåfører feilberegner høyden på lokket, noe som fører til den ene ulykken etter den andre – og hver gang blir det trafikkaos på en av landets mest trafikkerte veier.

Problemene med det litt for lave Bygdøylokket har vært tatt opp og diskutert mange ganger, blant annet i Aftenposten i november 2003, da avisen kunne vise til hele 46 ulykker ved Bygdøylokket bare de siste fem årene. Ulykkene har fortsatt siden den gang.

Komplisert konstruksjon

Akersposten sendte spørsmålet om det kunne være så vanskelig å fikse trafikkfellen, videre til Statens vegvesen, og nå har svaret kommet. Senior kommunikasjonsrådgiver Håvard Vikheim sier dette til Akerspostens forslag om å senke veien og dermed skape mer plass under lokket:

– Dessverre er det ikke så enkelt at det bare er å senke veien med noen desimeter for å unngå at for høye kjøretøy kiler seg fast på dette stedet. Utfordringene her er at E18 på dette stedet er støpt som en vanntett konstruksjon, noe som betyr at vi også har et gulv i betong som henger sammen med veggene, sier Vikheim.

– Skal vegbanen senkes, betyr det at betonggulvet må fjernes, og det må bygges et nytt gulv lavere.

Dermed ryker Akerspostens tanke om at dette burde kunne løses på noen dager, for eksempel i sommerferien.

– Det er ikke noe vi kan gjøre i løpet av en natt eller helg. Det er ikke konkret vurdert om en slik senkning er fysisk og teknisk gjennomførbart, men i og med at denne konstruksjonen er bygget rundt 1960, er det stor sannsynlighet for at det påløper store ekstraarbeider og store kostnader, sier Vikheim.

Nytt lokk?

Han forteller at det har vært vurdert løsninger for å forbedre forholdene ved Bygdøylokket.

– I forbindelse med utbyggingen av Skøyen/NEBB-området var det planer om å bygge et nytt Bygdøylokk som en del av området, men disse planene ble lagt til side på grunn av kostnader. Vi må minne om at høydebegrensningen er skiltet med makshøyde og vi må anmode trafikantene om å være observante og ta hensyn til dette, sier han.

LES hele kommentaren her

LES OGSÅ: Strøkne bil- og sykkelveier, isglatte fortau

Slik blir du kvitt juletreet

Dette kan bli nye Smestad

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse