KOMMENTAR: "Blokker for enhver pris?"

KOMMENTAR:

PLANER: Fra presentasjonen utbygger hadde for byutviklingskomiteen. Montasje: Urbanium

Når få skjønner begrunnelsen for å få en åtte etasjers høyblokk i nabolaget, beveger beslutningsdyktige politikere seg på tynn is. Hva kan vi vente oss av det nye flertallet i rådhuset?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.03.2016 kl 16:57

OSLO VEST: Oslo vest må som andre deler av byen forberede seg på sterkere fortetting, særlig i områder som er definert som kollektivknutepunkter og stasjonsnære områder. I kommuneplanen er disse begrepene definert og kartlagt. Tilrettelegging for høyere befolknings- og arbeidsplasstetthet i bysentra og nær strategiske kollektivknutepunkt er et viktig virkemiddel for kommunen for å endre transportmiddelfordelingen i retning av mer kollektivtransport, sykkel og gange – og dermed bidra til å blant annet å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren. Dette er en vedtatt målsetting.

Les også: Nå kommer høyblokkene i Oslo vest

I et møte med byutviklingskomiteen argumenterer tiltakshaver i Silurveien 8 og viser til rikspolitiske retningslinjer: I by- og tettstedsområder og rundt kollektivknutepunkter bør det legges særlig vekt på høy arealutnyttelse, fortetting og transformasjon.

Det er jo helt riktig, men her mangler en viktig forutsetning. Silurveien 8 ligger ikke i nærheten av et kollektivknutepunkt. Det kommer heller ikke nærmere et kollektivknutepunkt, selv om flertallet i komiteen gjentar utbyggers argument og bruker dette som begrunnelse flere ganger. Kollektivknutepunktene Lysaker og Skøyen kan ikke betegnes som nærområde i denne sammenheng.

Flertallet i komiteen og leder av byutviklingskomiteen, Victoria Marie Evensen (A), sier også fra bystyrets talerstol at Silurveien 8 ligger i et stasjonsnært område. Det vil si at prosjektet ligger i et område som er egnet for bymessig fortetting. Det er også feil, selv om tiltakshaver i møte med komiteen like før komitebehandling, sier at det dermed ligger i et område som tåler høy utnyttelse.

Åsjordet er definert som et område som er egnet for bymessig fortetting, men Silurveien faller godt utenfor det definerte området. Evensen har i et intervju med Akersposten.no valgt å la være å svare på spørsmål knyttet til disse problemstillingene. Det er likevel lov å spørre om hvordan ansvarlige politikere kan definere området som kollektivknutepunkt, et sted som ligger ti minutters gange fra Ullernåsen T-banestasjon og ti minutters gange til nærmeste busstasjon, i stikk motsatt retning.

Da kan noen og enhver bli nervøse, som tror de bor trygt utenfor soner som kommunen har definert som kollektivknutepunkt eller stasjonsnært område. Omtrentligheter fra politikere er ikke noe nytt, men det får være grenser.

Les også: Nødvendig å bygge høyere

Her er det mer rart. Utbygger viser i møtet med komiteen til at prosjektet ligger nær nye t-banestasjoner, Ullernåsen og Åsjordet, noen få minutters gange unna. Dette gjentar Evensen i bystyret. Vi spør Evensen i intervjuet om følgende: Du sier også «Her har vi også i tillegg helt nye t-banestasjoner». Hva menes med det? Tilgjengelig t-banestasjon er Ullernåsen (10 minutters gange ifølge Ruter), som har vært i bruk siden 1942 og som ble oppgradert i 2008. Hvilke andre t-banestasjoner er det snakk om?

Hun svarer: – Vi vurderte at nærheten til Ullernåsen t-bane-stasjon, Åsjordet t-bane-stasjon og bussholdeplassen på Radiumhospitalet var tilstrekkelig.

De som er kjent i området, vet at Åsjordet stasjon ligger så langt unna at du må ta t-banen fra Ullernåsen for å komme dit. I så måte er de fleste t-banestasjoner på denne linjen i nærheten. At utbygger i sin presentasjon for komiteen også mener at Silurveien ligger nær trikk, er jo helt tatt ut av det blå.

Mindre merkelig blir det ikke når benkeforslaget i bystyret kommer med endring av parkeringsnormen for prosjektet, til at den skal gjelde for indre by og ikke lenger for ytre by. Det betyr at utbygger kan opparbeide færre parkeringsplasser. Der begrunner blant annet nestleder i byutviklingskomiteen i bystyret, Camilla Wilhelmsen, at det visstnok er en trend at folk bruker mindre bil og at utbygger har sagt at man neppe ville fått solgt alle parkeringsplassene om man skulle fulgt normen for ytre by. Det vekker jo en viss forundring.

Nå er det litt usikkert om Wilhelmsen mener at det er en trend at det blir færre biler eller at det en trend at folk i større grad bruker kollektiv transport. At det i 2015 var rekordår for bilsalg, kun slått av 1986 her i landet, indikerer ikke færre biler med det første. Hvis trenden er at folk kjører mer kollektivt, så blir jo bilen stående et eller annet sted, forhåpentlig på en egnet parkeringsplass. Det er det svært lite av i den trange Silurveien.

Det kan jo også bli en fortsatt trend at folk i større grad kjøper utslippsfrie biler med god samvittighet. De bør også stå et sted. Hvem vet, men selv om parkeringsnormer er veiledende, så var det vanskelig umiddelbart å se om vedtaket om færre opparbeidede parkeringsplasser vil ha en umiddelbar virkning på redusering av antall biler eller om trafikkforholdene i Silurveien blir enda verre med 69 nye leiligheter.

Resultatet ble i hvert fall at utbygger fikk gjennom sitt forslag og at fagetatene som anbefalte å ta ned en etasje, tapte. Blant annet mente Bymiljøetaten at det vedtatte forslaget ville påvirke det biologiske mangfoldet, uten at for eksempel Miljøpartiet De Grønne eller SV lot det påvirke avgjørelsen.

Det er lov å tjene penger i dette landet. Nå fikk utbygger 1300 kvadratmeter ekstra bruksareale å boltre seg med. Med en kvadratmeterpris på 60 000 kroner og oppover i dette området gir det en god margin, særlig når tiltakshaver slipper utgifter til ekstra parkeringsplasser. Spørsmålet er nå hva Fylkesmannen vil si om saksbehandlingen.

Vi mener som sagt at Oslo vest skal ta sin del av fortettingen, men det må være forutsigbarhet i dette. Vi kan ikke ha politikere som går seg vill i begrepene for å begrunne vedtak. Det skaper bare forvirring. Da er det bedre å gå rett på sak og si at her er det plass til høyblokk på åtte etasjer. Byen trenger det. Ferdig snakka. Det er forståelig.

Verre er det å forstå synsingen rundt parkeringsnormen. Det er det få som skjønner. En befaring med den nye byutviklingskomiteen hadde kanskje vært på sin plass.

Vidar Bakken
redaksjonssjef, Akersposten

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!