Derfor digger de Ullern videregående

Derfor digger de Ullern videregående

Fra v: Cornelia Wang, Emma Skattum, Nicolai Tutturen og Nils Petter Grønlie er en av gruppene som jobber med en markedsføringskampanje for egen skole. Oppgaven skal være med i en konkurranse, hvor 10.000 kroner er hovedpremien. Foto: Fredrik Eckhoff

Når markedsføringselevene har i oppgave å lage en markedsføringsplan for Ullern videregående skole, har de ingen problemer med å finne gode ting å si om skolen sin.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.03.2017 kl 10:08

ULLERN: Ullern videregående skole har med to klasser i Høyskolen Kristianias konkurranse om Norges beste markedsføringsklasse. De har fått i oppgave å sende inn en klassisk markedsføringsoppgave, hvor målet er å markedsføre Ullern videregående skole til ungdomsskoleelever og foreldre.

Når fire Ullern-elever tar kontakt med Akersposten for å fortelle om oppgaven de er godt i gang med, stiller vi naturligvis opp – vel vitende om at vi muligens blir «brukt» som et ledd i selve utførelsen av oppgaven. Omtale om Ullern vgs i lokalavisen er naturligvis et eget punkt i markedsføringsplanen de er i ferd med å legge…

Definerer målgrupper

Det er altså to markedsføringsklasser på andre trinn på Ullern, og begge klassene er i gang med oppgavene på hver sin måte. Vi møter Cornelia Wang, Emma Skattum, Nicolai Tutturen og Nils Petter Grønlie, som gir oss et lite innblikk i hvordan de går frem for å lage en best mulig markedsføringsplan for skolen.

– Vi i er ferd med å lage undersøkelser på ungdomsskoler, og vi definerer primær- og sekundærmålgruppe. Det første er ungdomsskoleelene, og den andre gruppen er for eksempel foreldre, søsken og venner, sier Emma.

Hun gikk selv Nordberg, Cornelia gikk tidligere på Ris, mens de to gutta har sin fortid på Hovseter ungdomsskole. Derfor er det naturlig at disse tre skolene vil bli besøkt for å skaffe bakgrunnsmateriale.

– Det er viktig at vi ønsker å nå ut til flere enn elevene ved de nærmeste ungdomsskolene. Derfor drar vi også til Nordberg, sier Emma.

Ettersom dagens 10. klassinger allerede har sendt inn sine søknader, er det 9. klassingene de retter fokuset mot.

– Vi ser også på hvorfor 10. klassingene valgte Ullern nå i mars, for å prøve å treffe målgruppen best mulig, sier Emma.

Elevene ser også at foreldregruppen er veldig viktig å nå med budskapet.

– Ja, vi må også nå ut til elevene gjennom foreldrene. Hvis mor og far har hørt positive ting om Ullern, hjelper det når ungdommene skal velge, mener de.

Har mye å skryte av

Når målgruppene er definert, er neste oppgave å finne ut av hva Ullern videregående har å skilte med av gode sider. Dette har naturligvis de fire elevene tenkt mye på. Godordene om skolen står i kø:

Bredt utvalg av studielinjer, fint, nytt bygg, gode lærere, godt samarbeid med blant andre Oslo Cancer Cluster, mange muligheter, godt skolemiljø… Ungdommene ramser opp, og samarbeidet med de eksisterende miljøene i bygget er viktig.

– Vi knytter bånd, får prøvd oss og vil være kjent som en samarbeidsskole. Det er også mye samarbeid på tvers av både linjer, fag og kull her på skolen, sier Emma. Nylig viste elevene at engasjementet for kreftsaken er sterkt, da omtrent alle elevene på tredje trinn bidro i aksjonen Krafttak for kreft.

De fire fremhever også lærerkreftene på skolen, ja faktisk hele «støtteapparatet», som de kaller det. Ellers er det sosiale veldig viktig.

– Skolen er kjent for sitt inkluderende miljø. Selve skolemiljøet er en av de store styrkene til Ullern, sier Nicolai. – Fadderopplegget er helt konge. Jeg mener at Ullern har Norges største fadderopplegg!

– Det sosiale er viktig for elevene, at man kommer inn i et trygt sosialt miljø, sier Cornelia.

– Ullern har en fin blanding av fag og sosialt miljø, sier Emma.

– Samtidig er det veldig mange forskjellige mennesker her. Alle finner noen som er lik seg selv, mener Nils Petter.

Nyttig for markedsføringen?

– Hva skjer når oppgaven deres er ferdig? Vil den være nyttig for dem som faktisk gjør jobben med å markedsføre skolen?

– Det tror vi! Vi vil gjerne bidra i selve markedsføringen av skolen. Vi har i hvert fall fått tilbakemelding om at de gleder seg til å se! sier Emma.

Mer om Ullern videregående skole:
Ullern-elever: – Busslinje 23 ikke forsvarlig

Ullern-elever tok et realt krafttak

Ullernrevyen: En kavalkade av høydepunkter

Ullern-gründete har funnet sin eldre-nisje

Les også:

DEBATT: «Hovseter framstår som bedre enn Røa»

- Skål ungen min

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse