DEBATT: Forlengelse av Frognerseterbanen til Tryvann stadion er et dødfødt prosjekt

DEBATT: Forlengelse av Frognerseterbanen til Tryvann stadion er et dødfødt prosjekt

VIL TIL TRYVANN: Camilla Wilhelmsen (Frp)i midten har bedt byrådet om å utrede å føre frem Frognersterlinjen til Tryvann. Her sammen med partikollegene Inger Marie Ytterhorn og Arne E. Boysen. Foto: Vidar Bakken

Innsender mener at utreding av tidligere forslag om forlengelse av banen, har vist at det ikke er grunnlag for å forlenge Frognerseterbanen.

Tekst:

Publisert:

I Akersposten 29.11.2016 kan vi lese følgende: «Camilla Wilhelmsen (Frp) - nestleder i Byutviklingskomiteen - har fremmet følgende forslag:

«Bystyret ber byrådet utrede mulighetene for en forlengelse av Holmenkollbanen fra Frognerseteren til Tryvannshøyden og fremme sak om dette for bystyret».

Les saken her: Neste stasjon: Tryvann

Oslo og Omland Friluftsråd, Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, Naturvernforbundet Oslo Vest og DNT Oslo og Omegn uttalte 08.01.2010 i høringsuttalelsen til "Tryvann Vinterpark - detaljregulering med konsekvensutredning»:

«Byrådsavdeling for miljø og samferdsel mottok 22.11.2007 et forprosjekt fra Oslo Sporveier. Det viste at en forlengelse av T-banen til Tryvann stadion ikke var økonomisk forsvarlig. Billigste - og eneste realistiske trase - går syd for Øvresetertjern. Kostnadene ble beregnet til 150 millioner kroner.
En framføring av T-banen i den beskrevne traseen innebærer et meget stort naturinngrep i Marka, og en svekkelse av Øvreseter som aktivitets- og opplevelsesområde for store og små gjennom hele året.
T-banetraseen vil gå på steinfyllinger, i vekslende høyde mellom en og ni meter på hele strekningen fra Frognerseteren stasjon, syd for Øvreseter og fram til Tryvann stadion. Banefundamentet vil være mellom 13 og 25-30 meter bredt, fullt inngjerdet på hele strekningen.
T-banetraseen vil ha en ødeleggende barrierevirkning, stenge stier og løyper og medføre generende støy.

Konklusjon:
Kollektivtilbudet til Tryvann Vinterpark bør være med T-bane til Voksenkollen stasjon, med overgang til miljøvennlig pendelbuss mellom Voksenkollen stasjon og Tryvann stadion».

I Akersposten 16. november 2016
melder Oslo Vinterpark:
«Skianlegget åpner klokken 16.00 i dag, Fra torsdag 17. november er linje 48 i gang, med sin kjøring mellom T-banen og skianlegget. Med T-banens linje 1 til Voksenkollen stasjon, og buss 48 til Tryvann kommer du deg enkelt til skibakken. Bussen stopper i Holmenkollveien, rett ved siden av T-banen på Voksenkollen.
Bussen kjører hvert 30. minutt på hverdager og hvert kvarter i helgene. Bussen kjører i bakkens åpningstid».

Fremskrittspartiet
og Camilla Wilhelmsen kan ikke ha kjent til begrunnelsene for det T-bane/buss-opplegget som er valgt. Det finnes i dag ikke argumenter som rokker ved at en baneforlengelse vil være en ulønnsom investering og at banen vil ødelegge Øvreseterområdet for all framtid.

Det offentlige bane/busstilbudet som er etablert fungerer godt og tilfredsstiller behovet til dem som ønsker å benytte kollektive transportmidler til Oslo Vinterpark. I alpinsesongen er det i dag også busstilbud fra Røa til Wyllerløypa.

Forslaget om å be byrådet om å utrede muligheten for å forlenge Frognerseterbanen til Tryvann stadion bør derfor trekkes tilbake.

Jan M. Fredriksen



LES OGSÅ: Vil fortette rundt Smestad t-banestasjon inntil 100 meter

Neste stasjon: Tryvann

Aktivitetsskolen på Lilleaker samlet penger til hjemløs julefeiring

Ingen mindreårige flyktninger til Montebello



Bydel Ullern fikk bot for omsorgssvikt etter at eldre kvinne døde



– Helt Fleksnes på Hovseter



Ingen respekterer fartsgrensen



Du følger vel Akersposten.no på Facebook? Hvis ikke, gjør det her!

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!