CC Vest skal rives og flyttes

Adm. direktør Olav Line i Mustad Eiendom med deler av det som blir til Lilleakerbyen bak seg. Bl.a. vil det karakteristiske CC Vest-bygget vi ser til venstre bli borte og erstattet med nytt bygg lenger sør i byen. Bildet er tatt ifjor høst.

Det blir det største utbyggingsprosjektet i Oslo vest noensinne. Lilleakerbyen er på tegnebrettet for tiden, og utbygger Mustad Eiendom sparer ikke på noe.. CC Vest passer for eksempel ikke inn. Senteret skal rives og flyttes – og bli større og bedre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.02.2018 kl 15:55

Akersposten
Akersposten Media
Se bildet større

Lilleakerbyen inneholder også en rekke kultur- og aktivitetsomrråer. Man tenker seg bl.a. en elvepark rundt Lysakerelven.

LILLEAKER: Akersposten har tidligere omtalt Mustads planer for området fra Lilleaker i nord til Lysaker i syd. På begge sider av Lysakerelven har eiendomsselskapet med industrielle røtter på Lilleaker, ervervet absolutt alt av eiendom. Dette setter selskapet i stand til å utvikle hele området, og tenke både stort og helhetlig.

Vil gjøre det ordentlig

Den relativt ferske adm. direktøren i Mustad Eiendom, Olav Line, begynte med disse planene helt på nytt da han ble ansatt som sjef – men selskapet har i lengre tid arbeidet med utvikling av et felles plangrep for hele sin eiendom på Lilleaker og Lysaker. Nå samarbeider de med Civitas og arkitektkontorene LPO, A-lab og engelske Leonard Design Architects.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

Skisse over hvordan den nye Lilelakerparken er tenkt. Det blir flere boliger nord i byen - mens næring og handel flyttes nærmere Lysaker. Dagens CC Vest er bl.a. borte, og blir flyttet lenger ned.

– Dette er en visjon, men også en del av planene. Vi har jo vært i dette området i 150 år, og vi har tenkt å være her i 150 til. Når vi gjør noe, så vil vi gjøre det ordentlig. Vi skal ikke bare bygge, tjene penger – og stikke, sier Line.

– Vi har en stor fordel med dette, men også et stort ansvar. I dag er området nesten helt privat. Folk har tilgang, men ikke et naturlig sted å gå. Dette ønsker vi nå skal bli byen til noen. Her skal folk føle seg hjemme, og da må vi spørre folk: Hva vil dere ha, hva synes dere. Hva ønsker dere?

– Dette med endringer er historien om Lilleaker. Tilpasset til hva Norge har behov for. Det har alltid vært en utvikling her – og vi er på samme spor. Vi utvikler i tråd med tiden, sier Olav Line., og legger til: – Vi har utviklet dette til butikkområde og annen næringsvirksomhet. Nå skal vi bygge en by, sier han.

Boliger og tilbud

– Vi ønsker mer bolig, kultur og fritid i området, sier Olav Line. – Området er i dag preget av monofunksjonalitet og stor grad av overflateparkering. Dette ønsker vi å fjerne oss fra og utvikle et mer flerfunksjonelt byområde med bolig, kontor, handel og service. Det er også ønskelig å få inn nye funksjoner som hotell, videregående skole, flerbrukshall, kulturformål og offentlig service, sier Line.

– Det er også viktig for oss å lage boliger for alle – både unge, familier, enslige – og eldre med spesielle behov. Dette skal ikke bare være et sted for såkalte vellykkede med mye penger, sier Line.

Hvor skal CC Vest ligge?

Et kjernepunkt i planene er CC Vests posisjon. Det kjente kjøpesenteret er en solid leietager for Mustad Eiendom, og har vært det helt siden oppstarten i 1989. Olav Line har gjort seg sine tanker om senteret.

– Vi mener at CC Vest ikke tjener alle ønskelige formål i dag. CC Vest har ikke de urbane kvalitetene som vi ønsker å oppnå. Vår intensjon er å rive det eksisterende CC Vest og erstatte det med et levende handlestrøk i en kvartalsstruktur. På denne måten endrer handelen karakter fra helt innadvendt til utadvendt, sier Line, som legger til at:

– Vi ønsker å skape en møteplass for alle til alle døgnets tid. Et levende område, sier han.

Den driftige Mustad-sjefen har tidligere uttalt til Akersposten at CC Vest ikke fungerer som den møteplass det bør være – med få serveringssteder og ikke minst lite møteplass utendørs. Senteret er for lukket, hevder han.

Mustad er samtidig opptatt av at endringen må gjøres med minst mulig avbrudd – da senteret jo er en betydelig ressurs og møteplass – og ikke minst arbeidsplass for mange.

Bakgrunnen for at man ønsker å flytte på CC Vest er at man vil ha tyngdepunktet for handel- og service nærmere Lysaker kollektivknutepunkt. Tomten der CC Vest ligger i dag er en svært attraktiv boligtomt, og Mustad ønsker å utvikle den delen av eiendommen til boliger med innslag av nærservice.

Mer mat og servering

Dagens bygningsmasse utgjør 330 000 kvadratmeter. Det foreløpige programmet for Lilleakerbyen er på cirka 520 000 kvm. Det samlede handel- og servicetilbudet skal økes fra cirka 38 000 kvadratmeter til 50 000 kvadratmeter. Hoveddelen av veksten forventes å komme fra servering (mat, restaurant og andre spisesteder). Når det gjelder boliger er det i de foreløpige planene lagt til rette for utvikling av til sammen cirka 1500 boliger. Disse skal integreres i en by-vev med lokal-gater – og uten biler.

– Ja, hva med de trafikale utfordringer? De er jo velkjente allerede på Lilleaker?

– Vi ønsker oss en endring fra dagens bil-preg til fotgjenger- og sykkel-baser hvor den ordinære biltrafikken er fjernet fra lokalgatene. Parkering og servicetrafikk legges til arealer under bakken. Vi innser at folk også i fremtiden vil bruke bil, men at behovet kanskje blir mindre på sikt, sier Line.

Mustad mener også at fremtidige kollektivtilbud blir svært gode. Dette inkluderer et høyfrekvent tog- og metrotilbud på Lysaker knutepunkt – men også minst 10 minutters frekvent busstilbud i Lilleakerveien og Vollsveien.

Av planene ellers er det lagt mye vekt på fritid og aktiviteter rundt Lysakerelven med turstier, lekeplasser. For å nevne noen:
*Turstier

  • Elvepark som knytter byen sammen over elven
  • Bystrand
  • Friluftsliv
  • Utendørs utstillinger
  • Kunstpaviljong
  • Kino
  • Bibliotek
  • Kulturhus
  • og det noe aparte ”hus i trærne”!

Den nye Lilleakerbyen skal bli til underveis, i følge Olav Line.

– Ja, vi kan begynne å bygge et sted og fullføre det før vi tar neste steg. Dette er et stort prosjekt som det tar lang tid å utvikle helt ferdig. Vi snakker 2030 – og etter, sier Olav Line.

LES OGSÅ: Mustad vil ordne opp i Lilleaker-trafikken

46-busser kjørte seg fast

18 måtte evakueres i Røa-brann

100.000 lastebillass ut fra Huseby

Vil rive et helt nabolag

Sprengestopp etter ulykken på Røa

Kaotisk på skoleveien

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse