ANNONSE
Annonse

«Mens vi venter på en gammel danske»

"Den er sliten nå, den gamle bommen." På Lilleaker går bommen ned opptil 12 ganger i timen. Noen ganger går den ikke opp igjen... Foto: Reidar Martinsen

Det er kryssende interesser på Lilleaker. Partene det handler om, er trikk, buss, biler, sykler og fotgjengere. Alle skal de over fra den ene til den andre siden. Og midt i krigen står en bom som går opp og ned hvert 5. minutt – når den virker da.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 14.11.2017 kl 08:18

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Bommen er der for at det ikke skal komme til stygge trefninger mellom partene. Den svakeste part er selvsagt fotgjengerne, men også bilene taper kampen mot trikken. Og en gang i blant smeller det. Og en gang i blant melder bommen pass.

Den er sliten nå, den gamle bommen. Den kom til Lilleaker en gang tidlig på 90-tallet fra Danmark. Sporveien sier at bommen gjør så godt den kan, men det er nå en gang slik at tidens tann setter sine spor på oss alle. Også Lilleaker-bommen.

Når den ikke orker mer, så stopper den. Enten i vertikal stilling. Eller horisontal. Forvirrede trafikanter føler seg forsiktig frem. Bilene i Lilleakerveien synes å ha parkert. Men føreren sitter der inne – og banner. Og lar vreden gå ut over den stakkars bommen. Eller kanskje Sporveien. Det er jo de som eier den.

Og Sporveien skylder på alderen. Sporveien forklarer: – Bommen på Lilleaker er dansk.

– Med andre ord en Gammel Dansk?

– Det kan du si. Problemet er at når den svikter, så tar det tid å få deler. Det er ikke alltid de er på lager heller, dessverre, melder Sporveien ved kommunikasjonsrådgiver Jan Rystad.

Men når bommen virker, og den kan gjøre det i perioder, ja så er den en gedigen sinke-petter for trafikken i Lilleakerveien. Her passerer nemlig 12 trikker hver time. Og på kryssende kurs passerer 16 busser og hundrevis av blister – hver time. Det er kanskje politisk ukorrekt å synes synd på dem, bilistene altså – men de står nå i et hvert fall i Lilleakerveien hver eneste dag, og venter på at den gamle danske skal lette på trykket etter at trikken har tuslet over Lilleakerveien på sin vei mot sentrum eller Bekkestua.

Fotgjengerne svinser også over veien her. De fleste i et felt spesielt designet for dem. Problemet er at feltet er viselig plassert tett inntil bommen. Når derfor fotgjengere – og de har jo alltid retten på sin side, skal over, så kan bilisten som trekker taperloddet her befinne seg midt på trikkeovergangen. Er timingen god, eller veldig gal blir vel riktig å si – ja, så kan den arme bilist få bommen i biltaket. Og det har hendt. Da går gjerne den gamle danske i lås – og må repareres.

Sporveien lover etter hvert bot og bedring. Men ikke med det første. – Det skal komme helt ny bom, sier Rystad. – Og den nye vil være mer driftssikker enn den vi har nå. Vi håper i løpet av 2018 å ha den på plass.

De trafikale forhold på Lilleaker, er på grensen til det uholdbare. Bedre blir det neppe når 2-300 leiligheter tas i bruk på Lilleaker om ett til to år. Utkjøringen fra disse nye blokkene blir rett ut i Lilleakerveien – ved bommen.

Lenger oppi veien,
der hvor den går over i Ullernchausseen, planlegger Statens Vegvesen å snurpe igjen tofelt-passasjen fra Silurveien til rundkjøringen Vækerøveien/Ullernchausseen for å gi plass til bussen. Og til syklister. Det lukter køer av slikt i bydelen.

Det pusles også med planer om å sette en bom i Vollsveien mellom Jar og E18, på andre siden av kommunegrensen. Hvilket vil bety ekstra press på Bærumsveien og Vækerøveien. På Røa er tunnelprosjektet mer usikkert enn noen gang. Dermed vil køene fra Bærum gjennom denne delen av vårt område fortsette. Skal Røa og Lilleaker i fremtiden fungere som gode bydelssentre, så må de trafikale utfordringer tas på alvor.

Et kjøpesenter som CC Vest har i løpet av et år besøk av cirka 2,5 millioner mennesker. Dette representer sannsynligvis rundt 1 million biler – eller rundt 3000 hver eneste dag i gjennomsnitt. I tillegg kommer folk til og fra arbeid. Lilleaker/Lysaker-området har cirka 25 000 arbeidsplasser. Sykkel- og kollektivtrafikk klarer selvsagt ikke å erstatte bilene. Dessuten er et kjøpesenter uten parkeringsplasser selvsagt utopisk.

Heldigvis er Granfosstunnelen nå helt åpen igjen i begge retninger, og dette har gjort forholdene noe bedre gjennom Lilleaker – men presset på dette bydelssenteret er fortsatt svært stort.

På sikt skal også Mustad Eiendom bygge ut mer. Den såkalte Lilleakerbyen blir en realitet om noen år. Dessverre styres utviklingen av utbyggere. Mens infrastrukturen er et offentlig ansvar. Sistnevnte preges av unnfallenhet. Svært lite skjer. Bortsett fra at sykkelen skal få bedre betingelser. Og det er bra. Men dessverre ingen komplett løsning.

Planfritt kryss på Lilleaker er eneste løsning. Som på Røa. Alt vi så langt ser av løsninger, er politiske piskeslag som skal true folk ut av bilen og over på sykkel og buss.

Så enkelt er det ikke. Mange trenger bilen for å løse de hverdagslige oppgaver. Da blir man heller stående i kø for å vente på den gamle danske.

Reidar Martinsen
journalist

LES OGSÅ: Savnet Ullern-jente la igjen telefonen hjemme

– Vi er mer enn en flinkis-skole

Vil fjerne p-plasser etter påkjørsler ved matbutikk

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.