Bydel Ullern får to millioner i forelegg på grunn av omsorgssvikt

Bydelsdirektør Marie Anbjørg Joten

Politiet mener Bydel Ullern sviktet i vurderingen av en eldre kvinnes omsorgsbehov. Kvinnen ble senere ble funnet død i hjemmet sitt.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 21.11.2016 kl 15:19

ULLERN: I august 2015 ble en kvinne funnet død hjemme i Bydel Ullern. Saken er etterforsket av politiet, og Bydel Ullern har fått et forelegg på to millioner kroner for overtredelse av helsepersonelloven. Kommunen er villig til å vedta en bot, men har bestridt botens størrelse. Kommunen er i dialog med politiet om dette.

– Dette er en tragisk og vond sak for alle, og særlig for de pårørende. Vi er naturligvis svært lei oss for det som har skjedd, sier bydelsdirektør i Bydel Ullern, Marie Anbjørg Joten.

Sviktet i vurderingen

– I følge tiltalen har bydelen ikke gitt kvinnen nødvendig og forsvarlig omsorg og helsehjelp. Vi har erkjent forholdet. Saken er at kvinnen mottok tjenester fra innsatsteam og hjemmetjeneste i bydelen fra 13. januar til 26. mars 2015 da tjenestene ble avsluttet. Kvinnen ønsket å klare seg selv. Bydelen mottok så bekymringsmeldinger i juni og juli. Fastlege og saksbehandler ved søknadskontoret snakket så med kvinnen på telefon etter at bekymringsmeldingene ble mottatt. Vi erkjenner at vi har sviktet i vurderingen av hva som var til beste for kvinnen og at vi ikke fulgte opp bekymringsmeldingene godt nok, sier Joten.

Lære av det som har skjedd

– Vi erkjenner at det har skjedd en systemsvikt. Likevel, jeg vil understreke at alle innbyggere i Bydel Ullern skal føle seg sikre på at de får forsvarlig helsehjelp når de har behov for det. I ettertid har vi satt inn alt vi kan på å forhindre at noe tilsvarende skal skje igjen. Vi har gått gjennom saken med pårørende og de ansatte, og vi er opptatt av å lære av det som har skjedd, sier bydelsdirektøren.

Styrker helsetilbudet

Bydelen har styrket helsetilbudet i hjemmetjenesten det siste året og ansatt ti nye sykepleiere.

– Vi har også gjennomført en omorganisering for å samordne tjenestene bedre, slik at vi kan levere enda bedre kvalitet på helse- og omsorgstjenestene til bydelen. I tillegg har vi revidert og utdypet våre rutiner for bekymringsmeldinger. Når vi får bekymringsmeldinger blir nærmeste leder og bydelsoverlegen involvert. Vi har også gjennomgått og forbedret rutinene våre for de tilfellene vi mener det er riktig å avslutte tjenestetilbudet til en bruker, sier Joten.

LES OGSÅ: To tyver hoppet i Hoffselven

– Helt Fleksnes på Hovseter

Ingen respekterer fartsgrensen

Du følger vel Akersposten.no på Facebook? Hvis ikke, gjør det her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...