ANNONSE
Annonse

«Slik skal ikke syklister behandles i sykkelbyen Oslo»

Idet jeg tar skrittet mot t-banen jeg skal inn på, smetter en syklist forbi. Han gjør ikke noe galt, og det gjør ikke jeg heller. Men denne delingen av perrongen, for både sykliser, gående og kollektivreisende, er ikke ideell. Foto: Fredrik Eckhoff

Hvor smart er det å ha gang- og sykkelvei på perrongen? Ikke så veldig? Kanskje til og med farlig?

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 10.05.2018 kl 18:12

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Det er spørsmålene jeg stiller meg etter at jeg en morgen har stått og ventet på t-bane retning vest på Smestad. De fleste reiser i retning sentrum på denne tiden av dagen, så jeg er ganske alene på perrongen.

Der står jeg altså og speider i retning Borgen. På det andre sporet kommer en bane som skal mot sentrum, og jeg tenker at her er det en fin anledning til å ta noen bilder til senere bruk i Akersposten. Jeg tar frem mobilen og knipser i vei.

Akkurat når min t-bane, 2 Østerås, kommer inn mot perrongen, tar jeg et rolig skritt til høyre. Jeg har det meste av oppmerksomheten rettet mot vognen jeg snart skal inn på.

Da kommer en syklist forbi på min høyre side, altså mellom meg og skinnegangen. «Oj, der kom han,» tenker jeg, syklisten kommer med på et par bilder før jeg legger mobilen i lommen og går inn i vognen. Det går fint med både syklisten og meg, men det er ikke det som er poenget.

For når jeg setter med ned i den ganske tomme t-banevognen, kommer jeg på at dette har jo vi i Akersposten fått flere henvendelser om akkurat denne delingen av perrongen på Smestad, der gående, syklende og ventende blandes fritt. Og det er på ettermiddagen, når en haug med folk skal ta banen hjem fra jobb, at problemene virkelig oppstår.

LES OGSÅ: "Jeg hører folk si "det gikk jo bra før også" – nei, det gjorde ikke det!"

«Problemet er at folk står med ryggen til og ser om t-banen kommer, mens syklister kommer fra bakken ned mot perrongen i god fart. Og dette er jo den eneste sykkelveien for dem som ikke sykler ute i Sørkedalsveien,» var det en som sa en gang til oss. Eller noe liknende, det er en stund siden.

Denne morgenen
har jeg fått oppleve akkurat hva tipseren mente.

Jeg tenker ikke først og fremst på min egen sikkerhet der jeg står på perrongen. Hadde jeg fått et sykkelhjul i leggen, hadde jeg nok klart meg (ganske) fint. Jeg tenker aller mest på hvor elendig dette er lagt opp til for syklistene. Når Oslo nå skal bli stadig bedre tilrettelagt for sykling, er dette en svak og risikabel løsning.

«Del veien» er en viktig
og god kampanje fra Statens Vegvesen. «Del perrongen» har derimot aldri vært en kampanje, og det er det gode grunner til!

Saken fortsetter under gallupen.

Gallup

Er det greit å blande syklister, gående og kollektivreisende på perrongen?

Vis resultat

Det kan gå virkelig galt den dagen en syklist må gjøre en unnamanøver når t-banereisende tar det brå skrittet mot vognen de skal inn på. I verste fall kan både syklist og gående ende opp i skinnegangen – med 2 Østerås eller 3 Kolsås på vei inn på stasjonen. Jeg tenker egentlig at slik skal ikke syklister behandles i sykkelbyen Oslo.

Tidlig fredag tok jeg kontakt med T-banen. Jeg tenkte kanskje de også var bekymret for denne «delperrongen»-løsningen. Det viser seg at pressekontakten tar min henvendelse seriøst og sender den videre til sikkerhetsstaben. Så gjenstår det å se hva tilbakemeldingen blir.

Jeg lover å holde Akerspostens lesere informert! (Se lenke nedenfor!)

Fredrik Eckhoff
redaktør, Akersposten

Her er svaret fra Sporveien

PS! Husk å gi din stemme i gallupen!

LES OGSÅ: "Jeg hører folk si "det gikk jo bra før også" – nei, det gjorde ikke det!"

Terrasserte hagehus på Montebello

Her er planene for Smestadkvartalet

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse