– Busslinje 23 ikke forsvarlig

– Busslinje 23 ikke forsvarlig

Ønsker bedre kapasitet på bussene på Ring 3: Ullern-elevrådets Casper Faarlund, Oscar Husebye og assisterende rektor Esther Eriksen ved busstoppet som ligger rett ved skolen (bak til høyre). Foto: Fredrik Eckhoff

Har du tips til saken?  Send tips!

Elevrådet på Ullern videregående mener at både kapasiteten og sikkerheten ved busslinjene 23 og 28 er for dårlig. Nå har de sendt klage til Ruter.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.02.2017 kl 08:52

ANNONSE
Annonse
 

ULLERN/SMESTAD: «Bussene på 23-linjen er konstant fulle og sjelden i rute. Selv med dagens leddbusser er ikke kapasiteten tilstrekkelig, og mange fra Ullern opplever at bussene kjører rett forbi busstoppene fordi de allerede er fulle. Dette medfører frustrasjon og forsentkomminger, både for elever og andre passasjerer som har dårlig tid om morgenen,» skriver elevrådet i brevet de 14. februar sendte til Ruter.

Vi møter to av elevene som sitter i styret i elevrådet ved skolen, Oscar Husebye og Casper Faarlund, sammen med assisterende rektor Esther Eriksen. Sistnevnte forteller at skolen varslet Ruter allerede før de flyttet tilbake til ny skole på Ullern for to år siden, om at de måtte forberede seg på en massiv økning i antallet reisende, særlig på linje 23. Denne går fra Simensbråten på Ekeberg og på Ring3 forbi Ullern videregående skole i retning Lysaker.

Ifølge Eriksen transporterer denne ruten en stor andel av Ullern-elevene som bor øst for skolen. Mange går på på Smestad, og mange kommer lenger østfra, fra Nordre Aker og lenger østover. Bussen på Ring 3 blir da ideell, og for mange av disse vil det være mer tidkrevende og upraktisk å benytte seg av t-banen i stedet.

«Ullern skole ligger rett ved busstoppet Montebelloveien i Ringveien, og busslinje 23 er således en av de viktigste skoleveiene for elevene på skolen – særlig bussene fra øst. Ullern har elever fra hele byen, og 23-bussen fanger derfor opp mange av dem,» skriver elevrådet i sitt brev til Ruter, der de hevder at bussruten rett og slett ikke er forsvarlig driftet.

Sikkerhetsrisiko?

Men så var det dette med kapasiteten. Dette skriver elevrådet i brevet til Ruter: «Elevene og elevrådet ved Ullern videregående skole mener busslinje 23 fra Simensbråten til Lysaker ikke er forsvarlig driftet i tidene mellom kl. 07.30 og 08.15 på hverdager. Ullern skole ligger rett ved busstoppet Montebelloveien i Ringveien, og busslinje 23 er således en av de viktigste skoleveiene for elevene på skolen – særlig bussene fra øst. Ullern har elever fra hele byen, og 23-bussen fanger derfor opp mange av dem.

«Det faktum at bussene er så fylt til randen, medfører også en sikkerhetsrisiko, som mange Ullern-elver har påpekt til elevrådet. 23-bussen kjører langs Ringveien, og en eventuell ulykke i så stor fart, med busser fylt langt over sin kapasitet, kan være svært farlig,» står det blant annet i brevet.

– Vi er rett og slett utrygge på sikkerheten her. Vi vet det er er mange som føler at det er ubehagelig og utrygt når bussene er så fulle, sier Faarlund.

– Hvis en buss krasjer med så mange passasjerer, går det ikke bra! sier Husebye.

– For bussjåføren må jo dette være en vanskelig situasjon, at han må velge mellom fullere buss eller la elever komme for sent på skolen, sier Esther Eriksen.

– Ikke late elever

Både elevrådsrepresentantene og assisterende rektor forteller at Ruter har vist til at det er kapasitet på Kolsåsbanen, og at denne bør benyttes i stedet.

– Kolsåsbanen går sjeldnere, og den er mye mer upraktisk for mange av elevene. Dette handler ikke om late skoleelever, mener Husebye, som får støtte av Eriksen.

– Skolen støtter elevrådet 100 prosent i denne saken. Vi hører også fra andre som holder til i bygget her at de er misfornøyd med kapasiteten på 23-bussen, sier hun.

Fraværstrøbbel

Fraværsprosenten er kommet veldig i fokus på videregående skoler etter at reglene ble lagt om. Assisterende rektor forteller at de naturligvis følger reglene, og det betyr at hvis en elev kommer mer enn to minutter for sent, blir det anmerkning. Mer enn et kvarter for sent gir i tillegg fravær i den timen.

Både hun og elevrådet mener altså at flere forsentkomminger skyldes at elevene er blitt forbikjørt av bussen på holdeplassen, gjerne på Smestad.

Elevrådet har blant annet foreslått for Ruter at kapasiteten økes på linje 23, eller at det settes opp egen buss for Ullern-elevene på deler av ruten, frem til Montebelloveien holdeplass, som ligger få meter fra skolens inngang.

Ruter: – Ikke frakjøringer

Akersposten har bedt Ruter om en kommentar til Ullern-elevenes brev.

– Vi er klar over at det er mange reisende på enkelte busser om morgenen, særlig mellom Smestad og Montebello. Her går T-banen parallelt med bussene på Ring 3, så det anbefales å ta T-banen. Denne oppfordringen om å ta T-banen mellom Smestad og Montebello, ga Ruter til skolens ledelse rett etter at ombyggingen av Ullern videregående skole var ferdigstilt, skriver pressevakt hos Ruter, Øystein Dahl Johansen til Akersposten.

– Ruter har ikke flere busser å sette inn i morgenrushet, på denne relativt korte strekningen. Linje 23 har mange passasjerer, men det er innenfor hva bussene er registrert for. Det er ikke registrert frakjøringer på den aktuelle strekningen i morgenrush, skriver Johansen, som også opplyser at det vil bli noe bedre kapasitet på busstilbudet i området, da alle avganger på linje 28 vil bli kjørt med leddbusser fra 2. april.

Buss 28 kjører nedover Kirkeveien og tar til høyre opp mot Smestad ved Majorstuen.

Da kan vi altså fastslå at Ruter og elevrådet ved Ullern videregående skole er uenige på i hvert fall ett punkt: At det foregår frakjøringer på denne strekningen. Så gjenstår det å se om innføring av leddbusser på linje 28 vil hjelpe på når elever og andre skal på bussen på Smestad i morgenrushet vestover fra 2. april.

På spørsmålet fra elevene om sikkerheten rundt fulle busser på Ring 3, svarer Johansen: – Vi følger regler og retningslinjer for antallet sittende og stående. Så er det sjåførens ansvar å passe på at det ikke er for mange på bussene.

Her er hele brevet fra Ullerns elevråd til Ruter, samt vedlegg til brevet:

Elevene og elevrådet ved Ullern videregående skole mener busslinje 23 fra Simensbråten til Lysaker ikke er forsvarlig driftet i tidene mellom kl. 07.30 og 08.15 på hverdager. Ullern skole ligger rett ved busstoppet Montebelloveien i Ringveien, og busslinje 23 er således en av de viktigste skoleveiene for elevene på skolen – særlig bussene fra øst. Ullern har elever fra hele byen, og 23-bussen fanger derfor opp mange av dem.
Det er imidlertid et problem at bussene på 23-linjen konstant er fulle og sjeldent i rute. Selv med dagens leddbusser er ikke kapasiteten tilstrekkelig, og mange fra Ullern opplever at bussene kjører rett forbi busstoppene fordi de allerede er fulle. Dette medfører frustrasjon og forsentkomminger, både for elever og andre passasjerer som har dårlig tid om morgenen.

Det faktum at bussene er så fylt til randen, medfører også en sikkerhetsrisiko, som mange Ullern-elver har påpekt til elevrådet. 23-bussen kjører langs Ringveien, og en eventuell ulykke i så stor fart, med busser fylt langt over sin kapasitet, kan være svært farlig.

Vi håper dere vil se på mulighetene for å gjøre noe med tilbudet, det er for mange den eneste måten å komme seg til skolen på en god måte. Vedlagt ligger det elevrådets Ruter-komité har diskutert av mulige løsninger på problemet, vi håper dere kan vurdere det.

Vi håper på snarlig svar!

Med vennlig hilsen
Ullern videregående skoles elever v/elevrådet

Vedlegg:
Vedlegg til henvendelse om buss til Ullern videregående skole

Elevrådet har nedsatt en Ruter-komité, som har diskutert følgende løsninger for busstilbudet på 23-linjen til Montebelloveien busstopp og Ullern videregående skole i vestgående retning.

Elevrådet registrerer at mye av bussforsinkelsene kommer fra køene rundt Sinsen- og Storokryssene, og at Statens vegvesen nå utreder mulighetene for kollektivfelt langs Ringveien mellom Holmenveien og Smestad. Sistnevnte er et parti hvor mange busser med elever fra Ullern står lenge i kø, og det er derfor positivt at man ser på muligheten for kollektivfelt. Elevrådet på Ullern mener likevel at dagens busstilbud ikke er godt nok, hverken med hensyn til de øvrige passasjerene, elever og ansatte ved Ullern, og av hensyn til sikkerheten ved kollisjon eller ulykker. Det er heller ikke positivt at mange velger å kjøre bil til skolen som en konsekvens av dårlig kollektivtilbud, med tanke på miljø og kø på Ringveien. Elever og ansatte på Ullern får dessuten et dårlig inntrykk av byens kollektivtilbud, noe ingen er tjent med.

Elevrådets Ruter-komité diskuterte følgende:

- Én mulig løsning er å sette inn flere busser, men dette løser ikke forsinkelsene.

- En annen er at, hvis bussene på 23-linjen er forsinket eller fulle, ikke stopper på Smestad busstopp. Dermed hadde bussene i de tilfeller sluppet å kjøre opp på Smestadlokket (hvor bussene som regel bruker mye tid i køer både for å kjøre av Ringveien og å kjøre gjennom Smestadkrysset), og kunnet kjøre gjennom Smestadtunnelen til neste busstopp – Montebelloveien. Fra Smestad går både t-bane og busslinje 28 til Montebello og Montebelloveien, og det er dermed ikke krise for andre passasjerer og de Ullern-elevene som kommer derfra om 23-bussen heller kjører under Smestad i noen tilfeller (for øvrig kjører bussen ofte opp til Smestad, uten å faktisk stoppe på busstoppet på grunn av kapasitetsmangel – da hadde det utvilsomt vært bedre å slippe køene og kjøre direkte til neste busstopp).

- Et tredje alternativ, som elevrådet mener hadde vært ideelt, er å opprette en egen skolebuss for Ullern-elver om morgenen mellom Storo/Sinsen og Montebelloveien, hvor størstedelen av vår elevmasse kommer fra. Sistnevnte alternativ ville gitt en både tryggere og mer behagelig reise for både øvrige passasjerer og for dem som skal til Ullern.

Elevrådet håper Ruter vil vurdere ovennevnte forslag i sin videre prosess rundt saken.

LES OGSÅ:

Ordføreren fikk høre om Ullern-ungdommers møte med Grorud

Liverpool-legenden tilbake på Ullernbanen

Smestad: – Underlig at ingen har tenkt på konsekvensene

Følg oss på Facebook

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse