Annonse: Bydel Ullern

– De er helt enestående

Grethe Rynning-Nielsen får besøk av hjemmetjenesten i Ullern tre ganger om dagen. Hun er fornøyd med å få besøk av de samme ansatte. Her med Marte Hagen.

Grethe Rynning-Nielsen kan ikke få rost ansatte i hjemmetjenesten nok. - De er englene mine, sier 93-åringen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 12.03.2018 kl 15:07

Bydel Ullern kom på delt andreplass i Oslo kommunes brukerundersøkelse i hjemmetjenesten.

– Jeg er fornøyd med at vi er over snittet i Oslo kommune, og at vi jevnt over scorer bra på alle parameterne i undersøkelsen. Jeg er stolt over at brukerne mener ansatte behandler dem med høflighet og respekt, sier Andreas Gotteberg, fungerende avdelingssjef for helse og mestring.

– Fint å få hjelp

Klokken er akkurat passert 12 i det Grethe Rynning-Nielsen tar imot Marte Hagen fra hjemmetjenesten. Rynning-Nielsen smiler i det øyeblikket hun ser hvem det er og ønsker Hagen velkommen inn. Det er andre gang i dag at hjemmetjenesten er på besøk.

– Jeg nyter svært godt av den pleien jeg får av dem. De er helt enestående, sier Rynning-Nielsen.

Hun har rukket å bli 93 år og er veldig glad for at hun fremdeles har muligheten til å bo hjemme.

– Man blir mer og mer hjelpeløs med årene, men da er det så fint at jeg får den hjelpen jeg trenger. Jeg blir veldig godt ivaretatt og er heldig som har muligheten til fremdeles å bo hjemme. Det er noe eget med å ha sine egne ting rundt seg, sier Rynning-Nielsen.

Bli bedre på tilbakemelding

Brukere i hjemmetjenesten har svart på spørsmål om kvalitet i tjenesten og brukermedvirkning.

Ett av punktene hjemmetjenesten scorer svakest på er varsling om at ansatte er forsinket. Gotteberg forteller at her har bydelen gått gjennom rutinene, og skal bli bedre på å gi tilbakemeldinger. Han etterlyser også flere tilbakemeldinger fra brukerne og deres pårørende i det daglige.

– Vi er avhengige av god dialog med brukerne og deres pårørende for å kunne forbedre oss. Vi strekker oss for å møte den enkelte brukers behov og ønsker, sier Gotteberg.

Hva er viktig for deg?

Minst tre grep har vært viktige i hjemmetjenesten de siste par årene. Alle nye brukere får spørsmål om hva som er viktig for dem. I dialogen finner hjemmetjenesten ut hvilket nivå av tjenester brukerne har behov for og når. Dessuten vil de fleste bo hjemme og klare seg selv lengst mulig. Dette tilrettelegger hjemmetjenesten for.

– Brukerne våre får hjelpen de trenger og har krav på, men vi ønsker at de skal greie seg mest mulig selv. Det gir en mestringsfølelse og brukerne føler seg som herre i eget hus.

Saken fortsetter under bildet.

Andreas Gotteberg, fungerende sjef for helse og mestring, er fornøyd med at hjemmetjenesten i Ullern kommer på delt andreplass i en brukerundersøkelse.

Et siste moment er at hjemmetjenesten er delt inn i arbeidslag. Hvert lag har ansvar for brukere innenfor spesifikke geografiske soner i bydelen, og ansatte og brukere blir bedre kjent. Det setter brukere stor pris på, viser undersøkelsen, men det gjelder også ansatte i hjemmetjenesten.

– Godt å få hjelp

Marte Hagen hører til gruppen som har ansvar for oppfølgingen av blant andre Grethe Rynning-Nielsen.

– Det er hyggelig at det er de samme vi ser igjen. Da blir vi bedre kjent med dem, sier Rynning-Nielsen.

I løpet av én dag får Rynning-Nielsen besøk av hjemmetjenesten tre ganger. Hun får blant annet hjelp til å måle blodsukker og sette insulin.

– Pleieren kommer om morgenen og får meg opp av sengen. Det er godt å få hjelp om morgenen. Det gir en god start på dagen, sier hun.

Sønnen til Rynning-Nielsen står for matinnkjøpene. Hun er glad for at pleierne noen ganger kan hjelpe henne med å lage mat når hun har behov for det.

– Det er bra jeg får hjelp til matlaging noen ganger, men det er jo ikke meningen at dere skal bruke tiden deres på å stå på kjøkkenet, sier Rynning-Nielsen og ser på Hagen som svarer raskt.

– Vi vil jo hjelpe så vi vet at dere har det bra, sier Hagen og smiler.

Mer informasjon fra Bydel Ullern

Siste nytt i Bydel Ullern Vis flere