ANNONSE
Annonse

Derfor forblir Bygdøylokket en trafikkfelle

I desember ble det kaos da en trailer klarte å stoppe like før det smalt – fordi lokket er for lavt for de høyeste bilene. Foto: Magnus Moe på motorsykkel

Det er slett ikke enkelt å senke veibanen under Bygdøylokket for å unngå lastebil- og trailerulykkene.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 12.01.2018 kl 21:49

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

SJØLYST: «Kan det være så vanskelig å fikse denne trafikkfellen?» spurte undertegnede i en kommentar her på Akersposten.no tidlig i januar. I flere tiår har Bygdøylokket vært et av de mest ulykkesbelastede trafikknutepunktene i Oslo. Lastebil- og trailersjåfører feilberegner høyden på lokket, noe som fører til den ene ulykken etter den andre – og hver gang blir det trafikkaos på en av landets mest trafikkerte veier.

Problemene med det litt for lave Bygdøylokket har vært tatt opp og diskutert mange ganger, blant annet i Aftenposten i november 2003, da avisen kunne vise til hele 46 ulykker ved Bygdøylokket bare de siste fem årene. Ulykkene har fortsatt siden den gang.

Komplisert konstruksjon

Akersposten sendte spørsmålet om det kunne være så vanskelig å fikse trafikkfellen, videre til Statens vegvesen, og nå har svaret kommet. Senior kommunikasjonsrådgiver Håvard Vikheim sier dette til Akerspostens forslag om å senke veien og dermed skape mer plass under lokket:

– Dessverre er det ikke så enkelt at det bare er å senke veien med noen desimeter for å unngå at for høye kjøretøy kiler seg fast på dette stedet. Utfordringene her er at E18 på dette stedet er støpt som en vanntett konstruksjon, noe som betyr at vi også har et gulv i betong som henger sammen med veggene, sier Vikheim.

– Skal vegbanen senkes, betyr det at betonggulvet må fjernes, og det må bygges et nytt gulv lavere.

Dermed ryker Akerspostens tanke om at dette burde kunne løses på noen dager, for eksempel i sommerferien.

– Det er ikke noe vi kan gjøre i løpet av en natt eller helg. Det er ikke konkret vurdert om en slik senkning er fysisk og teknisk gjennomførbart, men i og med at denne konstruksjonen er bygget rundt 1960, er det stor sannsynlighet for at det påløper store ekstraarbeider og store kostnader, sier Vikheim.

Nytt lokk?

Han forteller at det har vært vurdert løsninger for å forbedre forholdene ved Bygdøylokket.

– I forbindelse med utbyggingen av Skøyen/NEBB-området var det planer om å bygge et nytt Bygdøylokk som en del av området, men disse planene ble lagt til side på grunn av kostnader. Vi må minne om at høydebegrensningen er skiltet med makshøyde og vi må anmode trafikantene om å være observante og ta hensyn til dette, sier han.

LES hele kommentaren her

LES OGSÅ: Strøkne bil- og sykkelveier, isglatte fortau

Slik blir du kvitt juletreet

Dette kan bli nye Smestad

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.