«Det kan ikke stemme, det der er ikke en telefon»

«Det kan ikke stemme, det der er ikke en telefon»

BLE PROVOSERT: Dette var synet som møtte Anne Cathrine Næser da hun skulle hente sin nykjøpte Iphone.
Foto: Privat

Anne Cathrine Næser (41) skulle bare hente den nye Iphonen sin, men ble provosert og fikk hakeslepp da hun så hvordan smarttelefonen var pakket inn. Nå beklager og forklarer forhandleren hvordan det kunne skje.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.03.2017 kl 18:35

Annonse
 

SLEMDAL: Det er i et innlegg på Elkjøps Facebook-side at 41-åringen slipper løs frustrasjonen over den ferske post-opplevelsen på Oslos vestkant:

«Kjære Elkjøp, hvorfor fyller dere den lille plassen som Post i butikk har med unødvendig store pakker? De har det trangt nok ...», skriver hun.

Overfor Akersposten.no forklarer Anne Cathrine nærmere hva som skjedde, da hun gikk bekymringsløst til den lokale Coop Extra-butikken for å hente sin nye Iphone. Mobiltelefonen hadde hun altså bestilt fra Elkjøp.

Ble provosert

Men da hun fikk overlevert pakken fra forhandleren, hevet hun både ett og to øyenbryn.

- Da den ansatte kom med den store esken, påpekte jeg at det måtte være feil. «Det kan ikke stemme, det der er ikke en telefon», sa jeg.

- Så sa hun bak disken: «dette er nok den skal du se. Det er ikke uvanlig det skjer», gjenforteller Anne Cathrine - og beskriver opplevelsen som «latterlig» og «provoserende».

Se bildet større

SKREV FACEBOOK-INNLEGG: Anne Cathrine Næser får nå beklagelse fra Elkjøp, etter sin spesielle pakkeopplevelse. FOTO: Privat

- Jeg tenkte: «dette er ikke mulig», og åpnet deretter pakken. Det virker for meg som om de har lagd en eske som skal passe de fleste av kjedens produkter. De burde ha hatt flere størrelser, da det sikkert er plass til 50 mobiltelefoner i den aktuelle kassen, sier Anne Cathrine.

Slemdal-kvinnen tilføyer at hun, som forbruker, føler det er riktig å si ifra om den unødvendige bruken av plass og avfall i tilfeller som dette.

- Jeg synes synd på de ansatte som fra før har den knøttlille plassen til rådighet i butikk. Det var de jeg tenkte først på, men i tillegg skal avfallet kjøres og dumpes et sted, sier Anne Cathrine, og oppfordrer elektronikkgiganten til å ta lærdom av hendelsen.

- Det er tragisk at så store bedrifter gjør ting på denne måten, forteller hun.

Elkjøp beklager og forklarer

Når Akersposten.no tar kontakt med Elkjøp for å få en nærmere forklaring på hendelsen, ønsker merkevaren først å beklage overfor Anne Cathrine.

- Jeg kan begynne med å si: Sånn som det her skal det selvsagt ikke være! Det er ikke formålstjenlig verken for oss, kunden eller miljøet, sier Øystein Schmidt, kommunikasjonsjef for Elkjøp Nordic AS.

Men historien bak Elkjøp-kundens negative opplevelse har sin forklaring, skal vi tro kommunikasjonsjefen.

Fordi kjeden i disse tider er i ferd med å realisere en modernisering av deres gedigne lager på andre siden av norskegrensen, i Jönköping i Sverige.

- Årsaken til det som skjedde på Slemdal i Oslo er at vi nylig har innviet ett av Europas mest moderne lager på logistikk. Vi har brukt en halv milliard kroner på blant annet 220 roboter, som skal sørge for at kundene våre i Norge og utlandet får leveransene raskt etter bestilling, sier Schmidt.

- Er tiden viktigere enn miljøet?

- Nei, selvfølgelig ikke. Bakgrunnen for at dette skjer er at vi nå tester ut våre nye systemer i Jönköping. Sånn som det nå har vært, kommer det ikke til å være fremover, lover kommunikasjonssjefen - og utdyper forklaringen på at Anne Cathrine fikk tilsendt den altfor store esken:

- Vi har tre ulike pakkelinjer, som er tilpasset tre forskjellige størrelser. Nettopp for at pakken du mottar skal være innpakket i en eske som er tilpasset størrelsen på produktet. Men i disse dager stresstester vi de ulike pakkelinjene for å se hvor mye trykk og stress linjene tåler. Det for at kunden raskt skal få varen i riktig eske. Det som da kan skje er at linjen plutselig kan gå opp et hakk hva angår størrelse,
sier Schmidt.

Samler tonnevis med avfall

Derfor vil det kunne medføre en viss periode med tilpasninger, uten at kommunikasjonsjefen tør å fastsette en dato for når alt skal være på stell.

Se bildet større

KOMMUNIKASJONSSJEF: Øystein Schmidt.

Han er derimot klar på at Elkjøp ikke har fått mange henvendelser a la Anne Cathrines, men understreker på nytt at han støtter Slemdal-kvinnens reaksjon.

- Vi er 100 prosent enig med kunden i dette tilfellet. Men dette er et system vi bygger opp for fremtiden: Å tilpasse pakkestørrelsen til produktet i best mulig grad. Vi har i årevis brukt tid, penger og ressurser på å bygge opp en veldig god beredskap på resirkulering av EE-avfall. Vi samler noe sånn som 20 000 tonn bare i Norge,
avslutter Schmidt.

LES OGSÅ: «Vet egentlig folk hvor vanskelig livet kan være som rikmann?»
LES OGSÅ: «Startet med to tomme hender og skarve 150 millioner kroner»
LES OGSÅ: Vekker oppsikt i håndball-Europa - karrièreslutt neste?

Annonse
Annonse