«Skal Lysakerbyen bli det nye Galleri Oslo?»

OMFATTENDE: Planene for Lysakerområdet kan få store konsekvenser for Sollerud, mener Lisbet Natland.

Under det store folkemøtet torsdag 30. november om utviklingen i Bydel Ullern, må også Sollerud-området være tema, mener Lisbet Natland. Menge kryssende planer kan få store konsekvenser for området.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 30.11.2017 kl 09:33

På Lysaker møtes Oslo og Bærum og Lysakerbyen skal bli navnet på det som blir et byområde i begge kommunene. Veiledende plan for de offentlige rom i Lysakerbyen (VPOR Lysakerbyen) er nå lagt ut på høring og presenteres på et åpent møte 11. desember. I planen heter det at “Lysakerbyen inngår i utviklingen av Fjordbyen vest/ Vestkorridoren, med sikte på utvikling av et bybånd langs sjøsiden mellom indre by og Fornebu med sammenhengende arealer og på tvers av kommunegrenser”.

Planen om Lysakerbyen kommer på høring en knapp måned etter at høringsfristen for Statens Vegvesens planprogram for Lysaker kollektivknutepunkt. I tillegg til de motstridende planene som er lagt fram i høst, lever vi i usikkerhet om området vi bor i vil bli pekt ut som fortettingsområde i nær fremtid.

Vi etterlyser derfor en større sammenheng i planene som berører boområdet vårt. Arbeidene med E18, utbygging av nye jernbanespor og Fornebubane vil samlet sett være så omfattende og langvarige i de sterkest berørte områdene at hensynet til helse- og livskvalitet må utredes og nødvendige tiltak iverksettes før arbeidene starter. Dette må ikke gå under radaren til våre folkevalgte nå som julestria snart setter inn og høringsfristen er rett over nyttår.

I følge Statens vegvesens plan skal:

  • E18 heves seks meter og legges i åpen trasé sammen med jernbanen
  • Det etableres en bussterminal med betydelig større kapasitet enn dagens bussløsninger under E18 i tilknytning til togstasjonen
  • Byggingen av kollektivknutepunkt etterfølges av etablering av Fornebubanen og deretter utbygging av dobbeltspor på jernbanen, dvs. en sammenhengende anleggsperiode på minst 10-20 år

Vi har vanskelig for å se for oss hvordan planene om et sammenhengende bybånd langs fjorden kan realiseres når selve indrefiléten i Lysakerbyen blir bestående av en stor bussterminal, togstasjon og to etasjes motorvei i dagen. Planene gir assosiasjoner til Galleri Oslo snarere enn moderne byutvikling.

Vi som bor her har gitt grundige tilbakemeldinger på Statens Vegvesens planer. Sollerud Vel representerer 1000 hjem i et velfungerende bomiljø. Bærum skåner sitt bomiljø ved å forbinde by og fjord ved å legge E18 under lokk, mens E18 legges i åpen trasé i det bygrensen passeres. Som beboere i området er vi bekymret for økt støy og luftforurensning som følge av planene, men dette er knapt omtalt i planprogrammet til Statens Vegvesen. Heller ikke veiledende plan for offentlige rom i Lysakerbyen ser ut til å ta i betraktning hvilke begrensninger Statens Vegvesens planer vil bety for utviklingen av Lysakerbyen.

Ullern miljø- og samferdselskomité behandler Lysakerbyen på møtet torsdag 7. desember kl 18. Møt opp, still spørsmål og si eventuelt din mening i Åpen halvtime. Selve møtet er også åpent.

Lisbet Natland

Sollerud Vel

Les også:

– Vi er ingen vanlig utbygger som bygger, tar profitten og stikker

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...