ANNONSE
Annonse

«Idéen om Jon Smestads vei som gjennomfartsvei bør nå begraves»

"Vi beboere på vestsiden av Jon Smestads vei mottok nyheten om en mulig tilværelse bak støygjerder langs en hovedtrafikkåre med vantro og forskrekkelse," skriver Dag Krohn og Kjell Galstad. Veien går opp fra krysset på lokket der Ullernchausseen møter Monolittveien.

«Nok er nok», sier beboerne og ber PBE begrave forslaget om gjennomfartsvei snarest mulig.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 25.04.2018 kl 10:00

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

I Plan- og Bygningsetatens opprinnelige skisser for fortetting rundt Smestadkrysset stanset utbyggingsområdet midt i Jon Smestads vei, og tomter og boliger på vestsiden av veien skulle bevares som en del av en «grønn lunge» rundt Holmenbekken. 100 % utbygging scenarioet PBE presenterte primo 2018 inneholdt forslag om å styre store deler av nåværende trafikk i Smestadkrysset gjennom Jon Smestads vei. En anslått trafikkøkning på 12700 %. Sjokkerte over omfanget og konsekvensene av dette forslaget, besluttet beboerne på vestsiden av veien å starte sin egen beboeraksjon.

Nå viser nye trafikkanalyser at trafikkomleggingen rundt Smestadkrysset kan gjennomføres uten å gjøre Jon Smestads vei til en gjennomfartsvei. «Nok er nok», sier beboerne og ber PBE begrave forslaget om gjennomfartsvei snarest mulig.

Sakens bakgrunn

I første kvartal 2018 har Plan- og Bygningsetaten (PBE) fremlagt 3 mulighetsscenarioer for utbygging av Smestad. I 100% utbygging alternativet foreslås at nåværende trafikkmønster i Smestadkrysset legges om til to T-kryss. I tillegg etableres gjennomomkjøringsveier i Jon Smestads vei og Munkengveien. Trafikken fra Hoffsveien og Ring 3 mot Røa og Holmenkollen (og vice versa) vurderes altså styrt gjennom Jon Smestads vei. Innenfor utbyggingssonen, dvs. på østsiden av veien, planlegges blokker på inntil 12-14 etasjer.

Jon Smestads vei

Jon Smestads vei er i dag en smal, svingete, bratt blindvei på ca 200 meter, som også fungerer som sykkelsti og gangvei for bl.a. skolebarn på vei til/fra Smestad barneskole. Anslagsvis 50 biler kjører inn i veien hver dag, hvorav minst halvparten har kjørt feil grunnet dårlig skilting ved innkjørselen! Området er nesten intakt slik det så ut etter utbyggingen på 1930-tallet. Alle hus (både de som er tenkt sanert og de som er tenkt bevart) er av Byantikvaren bemerket som en del av ett helhetlig funkisområde. Denne idyllen vurderer altså PBE å transformere til en gjennomfartsåre med anslagsvis 6.400 kjøretøypasseringer i døgnet (kilde Asplan Viak). Ca en 127-dobling av trafikken!

Vi beboere på vestsiden av Jon Smestads vei mottok nyheten om en mulig tilværelse bak støygjerder langs en hovedtrafikkåre med vantro og forskrekkelse. Vår situasjon er forskjellig fra Smestad-beboerne med boliger innenfor utbyggingssonen. Vi forventes å skulle bo i de eksisterende boligene våre på utsiden av utbyggingssonen også etter at planene for fortetting av Smestad eventuelt er gjennomført. Juridisk sett er vårt lille område derfor i en gråsone, hvor utbyggingsmyndighetenes fullmakter er begrensede og hvor eksempelvis byantikvarens handlingsrom er større. Vi beboere på vestsiden av Jon Smestads vei har derfor valgt å organisere vår egen lille beboeraksjon for å påvirke og sikre vårt fremtidige bomiljø.

I et innspillbrev til PBE sendt 11/2 2018 kommuniserte samtlige beboere på vestsiden av Jon Smestads vei at «Vi har forståelse for at byplanlegging for Smestadkrysset er en krevende øvelse og at PBE her har hatt behov for å tenke ”utenfor boksen”. Vi forundres samtidig over at parallelt med at Oslo Kommune gjør en prisverdig satsing for å trygge Oslo-beboernes helse- og livskvalitet gjennom å redusere biltilgang, trafikkstøy og bruk av fossilt drivstoff innenfor Ring 3, jobbes det fra Byrådet og PBEs side med planer om å lede store trafikkmengder fra eksisterende gjennomfartsveier inn i verneverdige småhusbebyggelser bare noen titalls meter på utsiden av Ring 3. For oss som daglig opplever trafikksituasjonen knyttet til å navigere fra/til Jon Smestads vei har det vært vanskelig å forstå at den skisserte løsningen noensinne skal kunne fungere i praksis. Å etablere to krevende lyskryss i hver ende av en 170 meter lang, svingete og bratt vei må forventes å skape flere trafikkutfordringer enn man løser». I brevet ba vi om at en rekke spesifikke konsekvensanalyser måtte gjennomføres.

Innspillsbrevet ble sendt med kopi til blant annet medlemmer av byutviklingskomiteen. Noen dager senere publiserte Akersposten en reportasje hvor de intervjuet medlemmer i byutviklingskomiteen. Nestleder Camilla Wilhelmsen (FRP), Pia Farstad von Hall (H) og Odd Einar Dørum (V) kom på befaring i Jon Smestads vei sammen med Akerspostens journalist. Med henvisning til sin karriere som stortingsrepresentant, samferdselsminister, justisminister og sitt mangeårige virke i rådhuset uttalte Dørum at han knapt hadde sett et mer urealistisk forslag. «Problemet her er at man foreslår noe som ikke løser noen ting. Det er jo å herje med folk som bor her å presentere noe slikt», sa Dørum.

«Man kan ikke løse et problem et sted gjennom å dytte det samme problemet over på andre» uttalte Camilla Wilhelmsen.

Fra PBEs saksbehandler mottok vi et velformulert svar, hvor hun understreket at innspillsbrevet vårt ville bli tatt med videre som et viktig innspill i planarbeidet.

Åtte uker senere publiserte PBE resultater fra trafikkanalyser gjennomført av Asplan Viak (på oppdrag fra PBE) for vurdering av alternative trafikkscenarioer for Smestad-området. Asplan hadde gjennomført simuleringer av forventet trafikkutvikling med og uten gjennomkjøring via Jon Smestads vei. Deres konklusjoner var følgende:

«Det er gjort en beregning av det vestre T-krysset med Sørkedalsveien uten tverrveien i Jon Smestads vei. Beregningene viser at T-krysset får noe høyere belastning med høyresving men at krysset klarer trafikkavviklingen greit. Beregningene viser at man kan klare seg uten tverrveien Jon Smestads vei.

Jon Smestads vei er også en vei som kan bli utfordrende å bygge siden høydeforskjellen fra kryssene er 14 meter på en 170 meter strekning som gir en stigning på 8,2 %. Dette er noe brattere enn hva gatenormalen til Oslo kommune tilsier (6 % i «Gate- og veiutforming for Oslo kommune»).»

Dag Krohn og Kjell Galstad

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse