DEBATT: Strømsbråtenløypa, det er Skiforeningens ansvar

DEBATT: Strømsbråtenløypa, det er Skiforeningens ansvar

TIDLIGERE: Strømsbråtenløypa fulgte denne veien fra toppen tidligere. Foto: Helge Falkenberg

Innsender mener fortsatt at Skiforeningen har og må ta ansvar for at Strømsbråtenløypa blir tilgjengelig for alle.

Tekst:

Publisert:

Svar på løypesjef i Skiforeningen, Hege Blichfeldt Sheriffs innlegg.

Det er Skiforeningens ansvar at Strømsbråtenløypa igjen kan brukes av vanlige skiløpere. Løypesjef Hege Blichfeldt Sheriff skriver:
Skiløypa fra toppen av Wyllerløypa og ned til Strømsbråten fulgte tidligere skogsbilveien opp langs alpinanlegget. Verken tidligere løype langs skogsbilveien eller den nye traseen er optimal som skiløype. Til det er hele åssiden for bratt. Åsen er tross alt godt egnet for en utfordrende alpinbakke som Wyllerløypa.

Les også: Øvre Strømsbråtenløypa: Risikosport på ski?

Skogsbilveien fra Strømsbråten til Tryvann er bygget for tømmertransport med bundet stigning 1:9 på den 900 meter lange strekningen fra bunnen av bakken og opp til toppen. Fordi åssiden er så bratt, var et ikke mulig å bygge veien slakere enn det som ble gjort. Traseen er bred, oversiktlig og uten svinger. Du slapp å gå fiskebein oppover og kunne kjøre trygt nedover.

Figurene som illustrerer stigningsforholdene i de to traseene, beviser at Skiforeningen ikke hadde dekning for uttalelsen om at den omlagte skiløypa har bedre stigningsforhold enn den eksisterende.

Det er Skiforeningens skyld at Strømsbråtenløypa er ødelagt. Daværende direktør i Tryvann Skisenter - og kompromissløse forkjemper for selskapets utbyggingsplaner – Anders Wassgren, brukte Skiforeningen med dens 55 000 medlemmer i argumentasjonen for den omlagte løypa.

Les også: Skiforeningens skyld at Strømsbråtenløypa er ødelagt for vanlige skiløpere

Alle organisasjonene og skiforeningsmedlemmene som opplevde at Skiforeningens sviktet deres interesser, krever nå at Skiforeningen før neste vinter får gjenåpnet den stengte løypa eller bygget ut den omlagte løypa til en standard tilsvarende den som er nedlagt.

Løypesjefen skriver: Skiforeningen og Bymiljøetaten har jevnlige samarbeidsmøter med dialog rundt løypespørsmål. Også denne løypetraseen har vært på agendaen jevnlig, og det har vært foretatt mindre justeringer i løypa ettersom man har gjort erfaringer gjennom bruk. Bymiljøetaten har planer om ytterligere en justering av løypa så snart det kan innpasses i budsjettet. De mindre justeringene det viser til, er at Tryvann Skisenter har tippet noen få lass med fyllmasse i bunnen av den nederste bakken. Bakken er i det bratteste partiet like bratt etter at dette ble gjort.

Det kan ikke være riktig
at Bymiljøetaten skal bruke skattebetalernes midler til å reparere den skiløype som er ødelagt som av utbyggerne av Wyllerløypa. Denne saken må Skiforeningen ta opp med Tryvann Skisenter. Dersom det blir bestemt at den omlagte løypa skal settes i stand, må kostnadene til bygge om løypa dekkes av Tryvann Skisenter.

Det forventes at Skiforeningen i Akersposten informerer om hvilket alternativ Skiforeningen og Tryvann Skisenter er blitt enige om. Dersom konklusjonen blir at den omlagte traseen skal utbedres, forutsettes det at interesserte parter får uttale seg om planforslaget.

Jan M. Fredriksen
Bogstad

Les også:

Ullernvilla gikk 13 millioner over takst


- Det er veldig farlig, særlig for de minste


ALS-syke Cathrine ber nå om møte med ministeren

Følg Akersposten på Facebook her

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse