«Må være en av tidenes dårligste ideer»

«Må være en av tidenes dårligste ideer»

Vækerøveien i rushtiden er allerede trafikkert. Kan det bli langt verre om Ruter får stenge Vollsveien? Arkivfoto: Fredrik Eckhoff

Ruter vil rushtidsstenge deler av Vollsveien i Bærum. Det kan gi enorme konsekvenser for trafikken i Oslo vest. Mange av oss har kaoset i Vækerøveien for to år siden friskt i minne.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.11.2017 kl 11:50

Se bildet større

Røakrysset, der Vækerøveien altså møter Griniveien fra Bærum, kan bli mer trafikkert hvis det kommer enda mer trafikk som ikke kan kjøres i Vollsveien i rushtiden.

OSLO VEST/BÆRUM: Det er ikke første gang forslaget kommer opp. I 2015 gikk bærumspolitikerne imot stenging av deler av Vollsveien i rushtiden. Men bare to og et halvt år senere, har temaet kommet opp igjen. Ruter ønsker at det settes opp bommer, slik at bare bussene får kjøre gjennom dem, mens privatbilismen – og annen bilisme – blir henvist til andre veier. Bommen er planlagt ved Vollsveien/Storengveien, like ved Jar skole.

Hvorfor er dette viktig for oss i Oslo vest? Jo, fordi: En stor endring i trafikkapasiteten i Vollsveien vil ha innvirkning på trafikken i store deler av både Bærum øst og Oslo vest. Vi har ikke i dag mange traseer mellom Griniveien og E18 i dette området. All trafikk som IKKE ledes gjennom Vollsveien, har egentlig to valg? Enten må man komme seg oppover eller nedover lenger ut i Bærum. Eller så er det Vækerøveien så får det ekstra trykket.

Vi husker alle hvordan det gikk høsten 2015, da høyre felt i Vækerøveien, mellom Bærumsveien og Ullernchausseen, ble gjort om til kollektivfelt. Brått sto bilistene i kø i båe 15, 20 og 30 minutter lengre enn før. I Vækerøveien kunne man møte på køen helt oppe ved Røakrysset.

Og det er faktisk nesten ingenting mot hva bilister fra Bærum opplevde da de ble stående og stange i kø langt utover Bærumsveien og tilstøtende veier.

En av disse tilstøtende veier er nettopp Vollsveien, hvor det ble rapportert om en enorm trafikkøkning den gangen for to år siden.

Heldigvis tok det ikke mange ukene før de ansvarlige innså at kollektivfeltet i Vækerøveien var et feilgrep. Det var riktignok neppe på grunn av de enorme køene i Vækerøveien og utover i Bærum, men antakelig i stedet fordi det viste seg – ikke overraskende – at 32-bussen ble stående i akkurat den samme køen oppover Vækerøveien.

I forrige uke skrev Budstikka at Ruter altså – igjen – har et sterkt ønske om å stenge Vollsveien i rushtiden.

Hva skjer da? Vil alle de som i dag kjører oppover Vollsveien mot Bærumsveien eller opp mot Griniveien – eller den andre veien ned mot E18, slutte å kjøre bil og heller sette seg på bussen? Vil alle disse bilistene over natten innse at det er mye mer praktisk å sykle eller reise kollektivt? Vil alle over natten få tilrettelagt jobbhverdagen sin slik at de plutselig ikke er avhengig av bil i løpet av arbeidsdagen for eksempel?

Neppe.

Noen vil naturligvis finne andre løsninger, mens de aller fleste vil se seg om etter andre traseer. Skal de da innover mot Oslo, vil det være noen få muligheter. Enten Griniveien mot Røakrysset, og nedover Sørkedalsveien mot Smestad og Ring 3 – eller Bærumsveien mot Vækerøveien, ned mot Ring 3 eller E18.

Jeg sitter ikke på noen konkrete tall for antall biler som kjører Vollsveien i dag, ei heller Vækerøveien. Men en liten titt på den jevne trafikken i rushtiden i disse veiene sier nok om hva som omtrent kan skje hvis denne endringen gjøres. Det vil bli kaos. Igjen.

Som én skriver i kommentarfeltet til Facebook-gruppen «Informasjonsforum for oss som ferdes i Vækerøveien og området omkring» for noen dager siden: «Ufattelig. For en gjeng grønnsakshuer. Etter å ha feila så forferdelig i vækerøveien skal de gjøre tilsvarende galskap bare året etter.»

Sett bort i fra at det faktisk er to år siden feilen ble gjort og ikke ett, her nok denne karen inne på noe. Men jeg tror ikke det sitter en gjeng med grønnsakshuer og planlegger dette i Ruter. Derfor tror jeg også at de kommer til å tenke seg en god del flere ganger før de struper biltrafikken i Vollsveien i rushtiden.

Det hører også med at bærumspolitikerne vinteren 2015 uttalte seg om nettopp et slikt forslag. Da sa Bjørn Røtnes (H), leder i sektorutvalg for miljø, klima og kommunalteknikk i Bærum: – Dette er i beste fall en skrivebordsøvelse og fullstendig urealistisk.

Hva har endret seg så voldsomt siden 2015?

Fredrik Eckhoff
redaktør, Akersposten

Les også: Persrevyen gjør comeback

De vil redde Vækerø politistasjon

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse